Quantum Blue Adalimumab - BÜHLMANN Laboratories AG
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Quantum Blue® Adalimumab Quantitative Lateral Flow Assay LF-TLAD25 25 tests LF-TLAD10 10 tests Release Date: 2018-08-15 Version A1 English page 3 BÜHLMANN Laboratories AG Deutsch Seite 7 Baselstrasse 55 Français page 12 4124 Schönenbuch, Switzerland Italiano pagina 17 Tel.: +41 61 487 1212 Español página 22 Fax: +41 61 487 1234 Português página 27 info@buhlmannlabs.ch
Release date: 2018-08-15 2/36 Quantum Blue® Adalimumab
ENGLISH Should one of the test cassettes not fulfil the criteria mentioned above, please use another test cassette. INTENDED USE BÜHLMANN Quantum Blue® Adalimumab is an in vitro STORAGE AND SHELF LIFE OF REAGENTS diagnostic lateral flow immunoassay for the quantitative determination of trough levels of adalimumab in serum Unopened reagents samples. The assay serves as an aid to therapeutic drug Store at 2-8 °C. Do not use the reagents beyond the expiration date monitoring in patients with inflammatory bowel disease (IBD) printed on the labels. under adalimumab therapy in conjunction with other clinical Opened reagents and laboratory findings. Quantum Blue® Adalimumab is Test Cassette Test cassettes removed from the foil pouch must combined with the Quantum Blue® Reader. be used within 4 hours. For laboratory use. Chase Buffer Store for up to 6 months at 2-8 °C after opening. Europe: for professional use. Controls Store for up to 6 months at 2-8 °C after opening. Low / High PRINCIPLE OF THE ASSAY Table 2 The test is designed for the selective measurement of MATERIALS REQUIRED BUT NOT PROVIDED adalimumab by a sandwich immunoassay. Recombinant tumor necrosis factor alpha (TNFα) is conjugated to gold • Vortex mixer colloids. On the test cassette the gold conjugate is released • Timer (optional) from a pad into the reaction system as the sample is applied. • Precision pipettes with disposable tips: 10-100 µL and Adalimumab present in the sample will bind to the gold 100-1000 µL conjugate. A monoclonal antibody, highly specific for adalimumab, is immobilized on the analytical membrane and • Eppendorf tubes (or equivalent) for dilution of serum will capture the complex of gold conjugate and the samples adalimumab analyte, resulting in a coloring of the Test Line • Quantum Blue® Reader available from BÜHLMANN (T). The remaining free TNFα-gold conjugate will bind to the (order code: BI-POCTR-ABS) Control Line (C). The signal intensities of the Test Line (T) • Gloves and laboratory coat and the Control Line (C) are measured quantitatively by the Quantum Blue® Reader. PRECAUTIONS REAGENTS SUPPLIED AND PREPARATION Safety precautions • None of the reagents of this test contain components of Quantity Reagents Code Comments human origin. LF-TLAD25 LF-TLAD10 • Patient specimens should be handled as if capable of vacuum- Test B-LFTLAD- transmitting infections and should be handled in 25 pieces 10 pieces sealed in a foil Cassette TC bag pouch accordance with Good Laboratory Practice (GLP) using Chase 1 bottle 1 bottle B-LFTLAD- Ready to use appropriate precautions. Buffer 10 mL 10 mL CB • Reagents: Avoid contact of reagents with the skin, eyes, Controls 2 vials, 2 vials, Low* / B-LFTLAD- Ready to use or mucous membranes. If contact does occur, 0.5 mL 0.5 mL CONSET immediately wash with generous amounts of water; High* RFID Chip B-LFTLAD- White plastic otherwise, irritation can occur. 1 piece 1 piece Card RCC card • Unused solution should be disposed according to local RFID Chip B-LFTLAD- Green plastic Card 1 piece 1 piece RCC15 card state and federal regulations. Table 1 Technical precautions * The controls contain lot specific amounts of adalimumab. Refer to the Kit components additional QC data sheet for actual concentrations. • The test must be performed at room temperature CHECK YOUR TEST KIT (16-28 °C). • All reagents, including test cassettes in foil pouches, and BÜHLMANN products have been manufactured with the test samples must be equilibrated to room temperature greatest of care and all possible efforts have been taken to before starting the assay. ensure completeness of this test kit and its performance. Nevertheless, we advise you to verify your test kit for the • Before performing the test, remove the test cassette from condition of the test cassette and its pouch based on the the foil pouch. Allow the test cassette to equilibrate in the following criteria: laboratory environment for at least 2 minutes. Test cassettes removed from the foil pouch must be used • Expiration date within 4 hours. • The fault-free condition of the pouch (e.g. absence of any • Mix well (e.g. vortex) the reagents before use. perforation that could be caused by improper handling). • Components must not be used after the expiration date • The fault-free condition of the test cassette (e.g. absence printed on the labels. of scratches on the analytical membrane). • Do not mix different lots of reagents. Release date: 2018-08-15 3/36 Quantum Blue® Adalimumab
• Do not disassemble the test cassettes. 2. Lateral flow assay procedure and readout • Test cassettes cannot be re-used. Two alternative methods can be loaded from the respective RFID chip card: TLAD_0 or TLAD_15. Select one of the • Handle the test cassettes with care. Do not contaminate RFID chip cards before starting the experiments. Load the the sample loading port or read-out window via skin test method from the RFID chip card. contact, other liquids, etc. (figure 1D). • Ensure a flat, horizontal position of the test cassette while performing the assay. Test Procedure • Read carefully the instructions prior to carrying out the test. Test performance will be adversely affected, if reagents are incorrectly diluted, handled or stored under conditions other than those as detailed in this instruction for use. • The Quantum Blue® Reader must be switched on and programmed for the Quantum Blue® Adalimumab assay: Load the test method using the RFID chip card 2.1. Method with internal timer (B-LFTLAD-RCC or B-LFTLAD-RCC15) before starting • Use the green plastic card. the assay (see Quantum Blue® Reader Manual). • Insert the test cassette into the test cassette holder of the • Use the RFID chip card in order to change lot-specific test Quantum Blue® Reader. parameters. • Add 80 µL of the diluted serum sample onto the sample • Patient samples that are not properly handled may cause loading port of the test cassette (figure 1D). inaccurate results. • Close the test cassette holder and start the measurement • Diluted samples should be stored at 2-8 °C and by pressing the start button. measured within 24 hours. The diluted samples cannot • The scan starts automatically after 15 minutes be stored for a longer period. (900 seconds). • Samples above 35 µg/mL (up to 500 µg/mL) may be • For low / high controls: Repeat step 2.1 using 80 µL of additionally diluted 1:20 in chase buffer (1:400, in total) to control instead of diluted serum. obtain results within the measuring range of the test. SPECIMEN COLLECTION AND STORAGE Collect blood into plain venipuncture tubes without any additives avoiding hemolysis and let the serum clot at room temperature for at least 20 and for up to 60 minutes. Centrifuge at room temperature at ~2000 x g for 15 minutes. 