Androstenedione For use on IMMULITE 2000 systems
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Androstenedione For use on IMMULITE® 2000 systems
® IMMULITE 2000 Androstenedione results due to the presence of fibrin, English ensure that complete clot formation has taken place prior to centrifugation of samples. Some samples, particularly Intended Use: For in vitro diagnostic use those from patients receiving with the IMMULITE® 2000 Systems anticoagulant therapy, may require Analyzers — for the quantitative increased clotting time. measurement of Δ4-androstenedione in Blood collection tubes from different human serum. manufactures may yield differing values, Catalog Numbers: L2KAO2 (200 tests) depending on tube materials and Test Code: AND Color: Brown additives, including gel or physical barriers, clot activators and/or anticoagulants. IMMULITE 2000 Summary and Explanation Androstenedione has not been tested with Δ4-Androstenedione is a steroid which all possible variations of tube types. serves as a major precursor for Consult the section on Alternate Sample testosterone and estrone.1,2,3 Its clinical Types for details on tubes that have been interest derives from the fact that it is often tested. elevated in cases of abnormal hair growth Volume Required: 25 µL of serum (hirsutism) and virilization.1,6,8-12 Storage: 24 hours at 2–8°C or 2 months Unlike the adrenal androgens (aliquotted) at –20°C. dehydroepiandrosterone and its sulfate, circulating androstenedione originates both from the adrenals and from the Warnings and Precautions ovaries.1,12,13 Plasma levels increase For in vitro diagnostic use. steadily from about the seventh year of CAUTION! POTENTIAL life, then gradually decline after the third BIOHAZARD decade.2,4,13 Androstenedione exhibits a Contains human source diurnal variation, being highest in the material. Each donation of morning, and also a cyclical variation human blood or blood during the menstrual cycle, being highest component was tested by FDA-approved methods for the near midcycle.1,5,14,15 During pregnancy, presence of antibodies to human there is an increase in the plasma level.3,11 immunodeficiency virus type 1 (HIV-1) and type 2 (HIV-2) as Principle of the Procedure well as for hepatitis B surface antigen (HBsAg) and antibody to IMMULITE 2000 Androstenedione is a hepatitis C virus (HCV). The test solid-phase, competitive results were negative (not chemiluminescent enzyme immunoassay. repeatedly reactive). No test offers complete assurance that Incubation Cycles: 1 × 60 minutes these or other infectious agents Time to First Result: 65 minutes are absent; this material should be handled using good Specimen Collection laboratory practices and universal precautions.17-19 Neither EDTA nor heparinized plasma is recommended for use. CAUTION: This device contains material of animal origin and should be handled as Lipemic, hemolyzed, icteric or grossly a potential carrier and transmitter of contaminated samples may give disease. erroneous results. The use of an ultracentrifuge is recommended to clear Reagents: Store at 2–8°C. Dispose of in lipemic samples. accordance with applicable laws. Centrifuging serum samples before a Follow universal precautions, and handle complete clot forms may result in the all components as if capable of presence of fibrin. To prevent erroneous transmitting infectious agents. Source 2 IMMULITE 2000 Androstenedione (PIL2KAO-23, 2021-04)
materials derived from human blood were Also Required tested and found nonreactive for syphilis; Distilled or deionized water; test tubes; for antibodies to HIV 1 and 2; for hepatitis controls B surface antigen; and for antibodies to hepatitis C. Assay Procedure Chemiluminescent Substrate: Avoid Note that for optimal performance, it is contamination and exposure to direct important to perform all routine sunlight. (See insert.) maintenance procedures as defined in the Water: Use distilled or deionized water. IMMULITE 2000 Systems Operator's Manual. Materials Supplied See the IMMULITE 2000 Systems Operator's Manual for preparation, setup, Components are a matched set. Labels on the inside box are needed for the assay. dilutions, adjustment, assay and quality control procedures. Androstenedione Bead Pack (L2AO12) Recommended Adjustment Interval: With barcode. 200 beads, coated with 2 weeks polyclonal rabbit anti-androstenedione Quality Control Samples: Follow antibody. Stable at 2–8°C until expiration government regulations or accreditation date. requirements for quality control frequency. L2KAO2: 1 pack Use controls or sample pools with at least Androstenedione Reagent Wedge two levels (low and high) of (L2AOA2) androstenedione. With barcode. 11.5 mL alkaline Siemens Healthcare Diagnostics phosphatase (bovine calf intestine) recommends the use of commercially conjugated to androstenedione in buffer. available quality control materials with at Stable at 2–8°C until expiration date. least 2 levels (low and high). A satisfactory L2KAO2: 1 wedge level of performance is achieved when the Before use, tear off the top of the label at analyte values obtained are within the the perforations, without damaging the Acceptable Control Range for the system, barcode. Remove the foil seal from the top or within an established range determined of wedge; snap the sliding cover down into by an appropriate internal laboratory the ramps on the reagent lid. quality control scheme. Androstenedione Adjustors Expected Values (LAOL, LAOH) A reference range study was performed Two vials (Low and High), 2 mL each, of on serum samples from 48 male and 58 androstenedione in a processed human female adult laboratory volunteers using serum matrix. Stable at 2–8°C for 30 days the IMMULITE 2000 Androstenedione after opening, or for 6 months (aliquotted) procedure. at –20°C. Males: Median: 1.6 ng/mL (5.6 nmol/L) L2KAO2: 1 set Central 95% range: 0.6–3.1 ng/mL Before making an adjustment, place the (2.1–10.8 nmol/L) appropriate Aliquot Labels (supplied with Females: Median: 1.7 ng/mL (5.9 nmol/L) the kit) on test tubes so that the barcodes Central 95% range: 0.3–3.3 ng/mL can be read by the on-board reader. (1.0–11.5 nmol/L) Consider these limits as guidelines only. Kit Components Each laboratory should establish its own Supplied Separately reference ranges. L2SUBM: Chemiluminescent Substrate L2PWSM: Probe Wash Limitations L2KPM: Probe Cleaning Kit The growing graafian follicle secretes LRXT: Reaction Tubes (disposable) androstenedione, and a two-fold increase in its production occurs near the midcycle. Specimens drawn during this time may IMMULITE 2000 Androstenedione (PIL2KAO-23, 2021-04) 3
