Vitamin B12 For use on the IMMULITE and IMMULITE 1000 systems - Diagnostic Products Corporation
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Vitamin B12 For use on the IMMULITE® and IMMULITE® 1000 systems
IMMULITE /IMMULITE 1000 Vitamin B12 ® ® 6 near absence of intrinsic factor. Since English roughly two thirds of all patients with pernicious anemia have blocking antibodies to intrinsic factor (IFbAb), while Intended Use: For in vitro diagnostic use IFbAb are only very rarely encountered in with the IMMULITE and IMMULITE 1000 other situations, IFbAb determinations Analyzers — for the quantitative represent a useful follow-up test for the measurement of vitamin B12 in serum or differential diagnosis of vitamin B12 4,8,10 heparinized plasma, as an aid in clinical deficiency. (Circulating intrinsic factor diagnosis and treatment of anemia. antibodies are present in more than half of Catalog Number: LKVB1 (100 tests), all pernicious anemia patients. Increased LKVB5 (500 tests) transport protein levels can occur, for example, in chronic myelogenous Test Code: VB Color: Violet leukemia.) Common causes of high vitamin B12 Summary and Explanation levels include liver disease, Vitamin B12 (cobalamin) and folate are myeloproliferative disease (with chronic 6 nutrients essential to hematopoiesis. myelogenous leukemia as a special case) Megaloblastic anemia is almost always and the use of multivitamin supplements. 6 due to lack of one of these two vitamins. Vitamin B12 deficiency can also result in Principle of the Procedure 1,2,7 severe neurological impairment. IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamin B12 Circulating levels of vitamin B12 are is a solid-phase, competitive usually a good index to tissue stores. That chemiluminescent enzyme immunoassay. is, vitamin B12 levels as measured in serum or plasma by an optimized assay IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamin B12 system are typically low in vitamin B12 involves a preliminary heat denaturation deficiency, and normal or elevated step. Vitamin B12 in the patient sample is 1 otherwise. Exceptions to this rule can released from carrier proteins by occur in those relatively uncommon incubation at 100°C in the presence of situations where levels of vitamin B12 dithiothreitol and potassium cyanide to 2 transport proteins are abnormal. Thus, inactivate vitamin B12-binding proteins, low circulating vitamin B12 levels can even at extreme levels, as well as occur in the absence of vitamin B12 antibodies to intrinsic factor. deficiency where the level of After the heat denaturation step, the transcobalamin I (a physiologically inactive treated patient sample and hog intrinsic 8 transport protein) is low. factor are simultaneously introduced into Conversely, vitamin B12 deficiency can an IMMULITE/IMMULITE 1000 Test Unit occur in the presence of normal or even containing a polystyrene bead coated with elevated plasma vitamin B12 levels, where a B12 analog, and incubated for transcobalamin II levels are low or where approximately 30 minutes at 37°C with levels of inactive vitamin B12 transport intermittent agitation. During this proteins are high, as in chronic incubation, vitamin B12 in the treated myelogenous leukemia. 5,8,11 (Circulating sample competes with the B12 analog on folate levels are usually normal or the solid phase for a limited number of elevated in vitamin B12 deficiency, but red vitamin B12 binding sites on the purified cell folate levels are frequently low in this intrinsic factor. (Endogenous vitamin B12 10 condition. ) analogs do not interfere, because the binder is free of R-protein.) Alkaline Vitamin B12 deficiency occurs only rarely phosphatase-labeled anti-hog intrinsic 3,6 as a result of dietary lack of this vitamin. factor is introduced, and the Test Unit is More commonly, it results from impaired incubated for another 30-minute cycle. absorption, as in partial or total The unbound enzyme conjugate is gastrectomy, or in pernicious anemia, a removed by a centrifugal wash. condition characterized by absence or 2 IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamin B12 (PILKVB-9, 2005-11-18)