2.2. Method without internal timer Decant the serum. Serum samples can be stored refrigerated at 2-8 °C for up to • Use the white plastic card. 14 days. For longer storage, keep serum samples at • Add 80 µL of the diluted serum sample onto the sample ≤-20 ºC. These samples are stable for at least 3 months at loading port of the test cassette (figure 1D). ≤-20 ºC. • Incubate for 15 ± 1 minutes (set a timer manually). • Insert the test cassette into the test cassette holder of the ASSAY PROCEDURE Quantum Blue® Reader. For the assay use only reagents equilibrated to room • Scan the test cassette with the Quantum Blue® Reader temperature (16-28 °C). The test cassette must be removed by pressing the start button immediately. from the foil pouch prior to assay start. • For low / high controls: Repeat step 2.2 using 80 µL of The assay procedure consists of two steps: control instead of diluted serum. 1. Dilution of serum samples with chase buffer Prior to measurement dilute the serum sample 1:20 with chase buffer (B-LFTLAD-CB) (e.g. mix 10 µL serum sample with 190 µL chase buffer) in a test tube and mix it by vortexing, pipetting or shaking. Remark: Please refer to the Quantum Blue® Reader Manual to learn about the basic functions and how to initialize and operate the Quantum Blue® Reader, especially how to select test methods, and how to load lot specific parameters from the RFID chip card in order to get the samples measured. Ensure the correct insertion of the test cassette into the Quantum Blue® Reader, with the read-out window first (figure 1D). Release date: 2018-08-15 4/36 Quantum Blue® Adalimumab
QUALITY CONTROL • Quantum Blue® Adalimumab test results should be interpreted in conjunction with other clinical and • If the performance of the assay does not correlate with laboratory findings. These may include the determination the established limits and repetition excludes errors in of IBD disease activity, presence of anti-drug antibodies, technique, check the following issues: i) pipetting, as well as information on patient’s adherence to therapy temperature controlling and timing ii) expiration dates of (ref. 1). reagents and iii) storage and incubation conditions. • Adalimumab trough levels between 5 and 12 µg/mL are • Result of the self-test of the Quantum Blue® Reader considered the consensus therapeutic window for best performed at the startup of the instrument has to be valid. treatment efficacy. Optimal trough levels, however, may be individual and may differ depending on the treatment STANDARDIZATION target as well as the disease phenotype (ref. 1). • The Quantum Blue® Adalimumab is calibrated with the original biological using a CE -certified quantitative RESULT INTERPRETATION Immunoglobulin G assay. The standard curve The determination of adalimumab trough levels in patient parameters are indicated in the enclosed QC data sheet. serum samples can support therapy monitoring of IBD • The Quantum Blue® Reader uses a lot-specific calibration patients. Generally, trough levels in serum that reach a value curve to calculate the adalimumab concentration. The of 5 µg/mL and above, during therapy maintenance, measuring range is between 1.3 and 35.0 µg/mL. correlate well with clinical remission (ref. 2, 3), low CRP values, as well as endoscopic healing of the gut mucosa (ref. VALIDATION OF RESULTS 4, 5). A plateau for endoscopic remission was demonstrated for adalimumab trough levels above 12 µg/mL (ref. 5). • For a valid test result, the Control Line (C) must be visible in all cases (see figure 1A and figure 1B). It is used as a Values below 5 µg/mL functional test control only and cannot be used for the Sub-therapeutic adalimumab levels in serum suggest interpretation of the Test Line (T). If the Test Line (T) is pharmacokinetic failure. Therapy adjustment, taking into not detectable after 15 minutes of incubation time account available clinical and laboratory findings, should be (figure 1A), the concentration of adalimumab present in considered. (ref. 1). the serum sample is below the detection limit. If a Test Values between 5-12 µg/mL Line (T) is detectable after 15 minutes of incubation time Therapeutic adalimumab trough levels may serve as an (figure 1B), the concentration present in the serum indication for continuing therapy with the current dosage, in sample is calculated by the Quantum Blue® Reader. patients in IBD disease remission (ref. 1). • If only the Test Line (T) is detectable after 15 minutes of incubation time (figure 1C), the test result is invalid and Values above 12 µg/mL the Quantum Blue® Adalimumab assay has to be Supra-therapeutic adalimumab trough levels may serve as repeated using another test cassette. an indication for dose reduction in conjunction with the clinical picture, in patients in IBD disease remission (ref. 1) • If neither the Control Line (C) nor the Test Line (T) are detectable after 15 minutes of incubation time (figure 1D), the test result is invalid and the Quantum Blue® PERFORMANCE CHARACTERISTICS Adalimumab assay has to be repeated using another test Method comparison cassette. Bias at 5 µg/mL: 0.3 % (95 % CI: -8.1-6.8 %) • As the Quantum Blue® Reader allows a quantitative Bias at 12 µg/mL: 13.8 % (95 % CI: 7.9-21.7 %) evaluation of the Test (T) and Control (C) Line, an The method comparison study was performed according to additional validity check of the Control Line (C) is the CLSI guideline EP09-A3. One hundred and thirty (130) undertaken. If the signal intensity of the Control Line (C) clinical and contrived (3.1 % of total) samples were is below a threshold after 15 minutes of incubation time, measured in triplicate with the Quantum Blue® Adalimumab the test result is also invalid and the Quantum Blue® test, resulting in 390 values, and with a commercially Adalimumab assay has to be repeated using another test available adalimumab ELISA test (ref. 6). Measurements cassette. were performed over four days using two Quantum Blue® Adalimumab test cassette lots. The results are summarized LIMITATIONS in figure 2. • The reagents supplied with this kit are optimized to Recovery: 80-90 % measure trough levels of adalimumab in diluted serum Six patient specimens including adalimumab levels close to samples. clinical decision points were spiked with 5.44 μg/mL • Samples from patients switching from certolizumab adalimumab in serum-based calibrator material. “Base” (Cimzia®) therapy should not be tested directly with samples were spiked with the corresponding amount of Quantum Blue® Adalimumab, as cross-reactivity may filtered, pooled normal human serum. “Base” and occur. Allow certolizumab (Cimzia®) trough levels to fall “base + spike” samples were measured in ten replicates with at least below 2.9 µg/mL. one reagent lot. The results are shown in table 3. Release date: 2018-08-15 5/36 Quantum Blue® Adalimumab
