T14: Targeting von Biotherapeutika in die Lunge zur Therapie chronischer Lungenerkrankungen - Bio M
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T14: Targeting von Biotherapeutika in die Lunge zur Therapie chronischer Lungenerkrankungen T14a: B. Müllinger, S. Schwendner, S. Al-Musawi, M. Huber, G. Scheuch Activaero GmbH T14b: Silke Meiners, Tobias Stöger, Oliver Eickelberg, Otmar Schmid Comprehensive Pneumology Center, Helmholtz Zentrum München www.m4.de
Motivation – Facts on Chronic Lung Disease Chronic lung disease (CLD) is the 2nd leading cause of death worldwide, and its prevalence is expected to increase further by 2020 (WHO prognosis) In Europe alone, CLD accounts for about 102.000.000.000 € of total economic costs Causal therapies for most CLD are not available Lung offers unique opportunity for non invasive, local drug delivery via inhalation www.m4.de
Inhalation Therapy – Opportunity and Challenge • Inhalation therapy targets the lung ‐ advantage over systemic delivery – Higher local dose compared to systemic delivery – Lower side effects – Region‐specific targeting (bronchial/alveoar region) – Improved efficacy • Challenge of inhalation therapy – Lack of efficient pre‐clinical delivery systems (lack of efficiency, reproducibility, bioactive drug monitoring) – High variability of lung dose with conventional inhalation systems – Complexity of drug development program inceases (drug‐device combination) www.m4.de
Objectives of Project T14 - Validation of new pre-clinical inhalation system for drug testing with improved translational impact by using the same aerosol technology as for clinical applications (Akita system by Activaero) - Preclinical assessment of novel biotherapeutics for treatment of chronic lung disease Proof‐of‐concept inhalation study with novel biotherapeutics www.m4.de
Preclinical Inhalation System Advantages over previous systems • High drug delivery efficiency • High repeatability • Alveolar/bronchial targeting of drug www.m4.de
The Ubiquitin-Proteasome System poly-ubiquitination proteins Proteasome Degradation of proteins : • Quality control • Transcription and cell signaling • Immune response and antigen presentation • Cell cycle and apoptosis (Meiners et al. Med Res Rev 2007; 28:309-327) peptides www.m4.de
Choice of Proteasome Inhibitors 2 091 Ve O NX lac ad Proteasome Inhibitors e Velcade® (Bortezomib, Millennium) • Reversible inhibition • CTL/CP-specific ONX0912 (Onyx) Ve • Irreversible inhibition lac ad (~7 days until proteasome is renewed) e • CTL-specific 3 active sites β1: caspase-like (CL) Velcade® (Botzezomib) β2: trypsin-like (TL) - 2003 FDA-approved for multiple myeloma β5: chymotrypsin-like (CTL) - Clinical Phase II study in non-small cell lung cancer www.m4.de
Therapy: Lung Fibrosis & Cancer Target: highly lung fibroblasts lung epithelial cells/adenocarcinoma proliferating cells (Mutlu GM, Thorax 2011; Meiners S, Hypertension 2004) www.m4.de
Biomonitoring: ODD-Luc Reportermouse ODD: Oxygen‐dependent Degradation Domain Luc: Firefly luciferase PI Light emission www.m4.de
Validation of the Proteasome-Inhibitor-Reporter- System: in vitro Onyx0912 applied to primary lung fibroblasts www.m4.de
Validation of the Proteasome-Inhibitor-Reporter- System: in vivo Lung homogenate Proteasome activity (CTL) 1.2 • Healthy ODD-Luc reporter mice 1 • Intratracheal instillation of 100 µg/kg 0.8 0.6 Bortezomib into lungs 0.4 • Animals are sacrificed 24h later 0.2 0 Sham ctrl (NaCl) 100µg/kg Bortezomib In vivo imaging of bioactive drug dose Bioluminescence signal Bioluminescence signal 2 1.6 1.2 0.8 0.4 0 Sham Ctrl (NaCl) 100µg/kg Sham Ctrl Bortezomib Bortezomib www.m4.de
Projekt Status: Milestones - T14a Milestone 1: Model zur Berechnung der Regionaldeposition in der Maus fertiggestellt Milestone 2: Ein geeigneter Wirkstoff (Proteasominhibitoren: Bortezhomib, ONX0912) für inhalative Applikation und Reporter-Krankheits-Mausmodell (Adenocarcinom, Lungenfibrose) wurden selektiert • Milestone 3: (Dez. 2012) Weit fortge- schritten Inhalationsapparatur kann in „Proof of Concept“ Studien eingesetzt werden Ende der 1. Förderperiode • Milestone 4: Effizienz der Inhalationsapparatur wird in Wirksamkeitsstudien nach inhalativer Applikation verifiziert • Milestone 5 Strategie zur klinischen Weiterentwicklung des Wirkstoffes steht fest. www.m4.de
Projekt Status: Milestones - T14b Milestone 1: Ein geeigneter Wirkstoff (Proteasominhibitor) für inhalative Applikation und ein passendes Reporter-Krankheits-Mausmodell sind selektiert Milestone 2: Das Reportersignal (Biolumineszenz) ist in vivo als Maß für die biologisch aktive Dosis verifiziert Milestone 3 (Dez. 2012): Wird erreicht Die therapeutische Wirksamkeit und das therapeutische Dosisfenster des Proteasominhibitors nach intratrachealer Applikation ist am in vivo Modell verifiziert Ende der 1. Förderperiode Milestone 4: Die Wirksamkeit des Wirkstoffs nach inhalativer Applikation in die Lunge ist verifiziert www.m4.de
Verknüpfungen mit anderen M4 Projekten • Präklinische Plattform für inhalative Biotherapeutika – Technologie für präklinische „Proof of Concept“ Studien – Aurigon als Partner im Cluster zur toxikologischen Untersuchung von inhalativen Wirkstoffen • Klinische Plattform für inhalative Biotherapeutika – Effiziente und präzise Inhalationstechnologie – Durchführung von klinischen Studien mit Partnern www.m4.de
T14a: Bernhard Müllinger (Chief Technical Officer) +49 (89) 89796917 bernhard.muellinger@activaero.de T14b: Otmar Schmid (Principal investigator) +49 (89) 3187 2557 otmar.schmid@helmholtz-muenchen.de www.m4.de
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