Incubation Cycles: 2 × 30 minutes. calibration range of 100 to 1,200 pg/mL (74 to 885 pmol/L). All samples expected Specimen Collection to have vitamin B12 levels greater than this value should be diluted with Vitamin Note: If sample is to be analyzed for both B12 Sample Diluent before assay. vitamin B12 and folic acid, the patient 18 must be in a fasting state. Warnings and Precautions Although neither bilirubin nor hemolysis For in vitro diagnostic use. has any clinically significant effects on the vitamin B12 results, the presence of Reagents: Store at 2–8°C. Dispose of in hemoglobin in the sample will increase accordance with applicable laws. folic acid values. Additionally, hemolysis The Borate-KCN Buffer Solution contains may indicate mistreatment of the cyanide. Extreme care must be taken to specimen before receipt by the laboratory, avoid all bodily contact with this reagent. hence the results should be interpreted with caution. Follow universal precautions, and handle all components as if capable of Because EDTA has a significant effect on transmitting infectious agents. Source results, it should not be used as an materials derived from human blood were anticoagulant. tested and found nonreactive for syphilis; The use of an ultracentrifuge is for antibodies to HIV 1 and 2; for hepatitis recommended to clear lipemic samples. B surface antigen; and for antibodies to hepatitis C. Centrifuging serum samples before a complete clot forms may result in the Sodium azide, at concentrations less than presence of fibrin. To prevent erroneous 0.1 g/dL, has been added as a results due to the presence of fibrin, preservative. On disposal, flush with large ensure that complete clot formation has volumes of water to prevent the buildup of taken place prior to centrifugation of potentially explosive metal azides in lead samples. Some samples, particularly and copper plumbing. those from patients receiving Chloramphenicol, at concentrations less anticoagulant therapy, may require than 0.1 g/dL has been added as a increased clotting time. preservative. Chloramphenicol is known Blood collection tubes from different to cause cancer; this disclosure is required manufacturers may yield differing values, by the state of California. depending on materials and additives, Chemiluminescent Substrate: Avoid including gel or physical barriers, clot contamination and exposure to direct activators and/or anticoagulants. sunlight. (See insert.) IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamin B12 has not been tested with all possible Water: Use distilled or deionized water. variations of tube types. Consult the section on Alternate Sample Types for Materials Supplied details on tubes that have been tested. Components are a matched set. The Volume Required: 200 µL of sample — barcode labels are needed for the assay. serum or plasma — is required for the sample pretreatment step. A single Vitamin B12 Test Units (LVB1) determination uses 100 µL of the treated Each barcode-labeled unit contains one sample: the sample cup should contain at bead coated with vitamin B12 analog. least 250 µL more of the treated sample Stable at 2–8°C until expiration date. than the total volume required for the LKVB1: 100 units. LKVB5: 500 units. number of vitamin B12 determinations to Allow the Test Unit bags to come to room be performed. temperature before opening. Open by Storage: If not assayed within 8 hours, cutting along the top edge, leaving the 14 store at –20°C: stable for 6-8 weeks. ziplock ridge intact. Reseal the bags to Avoid excessive exposure to direct light. protect from moisture. Dilution of High Samples: The IMMULITE Vitamin B12 procedure has a IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamin B12 (PILKVB-9, 2005-11-18) 3