Repeatability: 16.6-28.6 % CV Samples with elevated adalimumab levels (up to 500 µg/mL) Within-laboratory precision: 19.1-29.9 %CV may be additionally diluted 1:20 in chase buffer (1:400, in Repeatability and within-laboratory precision were total) to obtain linear results within the measuring range of established according to the CLSI guideline EP05-A3. Four, the assay. A series of samples with adalimumab pooled, patient serum samples with adalimumab concentrations in the range of 7 to 800 µg/mL was generated concentrations covering the measuring range of the assay by blending a high, contrived sample with negative serum. and clinical decision points were tested over 20 days, in two The samples were diluted twice 1:20 in chase buffer and independent runs with two replicates per run. The results are measured in five replicates with the Quantum Blue® summarized in table 4. Adalimumab test. A linear range was determined for adalimumab levels between 7 and 502 µg/mL. Reproducibility: 25.6-26.1 % CV High dose hook effect Reproducibility was established according to the CLSI guideline EP05-A3 by performing measurements on three No high dose hook effect was observed for samples with adalimumab concentrations of up to 787 µg/mL. The different Quantum Blue® Reader instruments with three presence of a high dose hook effect was tested on three different test cassette lots. Four, pooled, patient serum independent test cassette lots. samples with adalimumab concentrations covering the measuring range of the assay and clinical decision points were tested over five days, in one independent run with five INTERFERING SUBSTANCES replicates per run. Each Quantum Blue® Reader was The susceptibility of the Quantum Blue® Adalimumab test to operated by a different operator using a different test interfering substances was assessed according to the CLSI- cassette lot. The results are summarized in table 5. approved guideline EP7-A2. Interfering substances were Limit of Blank (LoB): 0.2 μg/mL tested at concentrations three-fold higher than those reported or expected in clinical samples or at concentration The LoB was established according to the CLSI guideline levels recommended by the CLSI guideline EP07-A2. Bias EP17-A2 with four, negative, patient serum samples. The exceeding 30 % was considered interference. samples were measured over three days in five replicates each day to produce 60 blank values. The study was Within-class switch / TNFα blocker performed with two test cassette lots. The LoB was TNFα blockers were tested at concentrations exceeding calculated using non-parametric analysis. lowest, recommended drug trough levels by three-fold. No Limit of Detection (LoD): 0.8 μg/mL interference was detected with the following substances at the listed concentrations: infliximab (Remicade®, 10 µg/mL), The LoD was established according to the CLSI guideline and golimumab (Simponi®, 10 µg/mL). Interference was EP17-A2 with four adalimumab patient samples with concentrations of 0.3, 0.4, 0.5 and 0.9 µg/mL adalimumab. detected with etanercept (Enbrel®) with the 95 % confidence The samples were measured over three days in five interval of the interference trend exceeding acceptable bias replicates each day to produce 60 values. The study was at 2.7 µg/mL. Samples from patients switching from performed with two test cassette lots. The LoD was certolizumab (Cimzia®) should not be directly tested using calculated using parametric analysis. the Quantum Blue® Adalimumab test. Allow certolizumab (Cimzia®) trough levels to fall at least below 2.9 µg/mL. Lower Limit of Quantitation (LLoQ): 1.3 μg/mL Upper Limit of Quantitation (ULoQ): 35.0 μg/mL Serum indices The LLoQ was established according to the CLSI guideline No interference was detected with the following substances, EP17-A2 with six clinical samples; the ULoQ with three up to the listed concentrations: Triglycerides (Intralipid® clinical and two contrived samples. The samples were 1320 mg/dL; equivalent to 37 mmol/L triglyceride), measured over at least three days, in five replicates each day conjugated bilirubin (342 μmol/L; 29 mg/dL), unconjugated to produce 90 (LLoQ) and 75 (ULoQ) values. The study was bilirubin (342 μmol/L; 20 mg/dL), hemoglobin (200 mg/dL), performed with two test cassette lots. A precision profile was TNFα (5.0 ng/mL) and rheumatoid factors (823 IU/mL). generated for the samples and the LoQ was determined as Immunosuppressive co-medication the intersection of the profile with the
DEUTSCH ÜBERPRÜFUNG DES TESTKITS Die BÜHLMANN Produkte wurden mit grösster Sorgfalt ANWENDUNGSZWECK hergestellt und alle erdenklichen Anstrengungen wurden BÜHLMANN Quantum Blue® Adalimumab ist ein in vitro unternommen, um die Vollständigkeit dieses Kits und seine diagnostischer Lateral Flow Immunassay für die quantitative Leistung zu gewährleisten. Wir empfehlen Ihnen trotzdem Bestimmung von Adalimumab Medikamentenspiegel in basierend auf den nachfolgenden Kriterien das Testkit Serumproben. Der Test dient als Hilfe zur therapeutischen hinsichtlich dem Zustand der Testkassette und deren Arzneimittelüberwachung bei Patienten mit chronisch- Verpackung zu überprüfen: entzündlicher Darmerkrankung (CED) unter Adalimumab- • Verfalldatum Therapie in Verbindung mit anderen klinischen und • Der fehlerfreie Zustand der Verpackung (z.B. keine Laborbefunden. Quantum Blue® Adalimumab wird mit dem Perforation, die durch falsche Handhabung verursacht Quantum Blue® Reader kombiniert. worden sein könnte). Für Laborzwecke geeignet. • Der fehlerfreie Zustand der Testkassette (z.B. keine Europa: Für den professionellen Gebrauch. Kratzer auf der analytischen Membran). PRINZIP DER METHODE Wenn eine der Testkassetten die oben genannten Kriterien nicht erfüllt, so verwenden Sie bitte eine andere Der Test dient zur selektiven Messung von