therefore yield androstenedione results interactions between rare sera and test which fall above the upper central 95% components can occur. For diagnostic limit.1,2 purposes, the results obtained from this Diurnal variation has been observed. For assay should always be used in example, in 11 healthy men 18 to 30 years combination with the clinical examination, of age, the mean 24-hour patient medical history, and other findings. androstenedione concentration was 0.93 ng/mL, with a circadian amplitude Performance Data equaling 42% of the mean. The major See Tables and Graphs for data acrophase occurred in the morning at representative of the assay's performance. 07:10 hours; the major nadir occurred in Results are expressed in ng/mL. (Unless the evening at 23:00; and there was a otherwise noted, all were generated on secondary acrophase at 16:35. The 95% serum samples collected in tubes without confidence interval for acrophase/nadir gel barriers or clot-promoting additives.) was 68 minutes.13 Accordingly, the time of Conversion Factor: collection should be noted. ng/mL × 3.4916 → nmol/L It should be remembered that exercise can have a significant impact on Reportable Range: 0.3–10 ng/mL circulating androstenedione levels. Thus, (1.04 to 35 nmol/L) in a study of 18 professional soccer The assay is traceable to an internal players, the mean androstenedione standard manufactured using qualified concentration increased from a baseline of materials and measurement procedures. approximately 0.9 ng/mL to 1.8 ng/mL at Analytical Sensitivity: 0.3 ng/mL end of game, declining to 0.7 ng/mL ninety (1.0 nmol/L) minutes afterwards.14 In another study, the mean androstenedione level for 20 Precision: Samples were assayed in moderately trained men increased duplicate over the course of multiple days, significantly, from a baseline mean of for a total of 40 runs and 80 replicates. 1.11 ng/mL, to 1.41 ng/mL five minutes (See "Precision" table.) after a one-hour swim.15 Linearity: Samples were assayed under Steroid metabolites have been tested for various dilutions. (See "Linearity" table for crossreactivity in this assay (see representative data.) "Specificity" section). However, the steroid Recovery: Samples spiked 1 to 19 with metabolites tested are not exhaustive; 3 androstenedione solutions (10, 40 and therefore crossreactivity to all steroid 100 ng/mL) were assayed. (See metabolites can not be ruled out. "Recovery" table for representative data.) Androstenedione results may be falsely Specificity: The antibody is highly specific elevated in samples obtained from for androstenedione, with an extremely patients being treated with Spironolactone low crossreactivity to other naturally due to cross-reactivity. Use of this assay is occurring steroids or therapeutic drugs not recommended for patients undergoing that may be present in patient samples. therapy with Spironolactone. (See "Specificity" table.) Heterophilic antibodies in human serum Bilirubin: Samples spiked with 100 and can react with the immunoglobulins 200 mg/L of conjugated and unconjugated included in the assay components causing bilirubin were analyzed. Bilirubin may interference with in vitro immunoassays. interfere with the assay, causing [See Boscato LM, Stuart MC. Heterophilic elevations. (See "Bilirubin" table.) antibodies: a problem for all immunoassays. Clin Chem 1988:34:27- Hemolysis: Samples spiked with 135, 33.] Samples from patients routinely 270 and 540 mg/dL of hemoglobin were exposed to animals or animal serum analyzed. Hemolysis may interfere with products can demonstrate this type of the assay, causing elevations. (See interference potentially causing an "Hemolysis" table.) anomalous result. These reagents have Lipemia: May cause a depression of been formulated to minimize the risk of values. (See "Lipemia" table.) interference; however, potential 4 IMMULITE 2000 Androstenedione (PIL2KAO-23, 2021-04)
Alternate Sample Type: To assess the VHT, Serio M, Giusti G, editors. The Endocrine effect of alternate sample types, blood Function of the Human Ovary. New York: was collected from 26 volunteers into Academic Press, 1976: 125-33. 3) Fiet J et al. Simultaneous radioimmunoassay of plastic plain serum, heparinized, EDTA androstenedione, dehydroepiandrosterone and and Becton Dickinson SST® vacutainer 11β-hydroxyandrostenedione in plasma. Horm tubes. Equal volumes of the matched Res 1980;13: 133-49. 4) Hummer L et al. An samples were spiked with various easy and reliable radioimmunoassay of serum concentrations of androstenedione, to androstenedione: age-related normal values in obtain values throughout the calibration 252 females aged 2 to 70 years. Scand J Clin range of the assay, and then assayed by Lab Invest 1983;43:301-6. 5) Judd HL, Yen SSC. Serum androstenedione and testosterone the IMMULITE 2000 Androstenedione levels during the menstrual cycle. J Clin procedure. Endocrinol Metab 1973;39:475. 6) Keenan BS et (Heparin) = 0.88 (Serum) – 0.15 ng/mL al. Plasma androgens in congenital adrenal r = 0.981 hyperplasia; androstenedione concentration as an index of adrenal androgen suppression. J (SST) = 1.04 (Serum) – 0.10 ng/mL Lab Clin Med 1979;94:799-808. 7) Putz Z. A r = 0.989 selective radioimmunoassay of androstenedione (EDTA) = All samples were >10 ng/mL. in plasma and saliva. J Clin Chem Clin Biochem 1982;20:761-4. 8) Raj S et al. Diagnostic value Means: of androgen measurements in polycystic ovary 3.83 ng/mL (Serum Plastic) syndrome. Obstet Gynecol 1978;52:169-71. 3.20 ng/mL (Heparin Plastic) 9) Redi B et al. Diagnostic strategy in 3.87 ng/mL (SST Plastic) hyperandrogenic syndrome. Horm Res > 10 ng/mL (EDTA Plastic) 1983;18:117-24. 10) Sciarra F. Diagnosis of Neither EDTA nor heparinized plasma are virilizing syndromes: endocrinological recommended for use. parameters. In: Milinatti G et al, editors. Androgenization in Women. New York: Raven Method Comparison 1: The assay was Press 1983;85-115. 11) Tourniaire J, Pugeat M. compared to a commercially available Strategic approach of hyperandrogenism in solid phase radioimmunoassay for women. Horm Res 1983;18:125-34. 12) Vermeulen A. Androgen secretion by androstenedione (Kit A) on 78 adrenals and gonads. In: Mahesh V, Greenblatt endogenous patient samples. RB, editors. Hirsutism and Virilism. Boston: John (Concentration range: approximately Wright PSG 1983;17-34. 13) Lejeune-Lenain C, 0.5 to 6 ng/mL. See graph 1.) By linear Van Cauter E, Desir D, et al. Control of circadian regression: and episodic variations of adrenal androgens secretion in man. J Endocrinol Invest (IML 2000) = 1.12 (Kit A) – 0.45 ng/mL 1987;10:267-76. 14) Lupo C, Baldi L, Bonifazi r = 0.950 M, et al. Androgen levels following a football Means: match. Eur J Appl Physiol 1985;54:494-6. 1.67 ng/mL (IMMULITE 2000) 15) Velardo A, Pantaleoni M, Valerio L, et al. 1.88 ng/mL (Kit A) Influence of exercise on dehydroepiandrosterone sulphate and d4- Method Comparison 2: The assay was androstenedione plasma levels in man. Exp Clin also compared to IMMULITE/IMMULITE Endocrinol 1991;97:99-101. 