Vitamin B12 Reagent Wedges (LVBA, LSUBX: Chemiluminescent Substrate LVBB) LPWS2: Probe Wash Module With barcodes LVBA: one wedge (7.5 mL) LKPM: Probe Cleaning Kit containing vitamin B12 binding protein LCHx-y: Sample Cup Holders (barcoded) (purified hog intrinsic factor), with LSCP: Sample Cups (disposable) preservative. LVBB: one wedge (7.5 mL) LSCC: Sample Cup Caps (optional) containing alkaline phosphatase (bovine CON6: Tri-level, multi-constituent control calf intestine) conjugated to murine monoclonal anti-hog intrinsic factor Also Required antibody in buffer, with preservative. Store Sample transfer pipets, distilled or capped and refrigerated: stable at 2–8°C deionized water, controls. until expiration date. Recommended Plain 12×75 mm polypropylene tubes, with usage is within 30 days after opening loose-fitting caps — available from DPC. when stored as indicated. LKVB1: 1 set. LKVB5: 5 sets. Micropipets: 20, 200, and 1,000 µL. For the 1 mL reagent addition, a reliable Vitamin B12 Adjustors (LVBL, LVBH) repeating dispenser is suitable. Two vials (Low and High) of lyophilized Plastic container with lid (for preparing the vitamin B12 in a human protein-based Working Solution). matrix, with preservative. Reconstitute Foil — or other means for protecting the each vial with 4.0 mL distilled or deionized hemolysates from light. water. Mix by gentle swirling or inversion until the lyophilized material is fully Covered boiling waterbath (100°C). Do not dissolved. Stable at 2–8°C for 30 days use an oven or a heat block. after reconstitution, or for 6 months Ambient temperature waterbath — for (aliquotted) at –20°C. cooling the tubes after the boiling step. LKVB1: 1 set. LKVB5: 2 sets. 3.0 mL volumetric pipet (± 0.02 mL) for Note: The Adjustors must be subjected to reconstitution of Adjustors. the same heat denaturation step as patient samples. (See Sample Pretreatment section.) Preparation of Working Solution Borate-KCN Buffer Solution (LBCN) Note: Samples being tested for both 125 mL of Borate-KCN Buffer Solution, vitamin B12 and folic acid must be with preservative. Stable at 2–8°C for 30 pretreated with the Working Solution days after opening. described in the package insert for LKVB1: 1 vial. LKVB5: 5 vials. IMMULITE Folic Acid, catalog number Caution! Contains cyanide. Extreme care LKFO. must be taken to avoid all bodily contact The amount of each component depends with this reagent. on the number of tests to be performed. The volumes required, in microliters per Dithiothreitol Solution (LDTT) test, are tabulated below. Be sure to 3 mL of a dithiothreitol solution. Stable at multiply these volumes by a number 2–8°C for 30 days after opening. slightly greater than the number of tests to LKVB1: 1 vial. LKVB5: 5 vials. be run. (The components are supplied in volumes sufficient for making up the Kit Components Working Solution in approximately a 20% excess.) Supplied Separately µL/test Vitamin B12 Sample Diluent (LVBZ) For the manual dilution of patient samples. Borate-KCN Buffer Solution 1,000 One vial containing 25 mL of human Dithiothreitol Solution 20 serum protein-based diluent, with preservative. Stable at 2–8°C for 30 days after opening, or for 6 months (aliquotted) Important: The Working Solution should at –20°C. be prepared on a daily basis. If not used immediately, it should be refrigerated at 4 IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamin B12 (PILKVB-9, 2005-11-18)
2–8°C for a period of not more than Quality Control Samples: Use controls 24 hours. or serum pools with at least two levels (low and high) of vitamin B12. Sample Pretreatment 1. Pipet 200 µL of each Adjustor, Expected Values control, or patient sample — serum Serum samples from 245 apparently or plasma — into the tubes prepared. healthy male and female blood donors who had not donated blood within the last For patient samples expected to have vitamin B12 levels above the 12 months, and 147 serum samples from apparently healthy volunteers were assay's calibration range, dilute the processed with the IMMULITE Vitamin serum or plasma with Vitamin B12 Sample Diluent. B12 assays, yielding a reference range of 174 to 878 pg/mL (128 to 648 pmol/L) 2. Add 1,000 µL of the Working Solution to all tubes. Vortex. Consider these limits as guidelines only. 3. Loosely cap all tubes and place them