Adalimumab Testkassette. mittels „Sandwich-Immunassay“. Goldkolloide wurden für diesen Zweck an rekombinanten Tumor-Nekrose-Faktor LAGERUNG UND HALTBARKEIT DER REAGENZIEN alpha (TNFα) konjugiert. Beim Auftragen der Probe wird das Goldkonjugat auf der Testkassette vom „Conjugate Release Ungeöffnete Reagenzien Pad“ in das Reaktionssystem freigesetzt. Das in der Probe Bei 2-8 °C aufbewahren. Die Reagenzien nicht über das Verfallsdatum vorhandene Adalimumab bindet an das Konjugat. hinaus, das auf den Etiketten aufgedruckt ist, verwenden. Ein monoklonaler Antikörper, der den Analyten Geöffnete Reagenzien hochspezifisch bindet, wurde auf der analytischen Membran Aus dem Folienbeutel entnommene immobilisiert. Die Bindung des monoklonalen Antikörpers an Testkassette Testkassetten müssen innerhalb von 4 Stunden den Konjugat-/ Analyt-Komplex resultiert in der Verfärbung verwendet werden. der Testlinie (T). Das verbleibende freie TNFα/Goldkonjugat Kann nach dem Öffnen bis zu 6 Monate lang bei Laufpuffer 2-8 °C aufbewahrt werden. wird an der Kontrolllinie (C) gebunden. Die Signalintensitäten der Testlinie (T) und der Kontrolllinie (C) Kontrollen Kann nach dem Öffnen bis zu 6 Monate lang bei Tief / Hoch 2-8 °C aufbewahrt werden. werden mit dem Quantum Blue® Reader quantitativ gemessen. Tabelle 2 GELIEFERTE REAGENZIEN UND VORBEREITUNG ERFORDERLICHE LABORGERÄTE UND HILFSMITTEL Menge Reagenz Art-Nr. Kommentar • Vortex Mischer LF-TLAD25 LF-TLAD10 • Timer (optional) Test- B-LFTLAD- In einem • Präzisionspipetten mit Einwegspitzen: 10-100 µL und 25 Stück 10 Stück vakuumdichten 100-1000 µL kassette TC Folienbeutel • Eppendorf-Reaktionsgefässe (oder Gleichwertiges) zur 1 Flasche 1 Flasche B-LFTLAD- Laufpuffer 10 mL CB Gebrauchsfertig Verdünnung der Serumproben 10 mL Kontrollen 2 Fläsch- 2 Fläsch- • Quantum Blue® Reader kann von BÜHLMANN bezogen chen, chen, B-LFTLAD- werden (Bestellcode: BI-POCTR-ABS) Tief* / Gebrauchsfertig CONSET Hoch* 0.5 mL 0.5 mL • Handschuhe und Labormantel RFID B-LFTLAD- Weisse 1 Stück 1 Stück Chipkarte RCC Kunststoffkarte VORSICHTSMASSNAHMEN RFID B-LFTLAD- Grüne 1 Stück 1 Stück Chipkarte RCC15 Kunststoffkarte Sicherheitsmassnahmen Tabelle 1 • Keiner der Kitbestandteile enthält Material menschlicher * Die Kontrollen enthalten lotspezifische Adalimumabkonzentrationen. Die Herkunft. genauen Konzentrationen werden auf dem QC Datenblatt angegeben. • Alle Patientenproben sollten gemäss „Guter Laborpraxis“ (GLP) als potentiell infektiös behandelt werden und die entsprechenden Sicherheitsvorkehrungen sollten getroffen werden. • Reagenzien: Kontakt der Reagenzien mit der Haut, den Augen oder den Schleimhäuten vermeiden. Im Falle eines Kontaktes sofort mit reichlich Wasser spülen, ansonsten kann eine Reizung auftreten. • Ungebrauchte Lösungen sollten gemäss den gesetzlichen Bestimmungen entsorgt werden. Release date: 2018-08-15 7/36 Quantum Blue® Adalimumab
Technische Vorsichtsmassnahme PROBENGEWINNUNG UND LAGERUNG Kitkomponenten Das Blut wird durch eine Venenpunktion entnommen und in • Der Test muss bei Raumtemperatur (16-28 °C) die dafür vorgesehenen Standardröhrchen (ohne Additive durchgeführt werden. zur Vermeidung der Hämolyse) gegeben. Das Blut wird bei • Die Reagenzien einschliesslich der Testkassetten in den Raumtemperatur mindestens 20 und bis zu 60 Minuten Folienbeuteln und der Testproben müssen vor dem stehen gelassen, um zu koagulieren. Danach wird das Beginn des Tests auf Raumtemperatur gebracht werden. Standardröhrchen bei ca. 2000 x g für 15 Minuten bei • Entnehmen Sie die Testkassette aus dem Folienbeutel, Raumtemperatur zentrifugiert. Das Serum wird danach bevor Sie den Test durchführen. Lassen Sie die abgenommen. Testkassette mindestens 2 Minuten lang in der Serumproben können gekühlt bei 2-8 °C für bis zu 14 Tage Laborumgebung equilibrieren. Vom Folienbeutel aufbewahrt werden. Für eine längere Aufbewahrung lagern entnommene Testkassetten müssen innerhalb von 4 Sie die Serumproben bei ≤-20 ºC. Diese Proben sind bei Stunden verwendet werden. ≤-20 °C mindestens 3 Monate stabil. • Die Reagenzien müssen vor Gebrauch gut gemischt TESTDURCHFÜHRUNG werden (z.B. Vortexen). • Die Reagenzien dürfen nach Ablauf des Verfallsdatums Für den Test sollten nur Reagenzien verwendet werden, die nicht mehr verwendet werden. auf Raumtemperatur gebracht wurden (16-28 °C). Die Testkassette muss vor Testbeginn aus dem Folienbeutel • Unterschiedliche Reagenzien-Lots dürfen nicht gemischt genommen werden. werden. Der Arbeitsablauf gliedert sich in 2 Schritte: • Die Testkassette darf nicht auseinander gebaut werden. 1. Verdünnung der Serumproben mit Laufpuffer • Testkassetten können nicht erneut verwendet werden. Die Serumprobe wird vor der Messung mit Laufpuffer (B- • Die Testkassetten müssen mit Vorsicht behandelt LFTLAD-CB) in einem Teströhrchen 1:20 verdünnt (z.B. werden. Die runde Probenauftragsstelle oder das 10 µL Serumprobe mit 190 µL Laufpuffer mischen) und Messfenster der Probe darf nicht verunreinigt werden durch vortexen, pipettieren oder schütteln gemischt. durch Hautkontakt, andere Flüssigkeiten usw. (Abbildung 1D). • Die Testkassette muss bei der Durchführung des Tests horizontal positioniert sein. Testablauf • Lesen Sie die Testanleitung vor der Testdurchführung sorgfältig durch. Die Leistungsdaten können negativ beeinflusst werden, wenn Reagenzien nicht korrekt verdünnt, behandelt oder unter Bedingungen gelagert 2. Lateral-Flow Testablauf und Quantifizierung werden, die von denen in der Arbeitsanleitung beschriebenen abweichen. Von der jeweiligen RFID Chipkarte können zwei alternative Methoden geladen werden: TLAD_0 oder TLAD_15. Wählen • Vor Testbeginn muss der Quantum Blue® Reader Sie eine der RFID Chipkarten aus, bevor Sie das Experiment eingeschaltet und für den Quantum Blue® Adalimumab beginnen. Laden Sie die Testmethode von der RFID Test programmiert werden: Laden Sie die Testmethode Chipkarte. mithilfe der RFID Chipkarte (B-LFTLAD-RCC oder B- LFTLAD-RCC15), bevor Sie den Test starten (siehe Quantum Blue® Reader Handbuch). • Benutzen Sie die RFID Chipkarte, um die testspezifischen Parameter zu ändern. • Unsachgemässe Handhabung der Patientenproben können zu unbrauchbaren Resultaten führen. • Verdünnte Proben sollten bei 2-8 °C aufbewahrt und innerhalb von 24 Stunden gemessen werden. Die verdünnten Proben können nicht für einen längeren Zeitraum aufbewahrt werden. • Proben über 35 µg/mL (bis 500 µg/mL) können zusätzlich 1:20 in Laufpuffer verdünnt werden (insgesamt 1:400), um Ergebnisse im Messbereich des Tests zu erhalten. Release date: 2018-08-15 8/36 Quantum Blue® Adalimumab