16) National 1000 Androstenedione on 334 Committee for Clinical Laboratory Standards. endogenous and spiked samples. Procedures for the collection of diagnostic blood (Concentration range: approximately specimens by venipuncture; approved standard. 0.3 to 9.5 ng/mL. See graph 2.) By linear 4th ed. NCCLS Document H3-A4, Wayne, PA: NCCLS, 1998. 17) Centers for Disease Control. regression: Update: Universal precautions for prevention of (IML 2000) = 0.94 (IML) – 0.05 ng/mL transmission of human immunodeficiency virus, r = 0.992 hepatitis B virus and other bloodborne pathogens in healthcare settings. MMWR, Means: 1988;37:377–82, 387–8. 18) Clinical and 2.49 ng/mL (IMMULITE 2000) Laboratory Standards Institute (formerly 2.69 ng/mL (IMMULITE) NCCLS). Protection of Laboratory Workers From Occupationally Acquired Infections; Approved References Guideline - Third Edition. Wayne, PA: Clinical and Laboratory Standards Institute; 2005. 1) Abraham GE. Ovarian and adrenal NCCLS Document M29-A3. 19) Federal contribution to peripheral androgens during the Occupational Safety and Health Administration, menstrual cycle. J Clin Endocrinol Metab Bloodborne Pathogens Standard, 29 CFR 1974;39:340. 2) Baird DT. Ovarian steroid 1910.1030. secretion and metabolism in women. In: James IMMULITE 2000 Androstenedione (PIL2KAO-23, 2021-04) 5
Technical Assistance Linearity (ng/mL) In the United States, contact Dilution1 Observed2 Expected3 %O/E4 Siemens Healthcare Diagnostics 1 8 in 8 2.32 — — Technical Services department. Tel: 877.229.3711. Outside the United 4 in 8 1.21 1.16 104% States, contact your National Distributor. 2 in 8 0.66 0.58 114% siemens-healthineers.com 2 8 in 8 5.25 — — 4 in 8 2.61 2.63 99% The Quality System of Siemens Healthcare Diagnostics Products Ltd. is certified to ISO 2 in 8 1.30 1.31 99% 13485. 1 in 8 0.66 0.66 101% 3 8 in 8 6.16 — — 4 in 8 3.06 3.08 99% Tables and Graphs 2 in 8 1.58 1.54 103% 1 in 8 0.76 0.77 99% Precision (ng/mL) 4 8 in 8 7.07 — — Within-Run1 Total2 4 in 8 3.44 3.54 97% 2 in 8 1.77 1.77 100% Mean3 SD4 CV5 SD CV 1 in 8 0.82 0.89 93% 1 0.73 0.11 15.1% 0.13 17.8% 5 8 in 8 7.38 — — 2 1.08 0.10 9.3% 0.13 12.0% 4 in 8 4.17 3.69 113% 3 3.52 0.31 8.8% 0.32 9.1% 2 in 8 2.07 1.85 112% 4 7.29 0.45 6.2% 0.62 8.5% 1 in 8 0.94 0.92 102% 6 IMMULITE 2000 Androstenedione (PIL2KAO-23, 2021-04)
Recovery (ng/mL) Hemolysis 1 2 3 4 Solution Observed Expected %O/E Hemoglobin1 1 — ND — — Unspiked2 135 mg/dL 270 mg/dL 540 mg/dL A 0.54 0.50 108% 1 2.3 2.9 2.6 2.9 B 2.03 2.00 102% 2 2.4 2.2 2.4 2.8 C 5.04 5.00 101% 3 4.5 4.5 5.0 4.9 2 — 0.71 — — 4 6.5 7.7 8.7 8.4 A 1.21 1.17 103% B 2.34 2.67 88% C 4.99 5.67 88% Lipemia 3 — 1.79 — — Triglycerides Added1 A 2.27 2.20 103% mg/dL Observed2 Expected3 %O/E4 B 3.66 3.70 99% 1 — 2.03 — — C 6.28 6.70 94% 1,000 2.10 1.93 109% 4 — 3.60 — — 2,000 1.89 1.83 103% A 3.77 3.92 96% 3,000 1.64 1.73 95% B 5.30 5.42 98% 2 — 2.27 — — C 7.92 8.42 94% 1,000 1.99 2.16 92% 5 — 7.57 — — 2,000 1.71 2.04 84% A 7.75 7.69 101% 3,000 1.68 1.93 87% B 9.07 9.19 98% 3 — 3.71 — — C >10 >10 1,000 3.47 3.52 99% 2,000 3.13 3.34 94% 3,000 2.90 3.15 92% Bilirubin 4 — 6.42 — — 1 Conjugated 1,000 5.62 6.10 92% Unspiked3 100 mg/L Unspiked3 200 mg/L 2,000 5.01 5.78 87% 1 0.93 1.23 1.07 1.25 3,000 4.71 5.46 86% 2 1.45 1.86 1.33 1.69 5 — 9.96 — — 3 1.53 1.96 1.61 1.96 1,000 8.40 9.46 89% 4 4.77 5.29 4.45 5.09 2,000 6.67 8.96 74% 3,000 6.42 8.47 76% Unconjugated2 Unspiked3 100 mg/L 200 mg/L 1 2.03 2.22 2.31 2 2.27 2.17 2.35 3 3.71 4.13 4.61 4 6.42 6.21 6.8 IMMULITE 2000 Androstenedione (PIL2KAO-23, 2021-04) 7
Specificity Method Comparison 2 ng/mL Apparent % Cross- 10 Compound1 Added2 ng/mL3 reactivity4 IMMU LITE 2000 A ndrostenedione Adrenosterone 30 2.93 9.8% 8 Aldosterone 10,000 ND ND 5β-Androstan-3α,17β-diol 1,000 ND ND 6 Δ4-Androsten-11β-ol-3,17- 50 1.6 3.2% 4 dione Androsterone 500 2.92 0.584% 2 Cholesterol 1,000 ND ND Corticosterone 1,000 ND ND 0 0 2 4 6 8 10 Cortisol 10,000 0.67 0.007% IMMULITE Androstenedione, ng/mL Cortisone 6,000 1.44 0.023% Dexamethasone 1,000 ND ND (IML 2000) = 0.94 (IML) – 0.05 ng/mL DHEA 7 0.38 5.4% r = 0.992 DHEA-SO4 2000 ND ND Deoxycorticosterone 10,000 6.7 0.07% Deutsch. Precision: 1Intra-Assay, 2Gesamt, 3 Estradiol-17β 10,000 0.31 0.003% Mittelwert, 4SD (Standardabweichung), 5CV (Variationskoeffizient). Linearity: 1Verdünnung, Estriol 1,000 ND ND 2 Beobachtet (B), 3Erwartet (E), 4% B/E, 58 in 8. Estrone 1,000 ND ND Recovery: 1Lösung, 2Beobachtet (B), 3Erwartet 11-Ketotestosterone 1,500 1.21 0.081% (E), 4% B/E. Specificity: 1Verbindung, 2 zugesetzte Menge, 3Gemessene Konzentration, Norethindrone 1,000 0.49 0.049% 4 % Kreuzreaktivität, 5NN: Nicht nachweisbar. 17α-Hydroxyprogesterone 10,000 9.88 0.1% Effect of Bilirubin: 1Konjugiertes, 2 150 ND ND Unkonjugiertes, 3Ohne Zugabe von. Effect of Hemolysis: 1Hämoglobin, 2Ohne Zugabe von. Pregnenolone 10,000 0.33 0.003% Lipemia: 1Triglyceride Menge, 2Beobachtet (B), 3 2500 ND ND Erwartet (E), 4% B/E. Method Comparison: ZEngKitName: Androstendion. Prednisone 1,000 0.47 0.047% Progesterone 1,000 2.95 0.295% Español. Precision: 1Intraensayo, 2Total, 3 Media, 4DS, 5CV. Linearity: 1 Dilución, Spironolactone 1,000 5.37 0.54% 2 Observado (O), 3Esperado (E), 4%O/E, 58 en 8. 100 2.31 2.31% Recovery: 1Solución, 2Observado (O), 3 5α-Dihydrotestosterone 1,000 2.01 0.201% Esperado (E), 4%O/E. Specificity: 1 Compuesto, 2Cantidad añadida, 3Concentración Testosterone 100 1.37 1.4% aparente, 4% Reacción cruzada, 5ND: no ND: not detectable5 detectable. Effect of Bilirubin: 1conjugada, 2 libre, 3Sin añadir. Effect of Hemolysis: 1 Hemoglobina, 2Sin añadir. Lipemia: 1 Method Comparison 1 Triglicéridos añadida, 2Observado (O), 3 7 Esperado (E), 4%O/E. Method Comparison: ZEngKitName: Androstenodiona. 6 IMMULITE 2000 Androstenedione Français. Precision: 1Intraessai, 2Total, 5 3 Moyenne, 4SD, 5CV. Linearity: 1Dilution, 2 4 Observé (O), 3Attendu (A), 4%O/A, 58 dans 8. Recovery: 1Solution, 2Observé (O), 3Attendu 3 (A), 4%O/A. Specificity: 1Composé, 2ajouté, 3 Concentration apparente, 4Réaction croisée %, 2 5 ND: non détectable. Effect of Bilirubin: 1 1 Conjuguée, 2Non conjuguée, 3Non chargés. Effect of Hemolysis: 1Hémoglobine, 2Non 0 chargés. Lipemia: 1Triglycérides ajouté, 0 1 2 3 4 5 6 7 2 Observé (O), 3Attendu (A), 4%O/A. Method Kit A, ng/m L Comparison: ZEngKitName: Androstènedione. (IML 2000) = 1.12 (Kit A) – 0.45 ng/mL Italiano. Precision: 1Intra-serie, 2Totale, 3Media, r = 0.950 4 SD (Deviazione Standard), 5CV (Coefficiente di Variazione). Linearity: 1Diluizione, 2Osservato (O), 3Atteso (A), 4%O/A, 58 in 8. Recovery: 1 Soluzione, 2Osservato (O), 3Atteso (A), 4%O/A. 8 IMMULITE 2000 Androstenedione (PIL2KAO-23, 2021-04)