Each laboratory should establish its own reference ranges. in a covered, boiling waterbath (100°C) for 15 – 20 minutes. Limitations 4. Remove the tubes from the boiling waterbath, and cool them in an EDTA plasma is not recommended for ambient waterbath for 5 minutes. use. 5. Pipet at least 350 µL of the treated Heterophilic antibodies in human serum sample to an IMMULITE/IMMULITE can react with the immunoglobulins 1000 Sample Cup. included in the assay components causing interference with in vitro immunoassays. Treated samples, both serum and plasma, [See Boscato LM, Stuart MC. Heterophilic are stable at room temperature 15 – 28°C antibodies: a problem for all or refrigerated at 2 – 8°C for 1 hour prior immunoassays. Clin Chem 1998:34:27- to assay. Note that commercial controls 33.] Samples from patients routinely may show variable stability after exposed to animals or animal serum treatment. products can demonstrate this type of interference potentially causing an Assay Procedure anomalous result. These reagents have Note that for optimal performance, it is been formulated to minimize the risk of important to perform all routine interference; however, potential maintenance procedures as defined in the interactions between rare sera and test IMMULITE or IMMULITE 1000 Operator's components can occur. For diagnostic Manual. purposes, the results obtained from this assay should always be used in See the IMMULITE or IMMULITE 1000 combination with the clinical examination, Operator's Manual for: preparation, setup, patient medical history, and other findings. adjustment, assay and quality control procedures. Performance Data Visually inspect each Test Unit for the See Tables and Graphs for data presence of a bead before loading it onto representative of the assay's performance. the system. Results are expressed in pg/mL. (Unless Note that both Reagent Wedges A and B otherwise noted, all were generated on must be loaded on the carousel to run this serum samples collected in tubes without assay. anticoagulants, gel barriers or clot- promoting additives.) Each Sample cup holder can be followed by up to four test units. Conversion Factor: Recommended Adjustment Interval: pg/mL × 0.7378 → pmol/L 2 weeks. Calibration Range: 100 – 1,200 pg/mL (74 – 885 pmol/L). IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamin B12 (PILKVB-9, 2005-11-18) 5
Analytical Sensitivity: 50 pg/mL human IgG, were assayed. (See "Protein (37 pmol/L). Effect" table for results.) Intraassay Precision (Within-Run): Method Comparison 1: The assay was ® Statistics were calculated for samples compared to DPC's Dualcount Solid from the results of 15 replicates in a single Phase No Boil (SPNB) assay on 98 run. (See “Intraassay Precision” table.) patient serum samples. (Concentration Interassay Precision (Run-to-Run): range: approximately 90 to 1,143 pg/mL. See “Method Comparison 1” graph.) By Statistics were calculated for samples linear regression: assayed in 10 different runs. (See “Interassay Precision” table.) (IML) = 0.99 (SPNB) + 19.1 pg/mL r = 0.982 Linearity: Samples were assayed under various dilutions. (See "Linearity" table for Means: 385 pg/mL (IMMULITE) representative data.) 371 pg/mL (SPNB) Recovery: Samples spiked 1 to 19 with Method Comparison 2: The IMMULITE four vitamin B12 solutions (2,160, 3,640, Vitamin B12 procedure was also 5,460 and 7,640 pg/mL) were assayed. compared to a commercially available (See "Recovery" table for representative radioimmunoassay (Kit A) on 101 patient data.) serum samples. (Concentration range: Specificity: As one test of the specificity approximately 102 to 1,218 pg/mL. See of the purified intrinsic factor binder, “Method Comparison 2” graph.) By linear mixtures of vitamin B12 analogs regression: (containing mostly cobinamide) were (IML) = 0.91 (Kit A) + 19.5 pg/mL assayed for vitamin B12 by the IMMULITE r = 0.965 Vitamin B12 assay. The results showed no Means: crossreactivity with cobinamide, even at 396 pg/mL (IMMULITE) concentrations as high as 412 pg/mL (Kit A) 1,800,000 pg/mL and 50,000,000 pg/mL. Bilirubin: Presence of bilirubin in References concentrations up to 200 mg/L has no effect on results, within the precision of the 1) Allen RH. Clinical role and current status of serum cobalamin (Vitamin B12) assays. Ligand assay. Quarterly 1981 Fall;4(3):37-44, 67. 