2.1. Methode mit integriertem Timer QUALITÄTSKONTROLLE • Verwenden Sie die grüne Kunststoffkarte. • Falls die Ergebnisse des Testes nicht innerhalb der • Die Testkassette in den Testkassettenhalter des erwarteten Leistungsmerkmale liegen und wiederholte Quantum Blue® Readers legen. Messungen einen Durchführungsfehler ausschliessen, • 80 µL der verdünnten Serumprobe auf die runde sind folgende Bedingungen zu überprüfen: i) Pipetten, Probenauftragsstelle der Testkassette aufbringen Temperatur und Zeitmessung, ii) Verfallsdaten der (Abbildung 1D). Reagenzien, iii) Lagerung- und Inkubationsbedingungen. • Den Testkassettenhalter schliessen und den Startknopf • Der Selbsttest, der beim Einschalten des Quantum Blue® drücken. Readers durchgeführt wird, muss gültig sein. • Der Lesevorgang startet automatisch nach 15 Minuten STANDARDISIERUNG (900 Sekunden). • Für die Kontrollen Tief / Hoch: Wiederholen Sie den • Der Quantum Blue® Adalimumab wird mit dem originalen Schritt 2.1 mit 80 μL Kontrollen anstelle der verdünnten Biologikum mittels eines CE-zertifizierten quantitativen Serumprobe. Immunglobulin-G-Assays kalibriert. Die Standardkurven- parameter sind im beiliegenden QC-Datenblatt angegeben. • Der Quantum Blue® Reader verwendet eine Lot- spezifische Standardkurve zur Berechnung der Adalimumabkonzentration. Der Messbereich liegt zwischen 1,3 und 35,0 µg/mL. 2.2. Methode ohne integrierten Timer VALIDIERUNG DER RESULTATE • Verwenden Sie die weisse Kunststoffkarte. • Damit das Testresultat als gültig bewertet wird, muss die • 80 µL der verdünnten Serumprobe auf die runde Kontrollbande (C) klar ersichtlich sein (siehe Probenauftragsstelle der Testkassette aufbringen Abbildung 1A und Abbildung 1B). Diese wird nur als (Abbildung 1D). Funktionskontrolle verwendet und kann nicht zur • Die Testkassette für 15 ± 1 Minuten inkubieren. Interpretation der Testbande (T) benutzt werden. Falls die (einen Timer manuell einstellen). Testbande (T) nach 15 Minuten Inkubation nicht ersichtlich ist (Abbildung 1A), bedeutet dies, dass • Die Testkassette in den Testkassettenhalter des Adalimumab nicht nachweisbar ist. Falls die Testbande Quantum Blue® Readers legen. (T) nach der Inkubation ersichtlich ist wird die • Den Startknopf drücken und Lesevorgang der Adalimumabkonzentration in der Serumprobe durch den Testkassette mit dem Quantum Blue® Reader starten. Quantum Blue® Reader berechnet. • Für die Kontrollen Tief / Hoch: Wiederholen Sie den • Falls nach der Inkubation von 15 Minuten nur die Schritt 2.2 mit 80 μL Kontrollen anstelle der verdünnten Testbande (T) sichtbar ist (Abbildung 1C), ist das Serumprobe. Resultat ungültig und der Quantum Blue® Adalimumab Test muss mit einer neuen Testkassette wiederholt werden. • Falls weder die Kontrollbande (C) noch die Testbande (T) nach der Inkubation sichtbar sind (Abbildung 1D), ist das Resultat ungültig und der Quantum Blue® Adalimumab Test muss mit einer neuen Testkassette wiederholt werden. Hinweis: Nehmen Sie das Quantum Blue® Reader Manual • Da der Quantum Blue® Reader eine quantitative zu Hilfe, wenn Sie mehr über die Basisfunktionen Bestimmung der Test- (T) und der Kontrollbande (C) (Inbetriebnahme und Bedienung) erfahren wollen, erlaubt, wird eine zusätzliche Validitätsprüfung der insbesondere wie Testmethoden ausgewählt werden und Kontrollbande (C) durchgeführt. Falls die Signalintensität wie lotspezifische Parameter von der RFID Chipkarte der Kontrollbande (C) nach der Inkubation von 15 geladen werden, um die Proben messen zu können. Minuten einen bestimmten Wert unterschreitet, ist das Vergewissern Sie sich, dass die Testkassette richtig in den Resultat ungültig und der Quantum Blue® Adalimumab Quantum Blue® Reader eingelegt wurde mit dem Test muss mit einer neuen Testkassette wiederholt Lesefenster zuerst (Abbildung 1D). werden. Release date: 2018-08-15 9/36 Quantum Blue® Adalimumab
EINSCHRÄNKUNGEN LEISTUNGSMERKMALE • Die in diesem Kit gelieferten Reagenzien sind für die Methodenvergleich Bestimmung des Adalimumab Medikamentenspiegel in Verzerrung bei 5 µg/mL: 0,3 % (95 % CI: -8,1-6,8 %) verdünnten Serumproben optimiert. Verzerrung bei 12 µg/mL: 13,8 % (95 % CI: 7,9-21,7 %) • Proben von Patienten, die von einer Certolizumab Die Methodenvergleichsstudie wurde gemäss der CLSI- (Cimzia®)-Therapie umgestellt werden, sollten nicht direkt Richtlinie EP09-A3 durchgeführt. Einhundertdreissig (130) mit dem Quantum Blue® Adalimumab Test untersucht klinische und künstlich hergestellte (3,1 % der Gesamtzahl) werden, da eine Kreuzreaktivität auftreten kann. Lassen Proben wurden in Triplikaten mit dem Quantum Blue® Sie den Medikamentenspiegel von Certolizumab Adaliamumab Test (ergab 390 Werte) und einem (Cimzia®) mindestens auf unter 2,9 µg/mL fallen. kommerziellen Adalimumab ELISA Test gemessen (Ref. 6). • Die Ergebnisse des Quantum Blue® Adalimumab-Tests Die Messungen wurden über einen Zeitraum von vier Tagen sollten zusammen mit anderen klinischen Befunden und mit zwei Quantum Blue® Adalimumab-Testkassettenlots Laborbefunden interpretiert werden. Diese können u. U. durchgeführt. Die Ergebnisse sind in Abbildung 2 die Bestimmung der CED-Krankheitsaktivität, das zusammengefasst. Vorhandensein von Anti-Medikamenten-Antikörpern sowie Informationen bezüglich der Therapieeinhaltung Recovery: 80-90 % des Patienten umfassen (Ref. 1). Sechs Patientenproben mit Adalimumabspiegeln nahe • Medikamentenspiegel von Adalimumab zwischen 5 and klinischer Entscheidungspunkte, wurden mit 5,44 μg/mL 12 µg/mL gelten allgemein als das therapeutische Adalimumab in Kalibratormaterial auf Serumbasis gespiked. Fenster für eine optimale Therapiewirksamkeit. Optimale Die „Basisproben“ wurden mit der entsprechenden Menge Medikamentenspiegel können jedoch je nach dem an filtriertem und gepooltem normalen Humanserum Behandlungsziel und dem Krankheitsphänotyp individuell gespiked. Die „Basisproben“ und „Basis- + Spikeproben“ verschieden sein (Ref. 1). wurden in zehn Replikaten mit einem Reagenzienlot gemessen. Die Ergebnisse sind in Tabelle 3 aufgeführt. INTERPRETATION DER RESULTATE Wiederholbarkeit: 16,6-28,6 % CV Die Bestimmung der Medikamentenspiegel von Adalimumab Präzision innerhalb des Labors (Within-laboratory in Serumproben von Patienten kann die precision): 19,1-29,9 % CV Therapieüberwachung von CED-Patienten unterstützen. Im Die Wiederholbarkeit und die Präzision innerhalb des Labors Allgemeinen korrelieren Medikamentenspiegel im Serum, wurden gemäss CLSI Richtlinie EP05-A3 ermittelt. Vier die einen Wert von 5 μg/mL und mehr erreichen, gut mit der gepoolte Patientenserumproben mit Adalimumab- klinischen Remission (Ref. 2, 3), niedrigen CRP-Werten und konzentrationen, die den Messbereich des Assays sowie die der endoskopischen Heilung