Specificity: 1Composto, 2quantità aggiunta, Während der Schwangerschaft werden 3 Concentrazione apparente, 4Percentuale di erhöhte Plasmaspiegel beobachtet.3,11 Crossreattività, 5ND: non determinabile. Effect of Bilirubin: 1Coniugata, 2Non coniugata, 3 Semplice. Effect of Hemolysis: 1Emoglobina, Methodik 2 Semplice. Lipemia: 1Trigliceridi aggiunta, Der Androstendion – IMMULITE 2000 2 Osservato (O), 3Atteso (A), 4%O/A. Method Test ist ein kompetitiver Festphasen-, Comparison: ZEngKitName: Androstenedione. Chemilumineszenz-Immunoassay. Português. Precision: 1Entre-ensaios, 2Total, 3 Média, 4Desvio padrão, 5Coeficiente de Inkubationszyklen: 1 × 60 Minuten variação. Linearity: 1Diluição, 2Observado (O), Zeit zum ersten Ergebnis: 65 Minuten 3 Esperado (E), 4%O/E, 58 em 8. Recovery: 1 Solução, 2Observado (O), 3Esperado (E), 4 %O/E. Specificity: 1Composto, 2Quantidade Probengewinnung adicionada, 3Apparent Concentration, Weder EDTA- noch Heparin-Plasma 4 Percentagem de reacção cruzada, 5ND: não können verwendet werden. detectável. Effect of Bilirubin: 1Conjugada, 2 Não conjugada, 3Não adicionada. Effect of Lipämische, hämolytische, ikterische oder Hemolysis: 1Hemoglobina, 2Não adicionada. stark kontaminierte Proben können zu Lipemia: 1Trigliceridos adicionada, 2Observado fehlerhaften Ergebnissen führen. Der (O), 3Esperado (E), 4%O/E. Method Einsatz einer Ultrazentrifuge wird zur Comparison: ZEngKitName: Androstenediona. Klärung von lipämischen Proben empfohlen. Die Zentrifugation der Serumproben vor dem völligen Abschluss der Gerinnung Deutsch kann zu Fibringerinnseln führen. Um fehlerhaften Analysenergebnissen infolge von Gerinnseln vorzubeugen, ist IMMULITE 2000 Androstendion sicherzustellen, dass die Gerinnung vor Anwendung: Zur In-vitro-Diagnostik unter der Zentrifugation der Proben vollständig Verwendung der IMMULITE 2000 abgeschlossen ist. Insbesondere Proben Systeme — zur quantitativen Bestimmung von Patienten unter Antikoagulantien- von Δ4-Androstendion in humanem Serum. therapie können eine verlängerte Gerinnungszeit aufweisen. Artikelnummer: L2KAO2 (200 Tests) Blutentnahmeröhrchen von verschiedenen Testcode: AND Farbe: braun Herstellern können differierende Werte verursachen. Dies hängt von den Klinische Relevanz verwendeten Materialien und Additiven Δ4-Androstendion ist ein Steroid, das die (Gel oder physische Trennbarrieren, hauptsächliche Vorstufe für Testosteron Gerinnungsaktivatoren und /oder und Östron darstellt.1,2,3 Es ist klinisch Antikoagulantien) ab. Der IMMULITE 2000 interessant auf Grund der Tatsache, dass Androstendion Assay ist nicht mit allen es in Fällen von abnormalem möglichen Röhrchenvariationen Haarwachstum (Hirsutismus) und ausgetestet worden. Details der Virilisierung erhöht gefunden wird.1,6,8-12 getesteten Röhrchenarten sind dem Kapitel "Alternative Probenarten" zu Anders als die Nebennierenrinden- entnehmen. Androgene Dehydroepiandrosteron (DHEA) und seine sulfatierte Form Erforderliche Menge: 25 µl Serum (DHEA-S) stammt das Androstendion aus Lagerung: 24 Stunden bei 2–8°C oder der Nebennierenrinde und dem Ovar.1,12,13 2 Monate (aliquotiert) bei –20°C. Die Plasmaspiegel steigen ab dem 17. Lebensjahr kontinuierlich an und beginnen Hinweise und nach der dritten Dekade wieder allmählich abzufallen.2,4,13 Androstendion unterliegt Vorsichtsmaßnahmen einer tageszeitlichen Schwankung mit Zur In-vitro-Diagnostik. höchsten Werten am Morgen und einer zyklischen Schwankung mit höchsten Werten nahe der Zyklusmitte.1,5,14,15 IMMULITE 2000 Androstenedione (PIL2KAO-23, 2021-04) 9
VORSICHT! BIOLOGISCHES (polyklonal, Kaninchen). Bei 2–8°C bis RISIKOMATERIAL zum Verfallsdatum haltbar. Enthält Material humanen L2KAO2: 1 Container Ursprungs. Alle Blutspenden oder Blutkomponenten mensch- Androstendion Reagenzbehälter licher Herkunft wurden nach FDA-genehmigten Methoden auf (L2AOA2) das Vorhandensein von Antikör- Barcodiert. 11,5 ml alkalische pern gegen die HI-Viren Typ 1 Phosphatase (Kalb) konjugiert mit (HIV-1) und Typ 2 (HIV-2) sowie Androstendion im Puffer. Bei 2–8°C bis von Hepatitis B-Oberflächenan- zum Verfallsdatum haltbar. tigen (HBsAg) und Antikörpern L2KAO2: 1 Behälter gegen den Hepatitis C-Virus (HCV) getestet. Die Testergeb- Vor Gebrauch den Aufkleber an der nisse waren negativ (nicht Perforation abreißen, ohne dabei die wiederholt reaktiv). Durch keinen Barcodierung zu beschädigen. Die Folie Test kann das Vorhandensein von der Oberseite des Containers dieser oder anderer infektiöser Stoffe vollständig ausgesch- entfernen. Die Folie von der Oberseite des lossen werden. Dieses Material Containers entfernen. Den Schiebedeckel ist mit den üblichen Vorsichts- nach unten in die Führung des maßnahmen und gemäß der Reagenziendeckels einrasten lassen. allgemein anerkannten guten Laborpraxis zu handhaben.17-19 Androstendion Kalibratoren VORSICHT: Dieses Produkt enthält (LAOL, LAOH) Material tierischen Ursprungs und ist Zwei Fläschchen (niedrig und hoch), à daher als potenziell infektiös zu 2 ml, mit Androstendion in einer behandeln. prozessierten humanen Serum-Matrix. 30 Tage nach dem Öffnen bei 2–8°C Reagenzien: Bei 2–8 °C lagern. Unter haltbar oder 6 Monate bei –20°C Einhaltung der geltenden gesetzlichen (aliquotiert). Vorschriften entsorgen. L2KAO2: 1 Set Die generell geltenden Vor der Kalibrierung die entsprechenden Vorsichtsmaßnahmen sind einzuhalten Aufkleber (dem Kit beiliegend) auf und alle Komponenten als potenziell Glasröhrchen kleben, so dass die infektiös zu behandeln. Alle aus Barcodes vom Barcodereader des menschlichem Blut gewonnenen Systems gelesen werden können. Materialien wurden auf Syphilis, Antikörper gegen HIV-1 und HIV-2, Hepatitis-B-Oberflächenantigen und Separat erhältliche Testsystem- Hepatitis-C-Antikörper untersucht und Komponenten negativ befundet. L2SUBM: Chemilumineszenz-Substrat Chemilumineszenz-Substrat: L2PWSM: Waschmodul L2KPM: Reinigungsmodul Kontamination und direkte LRXT: (Einmal-) Reaktionsgefäße Sonneneinstrahlung vermeiden. Siehe Packungsbeilage. Ebenfalls benötigt Destilliertes bzw. deionisiertes Wasser; Wasser: Destilliertes bzw. deionisiertes Teströhrchen; Kontrollen Wasser benutzen. Im Lieferumfang enthalten Testdurchführung Für eine optimale Funktion des Gerätes ist Die Bestandteile sind aufeinander unbedingt zu beachten, dass die abgestimmt. Die Aufkleber auf der Wartungen, wie im Handbuch für Innenverpackung werden zur IMMULITE 2000 Systeme beschrieben, Testdurchführung gebraucht. regelmäßig durchgeführt werden. Androstendion Kugel-Container Die Angaben zur Vorbereitung, (L2AO12) Einrichtung, Verdünnung, Kalibration, Barcodiert. 200 Kugeln, beschichtet mit Test- und Qualitätskontrollverfahren Anti-Androstendion-Antikörpern 10 IMMULITE 2000 Androstenedione (PIL2KAO-23, 2021-04)