2) Carmel R. Hemolysis: Presence of hemoglobin in Megaloblastic anemia: vitamin B12 and folate. concentrations up to 381 mg/dL has no In: Fairbanks VF, editor. Current hemotology. New York: John Wiley, 1983: 243-80. 3) Colman effect on results, within the precision of the N. The radioisotopic investigation of anemia. assay. Ligand Quarterly 1981 Fall;4(3):24-30. 4) Lipemia: Presence of triglycerides in Dawson DW. Diagnosis of vitamin B12 concentrations up to 3,000 mg/dL has no deficiency. Br Med J 1984;289:938-9. 5) Grsbeck R. Biochemistry and clinical chemistry effect on results, within the precision of the of vitamin B12 transport and the related assay. diseases. Clin Biochem 1984;17:99-107. 6) Alternate Sample Type: Samples (n=22) Herbert V. The nutritional anemias. Hosp Pract 1980 Mar;15(3):65-83, 87-9. 7) Herbert V. collected into plain and heparinized Biology of disease: megaloblastic anemias. Lab vacutainer tubes were assayed: Invest 1985;52:3-19. 8) Kapadia CR, Donaldson (Heparin) = 0.95 (Serum) + 8.5 pg/mL RM. Disorders of cobalamin (vitamin B12) r = 0.987 absorption and transport. Ann Rev Med 1985;36:93-110. 9) Kolhouse JF, et al. Means: Cobalamin analogues are present in human 474 pg/mL (Serum) plasma and can mask cobalamin deficiency 460 pg/mL (Heparin) because current radioisotope dilution assays are Because EDTA would have a significant not specific for true cobalamin. New Engl J Med effect on results, it should not be used as 1978;299:785-92. 10) Lindenbaum J. Status of laboratory testing in the diagnosis of an anticoagulant. megaloblastic anemia. Blood 1983;61:624-7. 11) Protein Effect: Two patient serum Parry TE. The diagnosis of megaloblastic samples, spiked with varying amounts of anemia. Clin Lab Haematol 1980;2:89-109. 12) Mollin DL, Ross GIM. Serum vitamin B12 human serum albumin (HSA) and normal concentrations in leukemia and in some other 6 IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamin B12 (PILKVB-9, 2005-11-18)
hematological conditions. Brit J Haemat 1995;1:155-72. 13) Gilbert HS, et al. Serum vitamin B12 content and unsaturated vitamin Tables and Graphs B12 binding capacity in myeloproliferative disease. Ann Intern Med 1969;71:719-29. 14) Tietz NW, editor. Clinical guide to laboratory Intraassay Precision (pg/mL) tests. 3rd ed. Philadelphia: WB Saunders, 1995:636. 15) National Committee for Clinical Mean1 SD2 CV3 Laboratory Standards. Procedures for the collection of diagnostic blood specimens by 1 123 14 11.4% venipuncture; approved standard. 4th ed. 2 159 18 11.3% NCCLS Document H3-A4, Wayne, PA: NCCLS, 1998. 16) Food and Drug Administration (FDA), 3 204 21 10.3% Letters from the Bureau of Medical Devices 4 401 27 6.7% (BMD) to manufacturers of Vitamin B12 radioassay kits. April 1980, January 1981. 17) 5 736 39 5.3% National Committee for Clinical Laboratory 6 1,308 77 5.9% Standards (NCCLS). Guidelines for evaluating a B12 (cobalamin) assay. (Villanova, PA: NCCLS proposed standard PLSA-12, March 1979). Revised as "NCCLS recommendations with Interassay Precision (pg/mL) respect to vitamin B12 assays" — presented to the Food and Drug Administration (FDA) panel, Mean1 SD2 CV3 9 July 1979. 18) Chanarin I. The megaloblastic anemias. 2nd ed. Oxford: Blackwell Scientific, 1 131 22 17% 1979. 19) Zucker RM, Podell E, Allen RH. 2 310 23 7.4% Multiple problems with current no-boil assays for serum cobalamin. Ligand Quarterly 1981 3 660 40 6.1% Fall;4(3):52-8. See further: letters by Ziering S, 4 1,192 202 17% et al, and by Zucker RM, et al, ibid, 60-3, and by Allen RH, ibid, 1982 Spring;5(1):48-9. 20) Kubasik NP, Ricotta M, Sine HE. Commercially- supplied binders for plasma cobalamin (vitamin B12) analysis — "purified" intrinsic factor, Linearity (pg/mL) "cobinamide"-blocked R-protein binder, and non- Dilution1 Observed2 Expected3 %O/E4 purified intrinsic factor-R-protein binder — 5 compared to microbiological assay. Clin Chem 1 8 in 8 558 — — 1980;26:598-600. 