der Darmschleimhaut (Ref. 4, klinischen Entscheidungspunkte umfassen, wurden über 5). Ein Plateau für die endoskopische Remission wurde bei einen Zeitraum von 20 Tagen in zwei unabhängigen Läufen Adalimumab Medikamentenpiegeln von über 12 µg/mL mit zwei Replikaten pro Lauf untersucht. Die Ergebnisse sind gefunden (Ref. 5). in Tabelle 4 zusammengefasst. Werte unterhalb 5 µg/mL Reproduzierbarkeit: 25,6-26,1 % CV Subtherapeutische Adalimumab Medikamentenspiegel in Die Reproduzierbarkeit wurde gemäss CLSI Richtlinie EP05- Serum deuten auf ein pharmakokinetisches Versagen hin. A3 mit Messungen auf drei verschiedenen Quantum Blue® Eine Therapieanpassung unter Berücksichtigung der Reader-Geräten mit drei verschiedenen Testkassettenlots verfügbaren klinischen Befunde und Laborbefunde sollte in ermittelt. Vier gepoolte Patientenserumproben mit Erwägung gezogen werden. (Ref. 1). Adalimumabkonzentrationen, die den Messbereich des Werte zwischen 5 und 12 µg/mL Assays sowie die klinischen Entscheidungspunkte Therapeutische Adalimumab Medikamentenspiegel können umfassen, wurden über einen Zeitraum von 5 Tagen in ein Indiz dafür sein, die Therapie mit der derzeitigen einem unabhängigen Lauf mit fünf Replikaten pro Lauf Dosierung bei CED-Patienten in Krankheitsremission untersucht. Jeder Quantum Blue® Reader wurde von einem fortzusetzen (Ref. 1). anderen Anwender, mit jeweils einem anderen Testkassettenlot betrieben. Die Ergebnisse sind in Tabelle 5 Werte über 12 µg/mL zusammengefasst. Supratherapeutische Adalimumab Medikamentenspiegel können ein Indiz dafür sein, die Dosis unter Limit of Blank (LoB): 0,2 μg/mL Berücksichtigung des Krankheitsbilds bei CED-Patienten in Der LoB wurde gemäss CLSI Richtlinie EP17-A2 mit vier Krankheitsremission zu reduzieren (Ref. 1). negativen Patientenserumproben ermittelt. Die Proben wurden täglich über einen Zeitraum von drei Tagen in fünf Replikaten gemessen, um 60 Blankwerte zu erhalten. Die Studie wurde mit zwei Testkassettenlots durchgeführt. Der LoB wurde mittels nichtparametrischer Analyse berechnet. Release date: 2018-08-15 10/36 Quantum Blue® Adalimumab
Limit of Detection (LoD): 0,8 μg/mL WECHSELWIRKENDE SUBSTANZEN Der LoD wurde gemäss CLSI Richtlinie EP17-A2 mit vier Die Empfindlichkeit des Quantum Blue® Adalimumab Tests Patientenproben mit Adalimumabkonzentrationen von 0,3; gegenüber wechselwirkenden Substanzen wurde gemäss 0,4; 0,5 und 0,9 µg/mL ermittelt. Die Proben wurden täglich der CLSI Richtlinie EP7-A2 gemessen. Die über einen Zeitraum von drei Tagen in fünf Replikaten wechselwirkenden Substanzen wurden entweder bei gemessen, um 60 Werte zu erhalten. Die Studie wurde mit Konzentrationen untersucht, die dreifach höher lagen als die zwei Testkassettenlots durchgeführt. Der LoD wurde mittels angegebenen oder zu erwartenden Konzentrationen in parametrischer Analyse berechnet. klinischen Proben, oder bei Konzentrationslevels, die von Limit of Quantification (LoQ) der CLSI Richtlinie EP07-A2 empfohlen wurden. Ein Bias Unterer LoQ: 1,3 μg/mL über 30 % wurde als Wechselwirkung erachtet. Oberer LoQ: 35,0 μg/mL Within-Class Switch / TNFα-Blocker Der untere LoQ wurde gemäss CLSI Richtlinie EP17-A2 mit TNFα-Blocker wurden bei Konzentrationen untersucht, die sechs klinischen Proben; der obere LoQ mit drei klinischen die niedrigsten empfohlenen Medikamentenspiegel des und zwei künstlich hergestellten Proben ermittelt. Die Medikaments um das Dreifache überstiegen. Mit den Proben wurden täglich über einen Zeitraum von mindestens folgenden Substanzen wurde bei den aufgeführten drei Tagen in fünf Replikaten gemessen, um 90 untere LoQ- Konzentrationen keine Wechselwirkung nachgewiesen: und 75 obere LoQ-Werte zu erhalten. Die Studie wurde mit Infliximab (Remicade®, 10 µg/mL) und Golimumab zwei Testkassettenlots durchgeführt. Es wurde ein (Simponi®, 10 µg/mL). Eine Wechselwirkung trat bei Präzisionsprofil der Proben erstellt und der LoQ wurde als Etanercept (Enbrel®) auf, wobei das 95 % Konfidenzintervall Schnittpunkt des Profils mit dem Akzeptanzkriterium von des Wechselwirkungstrend das Akzeptanzkriterium um < 30 % CV bestimmt. 2,7 µg/mL überstieg. Proben von Patienten, die von einer Linearer Bereich: 1,0-35,0 µg/mL Certolizumab (Cimzia®) Therapie umgestellt werden, sollten nicht direkt mit dem Quantum Blue® Adalimumab Test Der lineare Bereich des Quantum Blue® Adalimumab Tests untersucht werden. Lassen Sie den Medikamentenspiegel wurde gemäss CLSI Richtlinie EP06-A bestimmt. Zwei von Certolizumab (Cimzia®) mindestens auf unter 2,9 µg/mL Probenpools mit niedriger und hoher Konzentration wurden fallen. vermengt, um insgesamt 15 Konzentrationsstufen zu erhalten, die den erwarteten Messbereich abdecken und Serum-Index überschreiten. Die Vermengungen wurden mit jeweils zehn Mit den folgenden Substanzen wurde bis zu den Replikaten auf zwei Testkassettenlots evaluiert. Der lineare aufgeführten Konzentrationen keine Wechselwirkung Bereich wurde als das Intervall der Konzentrationslevels nachgewiesen: Triglyceride (Intralipid® 1320 mg/dL; definiert, in denen die Koeffizienten der nichtlinearen entspricht 37 mmol/L Triglycerid), konjugiertes Bilirubin Anpassungen zweiter und dritter Ordnung als nicht (342 μmol/L; 29 mg/dL), unkonjugiertes Bilirubin signifikant bestimmt wurden. Die Ergebnisse sind in (342 μmol/L; 20 mg/dL), Hämoglobin (200 mg/dL), TNFα- Abbildung 3 zusammengefasst. (5.0 ng/mL) und Rheumafaktoren (823 IE/mL). Proben mit erhöhten Adalimumabspiegeln (bis 500 µg/mL) Immunsuppressive Begleitmedikation können zusätzlich 1:20 in Laufpuffer verdünnt werden (insgesamt 1:400), um Ergebnisse im Messbereich des Mit den folgenden Substanzen wurde bis zu den Tests zu erhalten. Eine Reihe von Proben mit aufgeführten Konzentrationen keine Wechselwirkung Adalimumabkonzentrationen im Bereich zwischen 7 und nachgewiesen: Azathioprin (60 μmol/L, 3 μg/mL), 6- 800 µg/mL wurde durch Vermengen einer Mercaptopurin (37 μmol/L, 2 μg/mL) und Methotrexat hochkonzentrierten künstlich hergestellten Probe mit (1363 μmol/L, 68 μg/mL). negativem Serum hergestellt. Die Proben wurden zweimal 1:20 in Laufpuffer verdünnt und in jeweils fünf Replikaten mit dem Quantum Blue® Adalimumab Test gemessen. Ein linearer Bereich für Adalimumabspiegel zwischen 7 und 502 µg/mL wurde bestimmt. High-Dose-Hook Effekt Es wurde kein High-Dose-Hook Effekt für Proben mit Adalimumabkonzentrationen von bis zu 787 µg/mL beobachtet. Das Vorhandensein eines High-Dose-Hook Effekts wurde mit drei unabhängigen Testkassettenlots getestet. Release date: 2018-08-15 11/36 Quantum Blue® Adalimumab