entnehmen Sie bitte dem Handbuch für und 30 Jahren die mittlere Androstendion- IMMULITE 2000 Systeme. Konzentration in 24 Stunden mit Empfohlenes Kalibrationsintervall: 0,93 ng/ml gefunden, mit einer 2 Wochen zirkadianen Amplitude von 42% des Mittelwertes. Der Hauptanstieg erfolgte Qualitätskontrollproben: Jeweils gültige am Morgen um 7:10 Uhr; das Maximum gesetzlichen Bestimmungen oder wurde am Abend um 23:00 Uhr erreicht Akkreditierungsanforderungen sind bei der und es gab einen zweiten Anstieg um Festlegung der Intervalle zur 16:35 Uhr. Der 95 % Vertrauensbereich Durchführung der Qualitätskontrollen zu für Anstieg/Maximum war 68 Minuten.13 berücksichtigen. Dementsprechend sollte der Zeitpunkt der Kontrollen oder Poolserum mit Blutentnahme notiert werden. Androstendion in zumindest zwei Es wird daran erinnert, dass körperliches Konzentrationen (niedrige und hohe) Training einen signifikanten Einfluss auf verwenden. die zirkulierenden Androstendion Spiegel Siemens Healthcare Diagnostics empfiehlt hat. In einer Studie mit 18 professionellen die Verwendung von kommerziell Fußballspielern stieg die mittlere verfügbaren Qualitätskontrollen in Androstendion Konzentration von den mindestens 2 Konzentrationen (niedrig Basalwerten auf 0,9 bis 1,8 ng/ml zum und hoch). Der Systembetrieb gilt dann als Spielende an und fiel nach 90 Minuten zufriedenstellend, wenn die Analytwerte wieder auf 0,7 ng/ml ab.14 In einer innerhalb des für das System zulässigen weiteren Studie stieg der Androstendion Kontrollbereichs oder des für die Spiegel bei 20 moderat trainierten laborinternen Qualitätskontrollverfahren Männern signifikant vom Basalmittelwert festgelegten zulässigen Bereichs liegen. von 1,11 ng/ml auf 1,41 ng/ml nach 1 Stunde Schwimmen an.15 Referenzwerte Eine Reihe Steroidmetabolite wurden auf Eine Referenzwert-Studie mit Kreuzreaktivität in diesem Assay getestet Serumproben von 48 männlichen und 58 (siehe Kapitel "Spezifität"). Die Liste der weiblichen gesunden Labormitarbeitern getesteten Steroidmetabolite erhebt wurde mit dem IMMULITE 2000 keinen Anspruch auf Vollständigkeit, Androstendion Verfahren durchgeführt: daher kann eine Kreuzreaktivität gegenüber allen Steroidmetaboliten nicht Männer: Median: 1,6 ng/ml (5,6 nmol/l) vollständig ausgeschlossen werden. 95 % Bereich: 0,6–3,1 ng/ml (2,1–10,8 nmol/l) Die Ergebnisse für Androstendion können Frauen: Median: 1,7 ng/ml (5,9 nmol/l) in Proben von Patienten, die mit 95 % Bereich: 0,3–3,3 ng/ml Spironolacton behandelt werden, aufgrund (1,0–11,5 nmol/l) von Kreuzreaktivität fälschlicherweise erhöht sein. Die Verwendung dieses Tests Diese Grenzwerte sind lediglich als wird für Patienten, die mit Spironolacton Richtlinien aufzufassen. Jedes Labor behandelt werden, nicht empfohlen. sollte seine eigenen Referenzbereiche etablieren. Heterophile Antikörper in Humanseren können mit Immunglobulinen aus den Grenzen der Methode Assaykomponenten reagieren und Interferenzerscheinungen innerhalb des Der wachsende Graafsche-Follikel in vitro Immunoassays verursachen. (Clin sezerniert Androstendion mit einem bis zu Chem 1988:34:27-33) Proben von zweifachen Anstieg der Produktion in der Patienten, die häufig mit Tier- bzw. Nähe der Zyklusmitte. Proben, die in Tierserumprodukten zu tun haben, können diesem Zeitraum entnommen wurden, die erwähnten Interferenzen verursachen können deshalb Werte über der und zu anomalen Resultaten führen. Die Obergrenze des zentralen 95%-Bereichs verwendeten Reagenzien sind so aufweisen. 1,2 konzipiert, dass das Risiko einer Eine tageszeitliche Schwankung wurde Interferenz mit den zu messenden Proben beobachtet. Zum Beispiel wurde bei 11 minimiert ist. Dennoch können potentiell gesunden Männern im Alter zwischen 18 Interaktionen zwischen seltenen Seren IMMULITE 2000 Androstenedione (PIL2KAO-23, 2021-04) 11
und den Testkomponenten auftreten. Zu Hämolyse: Es wurden Proben gemessen, diagnostischen Zwecken sollten die mit denen 135, 270 und 540 mg/dl dem Assay erhaltenen Ergebnisse immer Hämoglobin zugesetzt wurde. Es wurden in Kombination mit der klinischen Interferenzen beobachtet. Hämolyse führt Untersuchung, der Patientenanamnese zu erhöhten Werten. (Siehe Tabelle und anderen Befunden gesehen werden. "Hemolysis".) Lipämie: Kann zu einer Erniedrigung der Leistungsdaten Werte führen. (Siehe Tabelle "Lipemia".) Siehe Tabellen und Grafiken mit Alternativer Probentyp: Um den Einfluss repräsentativen Daten für den Assay. Die von alternativen Probentypen zu Ergebnisse sind als ng/ml ausgedrückt. überprüfen, wurde 26 Freiwilligen Blut in (Alle Daten wurden – sofern nicht anders Röhrchen ohne Zusatz, Heparin- angegeben – aus Serumproben in Röhrchen, EDTA-Röhrchen und Becton- Röhrchen ohne Gelbarrieren oder Dickinson SST® Vacutainer-Röhrchen gerinnungsfördernde Zusätze gewonnen.) entnommen. Gleiche Volumen derselben Umrechnungsfaktor: Probe wurden mit verschiedenen ng/ml × 3,4916 → nmol/l Konzentrationen an Androstendion versetzt, um Werte über den gesamten Messbereich: 0,3–10 ng/ml Kalibrationsbereich des Assays zu (1,04–35 nmol/l) erhalten, und wurden anschließend mit Die Methode ist rückführbar auf einen dem IMMULITE 2000 Androstendion internen Standard, der mittels qualifizierter Assay bestimmt. Berechnung der linearen Materialien und Messmethoden hergestellt Regression. wurde. (Heparin) = 0,88 (Serum) – 0,15 ng/ml Analytische Sensitivität: 0,3 ng/ml r = 0,981 (1,0 nmol/l) (SST) = 1,04 (Serum) – 0,10 ng/ml r = 0,989 Präzision: Proben wurden innerhalb von mehreren Tagen in Doppelbestimmung (EDTA) = Alle Proben waren > 10 ng/ml, gemessen (insgesamt 40 Bestimmungen Mittelwerte: und 80 Einzelmessungen). (Siehe Tabelle 3,83 ng/ml (Serum, Plastikröhrchen) ”Precision”.) 3,20 ng/ml (Heparin, Plastikröhrchen) 3,87 ng/ml (SST, Plastikröhrchen) Linearität: Proben wurden in > 10 ng/ml (EDTA, Plastikröhrchen) verschiedenen Verdünnungen getestet. (Repräsentative Daten entnehmen Sie Weder EDTA noch Heparin-Plasma sind zur Verwendung zu empfehlen. bitte der Tabelle „Linearity“.) Methodenvergleich 1: Der Assay wurde Wiederfindung: Die getesteten Proben mit einem kommerziell erhältlichen wurden mit drei Androstendion-Lösungen (10, 40 und 100 ng/mL) 1:19 versetzt. Festphasen-Radioimmunoassays für Androstendion (Kit A) anhand von (Repräsentative Daten entnehmen Sie 78 endogenen Patientenproben bitte der Tabelle „Recovery“.) verglichen. (Konzentrationsbereich: Spezifität: Der Antikörper ist ca. 0,5–6 ng/ml. Siehe Grafik 1.) hochspezifisch für Androstendion mit Berechnung der linearen Regression: extrem niedriger Kreuzreaktivität zu (IML 2000) = 1,12 (Kit A) – 0,45 ng/ml anderen natürlich vorkommenden r = 0,950 Steroiden oder Medikamenten, die in Patientenproben vorkommen können. Mittelwerte: 1,67 ng/ml (IMMULITE 2000) (Siehe Tabelle „Specifity“.) 1,88 ng/ml (Kit A) Bilirubin: Es wurden Proben gemessen, Methodenvergleich 2: Der Assay wurde denen 100 und 200 mg/l unkonjugiertes ebenfalls mit dem IMMULITE/IMMULITE und konjugiertes Bilirubin zugesetzt 1000 Androstendion Assay von anhand wurde. Es wurden Interferenzen von 334 endogenen und gespikten Proben beobachtet. Bilirubin führt zu erhöhten verglichen. (Konzentrationsbereich: ca. Werten. (Siehe Tabelle "Bilirubin".) 0,3–9,5 ng/ml. Siehe Grafik 2.) Berechnung der linearen Regression: 12 IMMULITE 2000 Androstenedione (PIL2KAO-23, 2021-04)