FRANÇAIS • L’état impeccable de l’emballage de la cassette (par exemple absence de toute perforation pouvant entraînant UTILISATION PREVUE une manipulation incorrecte) • L’état impeccable des cassettes lors de leur utilisation Le test BÜHLMANN Quantum Blue® Adalimumab est un test (par exemple absence de rayure sur la membrane diagnostique in vitro immunochromatographique à flux d’analyse). latéral. Il est destiné au dosage quantitatif des taux résiduels d'adalimumab dans des échantillons de sérum. Associé à Dans le cas où l’une des cassettes tests ne répond pas aux d'autres informations cliniques et résultats obtenus en critères décrits ci-dessus, utiliser une autre cassette test. laboratoire, il contribue au suivi thérapeutique pharmacologique des patients souffrant d'une maladie STOCKAGE ET DUREE DE CONSERVATION DES inflammatoire chronique intestinale (MICI) et traités par REACTIFS adalimumab. Le test Quantum Blue® Adalimumab s'utilise en association avec le Quantum Blue® Reader. Réactifs non ouverts Conserver à 2-8 °C. Ne pas utiliser les réactifs au-delà de la date de Pour une utilisation en laboratoire uniquement. péremption indiquée sur les étiquettes. Europe : pour une utilisation professionnelle. Réactifs ouverts PRINCIPE DU TEST Les cassettes test sorties de leur sachet en Cassette test aluminium doivent être utilisées dans les 4 Le test permet la mesure sélective de l'adalimumab par un heures. dosage immunologique de type sandwich. Le facteur de Tampon de dilution Conserver jusqu’à 6 mois à 2-8 °C après nécrose tumorale alpha (TNFα) recombinant est couplé à de ouverture. l’or colloïdal. Sur la cassette test (TC), le conjugué TNFα Contrôles Conserver jusqu’à 6 mois à 2-8 °C après marqué, présent sur la bande de libération, est libéré dans Bas / Elevé ouverture. le système lorsque l'échantillon est appliqué. L'adalimumab Tableau 2 présent dans l'échantillon se lie au conjugué. Un anticorps monoclonal, hautement spécifique de l'analyte, est MATERIEL REQUIS MAIS NON FOURNI immobilisé sur la membrane d'analyse et capture le conjugué / complexe d’analyte, ce qui entraîne une • Vortex coloration de la ligne de test (T). Le restant du TNFα libre / • Minuteur (facultatif) conjugué d’or se lie à la ligne Contrôle (C). Les intensités du • Pipettes de précision avec embouts jetables : 10-100 µL signal de la ligne Test (T) et de la ligne Contrôle (C) sont et 100-1000 µL mesurées quantitativement à l’aide du Quantum Blue® Reader. • Tubes Eppendorf (ou équivalent) pour diluer les échantillons de sérum REACTIFS FOURNIS ET PREPARATION • Quantum Blue® Reader disponible chez BÜHLMANN (code de commande : BI-POCTR-ABS) Quantité Réactifs Code Commentaires • Gants et blouse de laboratoire LF-TLAD25 LF-TLAD10 Scellée sous Cassette - 25 pièces 10 pièces B-LFTLAD- vide dans un PRECAUTIONS test TC sachet Précautions de sécurité Tampon de 1 flacon 1 flacon B-LFTLAD- dilution 10 mL 10 mL CB Prêt à l'emploi • Aucun des réactifs de ce test ne contient de composants Contrôles 2 flacons, 2 flacons, d'origine humaine. B-LFTLAD- Prêts à l'emploi Bas*/Elevé* 0,5 mL 0,5 mL CONSET • Les échantillons des patients doivent être manipulés en Carte en respectant les bonnes pratiques de laboratoire (BPL) et Carte à B-LFTLAD- puce RFID 1 pièce 1 pièce RCC plastique avec les précautions requises, comme s'ils étaient blanche susceptibles de transmettre des infections. Carte en Carte à 1 pièce 1 pièce B-LFTLAD- plastique • Réactifs : Éviter le contact des réactifs avec la peau, les puce RFID RCC15 verte yeux ou les muqueuses. En cas de contact, laver Tableau 1 immédiatement et abondamment à l’eau afin d’éviter * Les Concentrations en adalimumab des contrôles varient en fonction des toute irritation. lots. Vous référer à la fiche de contrôle qualité pour les concentrations • Toute solution non utilisée doit être éliminée effectives. conformément aux réglementations locales et nationales en vigueur. VERIFICATION DU COFFRET Précautions techniques Les produits BÜHLMANN ont été fabriqués avec le plus Composants du kit grand soin et tous les efforts ont été pris pour assurer la livraison d’une trousse complète et performante. Cependant, • Le test doit être réalisé à température ambiante nous vous conseillons de vérifier les cassettes tests et leur (16-28°C). emballage dans la trousse, à savoir : • Tous les réactifs, y compris les cassettes test dans leur • La date d’expiration sachet en aluminium, et les échantillons à tester doivent être équilibrés à température ambiante avant de commencer le test. Release date: 2018-08-15 12/36 Quantum Blue® Adalimumab
• Avant de procéder au test, sortir la cassette test de son PROCEDURE DE DOSAGE sachet en aluminium et la laisser s'équilibrer à température ambiante pendant au moins 2 minutes. Les N'utiliser pour le test que des réactifs équilibrés à cassettes test sorties de leur sachet en aluminium doivent température ambiante (16-28 °C). La cassette test doit être être utilisées dans les 4 heures. retirée de son sachet en aluminium avant le démarrage du test. • Bien mélanger les réactifs (vortex) avant utilisation. La procédure de dosage se déroule en 2 étapes : • Les composants ne doivent pas être utilisés après la date de péremption indiquée sur les étiquettes. 1. Dilution des échantillons de sérum dans le tampon de dilution • Ne pas mélanger des réactifs de lots différents. Avant la mesure, diluer l'échantillon de sérum au 1:20 avec • Ne pas démonter la cassette test. le tampon de dilution (B-LFTLAD-CB) (par exemple, • Les cassettes test sont à usage unique. mélanger 10 µL d'échantillon de sérum avec 190 µL de • Manipuler les cassettes test avec soin. Ne pas tampon) dans un tube à essai et mélanger au vortex, à la contaminer l’orifice de chargement de l'échantillon ou la pipette ou par agitation. fenêtre de lecture par contact avec la peau, d'autres liquides, etc. (figure 1D). • Assurer une position horizontale plane de la cassette test durant l'analyse. Procédure de test • Lire attentivement les instructions avant d'effectuer le test. La performance d'analyse sera affectée si les 2. Procédure et lecture du dosage réactifs sont dilués de manière incorrecte, manipulés ou Deux méthodes alternatives peuvent être chargées à partir entreposés dans des conditions autres que celles des cartes à puce RFID respectives : TLAD_0 ou TLAD_15. détaillées dans la présente notice d'utilisation. Sélectionner l'une des cartes à puce RFID avant de • Le Quantum Blue® Reader doit être allumé et programmé commencer les expériences. Charger la méthode d'analyse pour le dosage Quantum Blue® Adalimumab : charger la à partir de la carte à puce RFID. méthode de dosage au moyen de la carte à puce RFID (B-LFTLAD-RCC ou B-LFTLAD-RCC15), avant de commencer le dosage (cf. Manuel du Quantum