(IML 2000) = 0,94 (IML) – 0,05 ng/ml el embarazo hay un aumento en el nivel r = 0,992 plasmático3,11. Mittelwerte: 2,49 ng/ml (IMMULITE 2000) Principio del análisis 2,69 ng/ml (IMMULITE) El IMMULITE 2000 Androstenodiona es un inmunoensayo enzimático Anwendungsberatung quimioluminiscente competitivo en fase Bei Rückfragen wenden Sie sich bitte an sólida. Ihre Niederlassung. Ciclos de incubación: 1 × 60 minutos siemens-healthineers.com Tiempo hasta el primer resultado: 65 minutos Das Qualitätsmanagement-System der Siemens Healthcare Diagnostics Products Ltd. ist zertifiziert nach DIN EN ISO 13485. Recogida de la muestra No es recomendable el uso de EDTA ni plasma heparinizado. Español Las muestras lipémicas, hemolizadas, ictericas o ampliamente contaminadas pueden dar resultados erróneos. Se recomienda el uso de una ultracentrífuga IMMULITE 2000 para aclarar las muestras lipémicas. Androstenodiona La centrifugacion de las muestras de Utilidad del análisis: Para uso suero antes de que se forme el coagulo diagnóstico in vitro con los analizadores puede ocasionar la presencia de fibrina. IMMULITE 2000 — para la determinación Para evitar resultados erroneos debidos a cuantitativa de Δ4-androstenedione en la presencia de fibrina, asegurarse que se suero humano. ha formado el coagulo completamente Referencia: L2KAO2 (200 tests) antes de centrifugar las muestras. Algunas muestras, particularmente Código del Test: AND aquellas de pacientes sometidos a terapia Código de Color: Marrón anticoagulante, pueden requerir mayor tiempo de coagulacion. Resumen y Explicación del Los tubos para recoger sangre de Test distintos fabricantes pueden producir La Δ4-Androstendiona es un esteroide que valores diferentes, dependiendo del actúa como el precursor principal de la material del tubo y de los aditivos, testosterona y la estrona1,2,3. Su interés incluyendo barreras de gel o barreras clínico deriva del hecho de que físicas, activadores de la coagulación y/o frecuentemente sus niveles están anticoagulantes. El Androstenodiona elevados en los casos de crecimiento IMMULITE 2000 no ha sido analizado con anormal del vello (hirsutismo) y en la todos los distintos tipos de tubos. Para virilización1,6,8-12. obtener detalles sobre los tipos tubos que se han analizado, consulte la sección de A diferencia de los andrógenos adrenales, Tipos de Muestras Alternativos. dehidroepiandrosterona y su sulfato, la androstenediona circulante se origina de Volumen requerido: 25 µl de suero las glándulas adrenales y los ovarios1,12,13. Conservación: 24 horas a 2–8°C o Los niveles plasmáticos aumentan en 2 months (alicuotado) a –20°C. forma constante desde aproximadamente el séptimo año de vida, y luego declinan gradualmente después de los treinta Advertencias y precauciones años2,4,13. La androstendiona exhibe una Para uso diagnóstico in vitro. variación diurna, siendo mayor en la mañana, y también una variación cíclica durante el ciclo menstrual que es mayor cerca de la mitad del ciclo1,5,14,15. Durante IMMULITE 2000 Androstenedione (PIL2KAO-23, 2021-04) 13
¡PRECAUCIÓN! RIESGO caducidad. BIOLÓGICO POTENCIAL L2KAO2: 1 cartucho Contiene material de origen humano. Cada donación de Vial de Reactivo de Androstendiona sangre humana o componente (L2AOA2) sanguíneo ha sido probada por métodos aprobados por la FDA Con código de barras. 11,5 ml fosfatasa con el fin de detectar la presen- alcalina (intestino de ternera) conjugada a cia de anticuerpos de los virus androstendiona en solución tampón. de inmunodeficiencia humana Estable a 2–8°C hasta la fecha de tipo 1 (VIH-1) y tipo 2 (VIH-2), caducidad. así como el antígeno de super- L2KAO2: 1 vial ficie del virus de la hepatitis B (HBsAg) y el anticuerpo frente al Antes de usar, cortar la parte superior de virus de la hepatitis C (VHC). la etiqueta en la perforación, sin dañar el Los resultados de estas pruebas código de barras. Quitar el precinto del fueron negativos (no repetida- orificio del vial; encajar la cubierta mente reactivos). Ninguna prueba ofrece total garantía de deslizante en las rampas de la tapa del que en las muestras no haya reactivo. estos agentes infecciosos u otros; por tanto, este material se Ajustadores de Androstendiona deberá manipular conforme a las (LAOL, LAOH) prácticas recomendables de Dos viales (Bajo y Alto), de 2 ml cada uno, laboratorio y las precauciones de androstendiona en matriz de suero universales.17-19 humano procesado. Estable a 2–8°C PRECAUCIÓN: Este dispositivo contiene durante 30 días después de abrise, o material de origen animal y debería hasta 6 meses (alicuotados) a –20°C. manipularse como potencial portador y L2KAO2: 1 juego transmisor de enfermedades. Antes de hacer un ajuste, colocar las Reactivos: Mantener a 2–8°C. Desechar etiquetas a las alícuotas apropiadas de acuerdo a la legislación en vigor. (suministradas con el kit) sobre tubos de ensayo, de forma tal que los códigos de Siga las precauciones universales y barras puedan ser leídos por el lector. manipule todos los componentes como si fueran capaces de transmitir agentes infecciosos. Los materiales derivados de Componentes del kit que se sangre humana han sido analizados y son suministran por separado negativos para sífilis; para anticuerpos L2SUBM: Substrato quimioluminiscente frente al HIV 1 y 2; para el antígeno de L2PWSM: Lavado de sonda superficie de hepatitis B y para los L2KPM: Kit de limpieza de sonda anticuerpos de hepatitis C. LRXT: Tubos de reacción (desechables) Sustrato quimioluminiscente: Evite la También necesarios contaminación y exposición a la luz Agua destilada o desionizada; tubos de directa del sol. (Ver el prospecto.) ensayo; controles Agua: Usar agua destilada o desionizada. Ensayo Materiales suministrados Aviso: para obtener un funcionamiento Los componentes representan un juego óptimo, es importante realizar todos los completo. Las etiquetas incluidas en la procedimientos del mantenimiento general caja son necesarias para el ensayo. según lo definido en el Manual del Operador de los sistemas Cartucho de Bolas de Androstendiona IMMULITE 2000. (L2AO12) Consulte el Manual del Operador de los Con código de barras. 200 bolas, sistemas IMMULITE 2000 para la recubiertas con anticuerpo preparación, instalación, diluciones, anti-androstendiona policlonal de conejo. ajuste, ensayo y procedimientos de Estable a 2–8°C hasta la fecha de control de calidad. 14 IMMULITE 2000 Androstenedione (PIL2KAO-23, 2021-04)
Intervalo de ajuste recomendado: horas y el punto más bajo ocurrió a la 2 semanas noche a las 23:00 horas; también hubo Muestras de Control de Calidad: Seguir una fase alta secundaria a las 16:35 las reglamentaciones gubernamentales o horas. El intervalo de confianza del 95% los requisitos de acreditación para para el punto más alto y el punto más bajo conocer la frecuencia de control de fue de 68 minutos13. Por consiguiente, se deberá registrar la hora en que se recoja calidad. la muestra. Use controles o pools de muestras con al menos dos niveles (bajo y alto) de Es importante recordar que el ejercicio androstendiona. puede tener un efecto significativo sobre los niveles de androstenediona circulante. Siemens Healthcare Diagnostics Por ello, en un estudio de 18 jugadores recomienda el uso de materiales de profesionales de fútbol, la concentración control de calidad comercializados con al media de androstenediona aumentó de un menos 2 niveles (bajo y alto). Un nivel de valor basal de aproximadamente 0,9 ng/ml funcionamiento satisfactorio se consigue a 1,8 ng/ml al final del juego, declinando a cuando los valores obtenidos del analito 0,7 ng/ml noventa minutos más tarde14. están dentro del rango de control En otro estudio, el nivel medio de aceptable para el sistema, o dentro del androstenediona para 20 hombres en un rango establecido determinado por un entrenamiento moderado aumentó programa adecuado de control de calidad significativamente de un valor basal medio interno de laboratorio. de 1,11 ng/ml a 1,41 ng/ml cinco minutos después de hacer una hora de natación15. Valores esperados Se ha valorado la reactividad Se realizó un estudio de rangos de cruzada con metabolitos esteroideos con referencia con muestras de suero de 48 este procedimiento (ver la sección hombres y 58 mujeres, adultos “Especificidad”). Sin embargo, la selección voluntarios, con el método de metabolitos esteroideos a valorar no IMMULITE 2000 Androstendiona. es exhaustiva, por lo que no se puede Hombres: Media: 1,6 ng/ml (5,6 nmol/l) descartar reactividad cruzada respecto Rango Central 95%: 0,6–3,1 ng/ml a todos los metabolitos esteroideos. (2,1–10,8 nmol/l) A causa de la reactividad cruzada, se Mujeres: Media: 1,7 ng/ml (5,9 nmol/l) pueden obtener resultados de Rango central 95%: 0,3–3,3 ng/ml androstenodiona falsamente elevados en (1,0–11,5 nmol/l) muestras obtenidas de pacientes que Estos límites han de considerarse sólo reciben tratamiento con espironolactona. como una guía. Cada laboratorio deberá No se recomienda utilizar este ensayo establecer sus propios intervalos de para pacientes que están recibiendo referencia. tratamiento con espironolactona. Los anticuerpos heterofílicos en el suero Limitaciones humano pueden reaccionar con las El folículo de De Graaf en crecimiento inmunoglobulinas de los componentes del secreta androstenediona, y su producción ensayo provocando interferencias con los aumenta al doble cerca de la mitad del inmunoanálisis in vitro. [Ver Boscato LM, ciclo. Por lo tanto, las muestras que se Stuart MC. Heterophilic antibodies: a recojan durante este momento pueden problem for all immunoassays. Clin Chem producir resultados de androstenediona 1988:34:27-33.] Las muestras de los por arriba del límite superior 95% pacientes que frecuentemente están central1,2. expuestos a animales o a productos séricos animales pueden presentar este Se ha observado variación diurna. Por tipo de interferencia que potencialmente ejemplo, en 11 hombres sanos de 18 a ocasione un resultado anómalo. Estos 30 años de edad, la concentración de reactivos han sido formulados para androstenediona media de 24 horas fue minimizar el riesgo de interferencia, no 0,93 ng/ml, con una amplitud circadiana obstante, pueden darse interacciones equivalente al 42% de la media. El punto anómalas entre sueros conflictivos y los más alto ocurrió en la mañana a las 07:10 IMMULITE 2000 Androstenedione (PIL2KAO-23, 2021-04) 15
componentes del ensayo. Con fines de Hemólisis: Se analizaron muestras diagnóstico, los resultados obtenidos con sobrecargadas con 135, 270 y 540 mg/dl este ensayo siempre deben ser usados en de hemoglobina. La Hemólisis puede combinación con el examen clínico, la interferir con el ensayo, provocando historia médica del paciente y cualquier aumento de los valores. (Ver Tabla otro dato clínico relevante. "Hemólisis".) Lipemia: Puede provocar una Características analíticas disminución de los valores. (Ver Tabla Para ver resultados representativos de las "Lipemia".) cualidades del ensayo, consulte las tablas Tipo de Muestra Alternativa: Para y los gráficos. Los resultados se expresan determinar el efecto de tipos de Muestra en ng/ml. (A no ser que se indique lo Alternativa, se recogió sangre de 26 contrario, todos los resultados fueron voluntarios en tubos de plástico para generados en muestras de suero suero, con heparina, EDTA y Becton recogidas en tubos sin geles o Dickinson SST®. Volúmenes iguales de activadores de la coagulación.) muestra se sobrecargaron con varias Factor de Conversión: concentraciones de androstendiona, para ng/ml × 3,4916 → nmol/l obtener valores a lo largo de la curva de calibración del ensayo, y se procesaron Rango informable: 0,3–10 ng/ml con el método IMMULITE 2000 (1,04–35 nmol/l) Androstendiona. El ensayo es trazable a un estándar (Heparina) = 0,88 (Suero) – 0,15 ng/ml interno fabricado usando procedimientos r = 0,981 de medida y materiales cualificados. (SST) = 1,04 (Suero) – 0,10 ng/ml Sensibilidad analítico: 0,3 ng/ml r = 0,989 (1,0 nmol/l) (EDTA) = Todas las muestras fueron > 10 ng/ml Precisión: Se analizaron muestras por No se recomienda el uso de EDTA ni duplicado durante varios días, para un plasma heparinizado. total de 40 ensayos y 80 replicados. (Véase la tabla "Precisión".) Método Comparativo 1: El ensayo se comparó con un radioinmunoensayo en Linealidad: Las muestras fueron fase sólida para Androstendiona analizadas con varias diluciones. (Véase disponible comercialmente (Kit A) con 78 la tabla "Linealidad" para resultados muestras de pacientes. (Intervalo de representativos.) concentración: aproximadamente Recuperación: Se analizaron muestras 0,5 a 6 ng/ml. Ver gráfica 1.) de 1 a 19 sobrecargadas con 3 soluciones Por regresión lineal: de androstendiona (10, 40 y 100 ng/ml). (IML 2000) = 1,12 (Kit A) – 0,45 ng/ml (Ver la tabla "Recuperación" para r = 0,950 resultados representativos.) Medias: Especificidad: El anticuerpo es altamente 1,67 ng/ml (IMMULITE 2000) 1,88 ng/ml (Kit A) específico para androstendiona, con reactividad cruzada extremadamente baja Método Comparativo 2: El ensayo se a otros esteroides naturales o drogas comparó también con el método terapéuticas que puedan estar presentes IMMULITE /IMMULITE1000 en las muestras de pacientes. (Véase la Androstendiona en 334 muestras tabla "Especificidad".) endógenas y sobrecargadas. (Intervalo de Bilirrubina: Se analizaron muestras concentración: aproximadamente 0,3 a 9,5 ng/ml. Ver gráfica 2.) sobrecargadas con 100 y 200 mg/l de Por regresión lineal: bilirrubina conjugada y no conjugada. La Bilirrubina puede interferir con el ensayo, (IML 2000) = 0,94 (IML) – 0,05 ng/ml provocando elevaciones. (Ver tabla r = 0,992 "Bilirrubina".) Medias: 2,49 ng/ml (IMMULITE 2000) 2,69 ng/ml (IMMULITE) 16 IMMULITE 2000 Androstenedione (PIL2KAO-23, 2021-04)