Blue® Reader). • Utiliser la carte à puce RFID afin de changer les paramètres d'analyse spécifiques du lot. • Les échantillons de patients qui ne sont pas correctement traités peuvent entraîner des résultats inexacts. • Les échantillons dilués doivent être stockés à 2-8 °C et mesurés dans les 24 heures. Les échantillons dilués ne peuvent pas être conservés au-delà de ce laps de temps. • Les échantillons dont la concentration dépasse 35 µg/mL (jusqu'à 500 µg/mL), peuvent être dilués encore au 1:20 2.1. Méthode avec minuteur interne dans du tampon de dilution (1:400 au final), afin d'obtenir • Utiliser la carte en plastique verte. un résultat compris dans la gamme de mesure du test. • Insérer la cassette test dans le tiroir du Quantum Blue® Reader. PRELEVEMENT ET CONSERVATION DES ECHANTILLONS • Ajouter 80 µL de l'échantillon de sérum dilué dans l'orifice de chargement d'échantillon de la cassette test Prélever le sang dans des tubes de ponction veineuse sans (figure 1D). additif et évitant l'hémolyse, et laisser le caillot sanguin se • Fermer le tiroir du Quantum Blue® Reader et lancer la former à température ambiante pendant au moins 20 min et mesure en appuyant sur le bouton de démarrage. jusqu'à 60 min. Centrifuger à ~2000 x g, 15 minutes à température ambiante. Décanter le sérum. • Le scanner démarre automatiquement au bout de 15 Les échantillons de sérum peuvent être réfrigérés à 2-8 °C minutes (900 secondes). jusqu'à 14 jours. Pour un stockage prolongé, conserver des • Pour les Contrôles Bas / Haut : Répéter l'étape 2.1 en échantillons de sérum à ≤ -20 ºC. Ces échantillons sont utilisant 80 µL de contrôle à la place de l'échantillon de stables pendant au moins 3 mois à ≤ -20 ºC. sérum dilué. Release date: 2018-08-15 13/36 Quantum Blue® Adalimumab
Lecture automatique après 15 min. (schéma) VALIDATION DES RESULTATS 2.2. Méthode sans minuteur interne • Pour valider un résultat de test, la ligne de contrôle (C) • Utiliser la carte en plastique blanche. doit toujours être visible (voir figure 1A et figure 1B). Cette • Ajouter 80 µL de l'échantillon de sérum dilué dans l'orifice ligne est uniquement utilisée comme contrôle fonctionnel de chargement d'échantillon de la cassette test du test et ne peut servir à l'interprétation de la ligne de (figure 1D). test (T). Si la ligne de test (T) n'est pas détectable au bout de 15 minutes de temps d’incubation (figure 1A), cela • Incuber pendant 15 ±1 minutes (Régler un minuteur signifie qu’aucune quantité détectable d`adalimumab manuellement). n'est présente dans l’échantillon de sérum. Si une ligne • Insérer la cassette test dans le tiroir du Quantum Blue® de test (T) est détectable au bout de 15 minutes de temps Reader. d’incubation (figure 1B), la quantité d`adalimumab • Scanner la cassette test avec le Quantum Blue® Reader présente dans l’échantillon de sérum est calculée par le en appuyant immédiatement sur le bouton de démarrage. Quantum Blue® Reader. • Pour les Contrôles Bas / Haut : Répéter l'étape 2.2 en • Si seule la ligne de test (T) est détectable après 15 utilisant 80 µL de contrôle à la place de l'échantillon de minutes de temps d’incubation (figure 1C), le résultat du sérum dilué. test n'est pas valable et le dosage Quantum Blue® Adalimumab doit être répété en utilisant une nouvelle cassette test. • Dans le cas où ni la ligne de contrôle (C) ni la ligne de test (T) ne sont détectables au bout de 15 minutes de temps d’incubation (figure 1D), le résultat du test n'est pas valable et le dosage Quantum Blue® Adalimumab Remarque : Consulter le mode d'emploi du Quantum Blue® doit être répété en utilisant une nouvelle cassette test. Reader pour plus de détails concernant les fonctions de • Étant donné que le Quantum Blue® Reader permet une base, l'initialisation et l'utilisation du Quantum Blue® Reader, évaluation quantitative des lignes de test (T) et de en particulier comment choisir la méthode de test et charger contrôle (C), une vérification supplémentaire de la validité les paramètres de lot de la carte à puce RFID en vue de la de la ligne de contrôle (C) est effectuée. Si l'intensité du mesure des échantillons. Vérifier la bonne insertion de la signal de la ligne de contrôle (C) est en dessous d'un seuil cassette test dans le Quantum Blue® Reader, à savoir, la au bout de 15 minutes de temps d'incubation, le résultat fenêtre de lecture en premier (figure 1D). du test est également non valide et le dosage Quantum Blue® Adalimumab doit être répété en utilisant une CONTROLE DE QUALITE nouvelle cassette test. • Si la performance du dosage n'est pas corrélée avec les LIMITES limites établies et que la répétition exclut toute erreur technique, veuillez vérifier les paramètres suivants : • Les réactifs fournis dans cette trousse sont optimisés i) pipetage, contrôle de la température et du temps, ii) pour mesurer des taux résiduels d'adalimumab dans des date d'expiration des réactifs et iii) conditions de échantillons de sérum dilués. conservation et d'incubation. • En raison d'un risque de réaction croisée, ne pas • L’auto-vérification effectuée lors de la mise en marche du soumettre les échantillons de patients auparavant traités Quantum Blue® Reader doit être valide. par certolizumab (Cimzia®) directement au test Quantum Blue® Adalimumab. Attendre que les taux résiduels de STANDARDISATION certolizumab (Cimzia®) descendent au moins en dessous de 2,9 µg/mL. • Le test Quantum Blue® Adalimumab est étalonné avec • Les résultats du test Quantum Blue® Adalimumab l'échantillon biologique original au moyen d'un essai devraient être interprétés en association avec ceux quantitatif certifié CE de l'immunoglobuline G. d’autres investigations cliniques et de laboratoire. Ces Les paramètres de la courbe de calibration sont dernières peuvent comprendre la détermination de indiquées dans la fiche de contrôle qualité ci-jointe. l'activité de la maladie inflammatoire de l’intestin (MICI), • Le lecteur Quantum Blue® Reader utilise une courbe la présence d'anticorps anti-médicament ainsi que des d’étalonnage spécifique au lot pour calculer la informations sur l'observance du patient quant à sa concentration d'adalimumab. La gamme de mesure est thérapie (réf. 1). comprise entre 1,3 et 35,0 µg/mL. • Des taux résiduels d'adalimumab compris entre 5 et 12 µg/mL sont considérés de manière consensuelle comme la meilleure fenêtre thérapeutique en termes d'efficacité de traitement. Cependant, les taux résiduels optimaux peuvent varier en fonction des individus, de la cible du traitement ou du phénotype de la maladie (réf. 1). Release date: 2018-08-15 14/36 Quantum Blue® Adalimumab
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