Asistencia técnica Principe du test Póngase en contacto con el distribuidor IMMULITE 2000 Androstènedione est un nacional. immunodosage enzymatique siemens-healthineers.com chimiluminescent par compétition en phase solide. El Sistema de Calidad de Siemens Healthcare Cycles d'incubation : 1 × 60 minute Diagnostics Products Ltd. está certificado por la Temps de rendu du premier résultat : ISO 13485. 65 minutes Recueil des échantillons Français L'utilisation du plasma EDTA ou hépariné n'est pas recommandée. Des échantillons lipémiques, hémolysés, IMMULITE 2000 ictériques ou fortement contaminés Androstènedione peuvent donner des résultats érronés. Il Domaine d'utilisation : Dosage est recommandé de clarifier les échantillons hyperlipémiques par quantitatif de l' Δ4-androstènedione dans le ultracentrifugation. sérum humain. Réservé à un usage diagnostique in vitro avec les Analyseurs La centrifugation des échantillons des systèmes IMMULITE 2000. sériques avant la formation complète du caillot peut entraîner la présence de Référence catalogue : fibrine. Pour éviter les résultats erronés L2KAO2 (200 tests) dûs à la présence de fibrine, s'assurer de Code produit : AND la formation complète du caillot avant de Code couleur : marron centrifuger les échantillons. Certains échantillons, en particulier ceux provenant Introduction de patients sous anti-coagulants, peuvent nécessiter un temps plus long pour la La Δ4-Androstènedione est un stéroïde qui formation du caillot. sert de précurseur majeur à la testostérone et l'estrone.1,2,3 L'intérêt Des tubes pour prélèvements sanguins clinique provient de son élévation provenant de fabricants différents peuvent fréquente dans les cas d'hirsutisme et de donner des résultats différents, selon les virilisation.1,6,8-12 matériaux et additifs utilisés, y compris gels ou barrières physiques, activateurs A la différence des androgènes de la coagulation et/ou anticoagulants. Le surrénaliens déhydroépiandrostérone coffret Androstènedione IMMULITE 2000 (DHEA) et sa forme sulfatée (DHEA-S), n'a pas été testé sur tous les types de l'androstènedione circulant provient pour tubes possibles. Veuillez consulter le une part des glandes surrénales et pour chapitre intitulé Autres Types l'autre des ovaires.1,12,13 Le taux d'Échantillons pour plus de plasmatique augmente régulièrement au renseignements sur les tubes qui ont été cours des 7 premières années de la vie, évalués. ensuite graduellement décline après 30 ans.2,4,13 La Δ4-Androstènedione présente Volume nécessaire : 25 µl de sérum des variations diurnes, étant élevée le matin avec des variations cycliques au Conservation : 24 heures à 2–8°C ou cours du cycle menstruel, pic au milieu du 2 mois (aliquoté) à –20°C. cycle.1,5,14,15 Durant la grossesse, le taux plasmatique est augmenté.3,11 IMMULITE 2000 Androstenedione (PIL2KAO-23, 2021-04) 17
Précautions d'emploi Cartouche de billes Androstènedione (L2AO12) Réservé à un usage diagnostique in vitro. Avec code-barre. 200 billes revêtues AVERTISSEMENT ! RISQUE d'anticorps polyclonal de lapin anti- BIOLOGIQUE POTENTIEL androstènedione. Stable à 2–8°C jusqu'à Contient du matériel d’origine la date de péremption. humaine. Chaque don de sang ou L2KAO2 : 1 cartouche de composant sanguin humain a été testé selon des méthodes homologuées par la FDA afin de Cartouche à réactif Androstènedione détecter la présence d’anticorps (L2AOA2) anti-virus de l’immunodéficience Avec code-barre. 11,5 ml humaine de type 1 (VIH-1) et de d'androstènedione conjuguée à de la type 2 (VIH-2), ainsi que la phosphatase alcaline (intestins de veaux) présence d’antigène de surface de dans un tampon. Stable à 2–8°C jusqu'à l’hépatite B (HBsAg) et d’anticorps anti-virus de l’hépatite C (VHC). la date de péremption. Les résultats de ces tests se sont L2KAO2 : 1 cartouche révélés négatifs (ou positifs mais Avant l'emploi, retirer la partie supérieure de façon non répétable). Aucun test ne peut garantir totalement de l'étiquette au niveau des perforations l’absence d’agents infectieux tels en ayant soin de ne pas endommager le que ceux-ci ou d’autres. Par code-barres. Retirer le film protecteur conséquent, ce matériel doit être situé sur la partie supérieure de la manipulé conformément aux cartouche-réactif ; insérer le couvercle bonnes pratiques de laboratoire et coulissant entre les glissières sur le aux précautions universelles.17-19 dessus de la cartouche-réactif. ATTENTION : Ce dispositif contient un matériau d’origine animale et doit être Ajusteurs Androstènedione manipulé comme un transporteur et (LAOL, LAOH) transmetteur potentiels de maladies. Deux flacons (Bas et Haut), de 2 ml chacun, contenant de l'androstènedione Réactifs : Conserver les réactifs à 2–8°C. dans une matrice de sérum humain Éliminer les déchets conformément aux prétraité. Stable à 2–8°C pendant 30 jours lois en vigueur. après ouverture, ou 6 mois (aliquoté) à Respecter les précautions d'emploi et –20°C. manipuler tous les composants du coffret L2KAO2 : 1 jeu comme des produits potentiellement Avant de procéder à un ajustement, placer infectieux. Les réactifs dérivés de produits les étiquettes correspondant à l'aliquot humains et utilisés dans ce coffret ont subi (fournies avec le coffret) sur des tubes de un test sérologique pour la Syphilis et des sorte que les code-barres soient lisibles tests de dépistage pour les anticorps anti- par le lecteur. VIH1 et 2, anti-VHC et pour l'antigène de surface de l'hépatite B, qui se sont tous avérés négatifs. Composants du coffret fournis séparément Substrat chimiluminescent : Éviter toute contamination et l'exposition directe à la L2SUBM : Substrat chimiluminescent lumière solaire (voir la fiche technique). L2PWSM : Solution de lavage L2KPM : Coffret de décontamination de Eau : utiliser de l'eau distillée ou l'aiguille de prélèvement désionisée. LRXT : Godets réactionnels (jetables) Egalement requis Matériel fourni Eau distillée ou désionisée ; tubes ; Les composants de la trousse ne peuvent Contrôle être utilisés que conjointement. Les étiquettes à l'intérieur du coffret sont Protocole de dosage nécessaires au dosage. Noter que pour des performances optimales, il est important de réaliser toutes les procédures de maintenance de 18 IMMULITE 2000 Androstenedione (PIL2KAO-23, 2021-04)
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