4 in 8 229 279 82% 2 in 8 140 140 100% Technical Assistance 1 in 8 77 70 110% In the United States, contact DPC's Technical Services department. 2 8 in 8 1,052 — — Tel: 800.372.1782 or 973.927.2828 4 in 8 561 526 107% Fax: 973.927.4101. Outside the United 2 in 8 270 263 103% States, contact your National Distributor. 1 in 8 147 132 111% The Quality System of Diagnostic Products Corporation is registered to ISO 13485:2003. IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamin B12 (PILKVB-9, 2005-11-18) 7
Recovery (pg/mL) Method Comparison 1 1 2 3 4 Solution Observed Expected %O/E 1,200 1 — 250 — — 1,000 IMMULITE Vitamin B12 A 323 346 93% 800 B 408 420 97% 600 C 550 511 108% D 711 620 115% 400 2 — 527 — — 200 A 627 609 103% 0 0 200 400 600 800 1,000 1,200 B 723 683 106% SPNB, pg/mL C 815 774 105% (IML) = 0.99 (SPNB) + 19.1 pg/mL D 880 883 100% r = 0.982 3 — 816 — — A 830 883 94% Method Comparison 2 B 903 957 94% C 1,000 1,048 95% 1,200 D 1,122 1,157 97% IMMULITE Vitamin B12 1,000 800 Protein Effect (pg/mL) 600 400 Vitamin B12, Added1 pg/mL2 200 1 — 541 0 0 200 400 600 800 1,000 1,200 30 g/L HAS 494 Kit A, pg/mL 50 g/L HAS 493 (IML) = 0.91 (Kit A) + 19.5 pg/mL 20 g/L IgG 533 r = 0.965 30 g/L IgG 537 60 g/L IgG 412 Deutsch. Intraassay Precision: 1Mittelwert, 2S (Standardabweichung), 3CV 50 g/L HSA plus (Variationskoeffizient). Interassay Precision: 517 1 30 g/L IgG Mittelwert, 2S (Standardabweichung), 3CV (Variationskoeffizient). Linearity: 1Verdünnung, 2 — 854 2 Beobachtet (B), 3Erwartet (E), 4% B/E, 58 in 8. 30 g/L HAS 800 Recovery: 1Probe, 2Beobachtet (B), 3Erwartet (E), 4% B/E. Protein Effect: 1zugesetzt, 2Vitamin 50 g/L HAS 745 B12, pg/ml. Method Comparison: Vitamin B12: 20 g/L IgG 775 Vitamin B12. 30 g/L IgG 783 Español. Intraassay Precision: 1Media, 2DS, 3 CV. Interassay Precision: 1Media, 2DS, 3CV. 60 g/L IgG 642 Linearity: 1Dilución, 2Observado (O), 3Esperado 50 g/L HSA plus (E), 4%O/E, 58 en 8. Recovery: 1Solución, 2 741 Observado (O), 3Esperado (E), 4%O/E. Protein 30 g/L IgG Effect: 1Added, 2Vitamin B12, pg/ml Method Comparison: Vitamin B12: Vitamina B12. Français. Intrraassay Precision: 1Moyenne, 2 SD, 3CV. Interassay Precision: 1Moyenne, 2 SD, 3CV. Linearity: 1Dilution, 2Observé (O), 3 Attendu (A), 4%O/A, 58 dans 8. Recovery: 1 Solution, 2Observé (O), 3Attendu (A), 4%O/A. Protein Effect: 1Added, 2Vitamin B12, pg/ml Method Comparison: Vitamin B12: Vitamine B12. 8 IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamin B12 (PILKVB-9, 2005-11-18)
2 Italiano. intraassay Precision: 1Media, 2SD abnormal sind. Daher können erniedrigte (Deviazione Standard), 3CV (Coefficiente di Vitamin B12 Spiegel im Serum auftreten, Variazione). Interassay Precision: 1Media, 2SD auch wenn kein Vitamin B12-Mangel (Deviazione Standard), 3CV (Coefficiente di Variazione). Linearity: 1Diluizione, 2Osservato vorliegt, wenn die Spiegel des (O), 3Atteso (A), 4%O/A, 58 in 8. Recovery: Transcobalamin I (eines physiologisch 1 Soluzione, 2Osservato (O), 3Atteso (A), 4%O/A. inaktiven Transportproteins) erniedrigt 8 Protein Effect: 1Added, 2Vitamin B12, pg/ml sind. Method Comparison: Vitamin B12: Vitamina B12. Umgekehrt kann ein Vitamin B12 Mangel 1 trotz normalen oder leicht erhöhten Português. Intraassay Precision: Média, Vitamin B12 im Serum vorliegen, wenn die 2 Desvio padrão, 3Coeficiente de variação. Interassay Precision: 1Média, 2Desvio padrão, Spiegel des Transcobalamin II niedrig, 3 Coeficiente de variação. Linearity: 1Diluição, oder die des inaktiven Transcobalamin I 2 Observado (O), 3Esperado (E), 4%O/E, 58 em 8. erhöht sind (z.B. bei chronisch 5,8,11 Recovery: 1Solução, 2Observado (O), myeloischer Leukämie). (Die 3 Esperado (E), 4%O/E. Protein Effect: 1Added, Folsäurespiegel im Serum sind bei 2 Vitamin B12, pg/ml Method Comparison: Vitamin B12 Mangel meist normal oder Vitamin B12: Vitamina B12. leicht erhöht, während die Erythrozyten- folsäure in diesen Fällen gewöhnlich 10 erniedrigt ist). Deutsch Ein Vitamin B12 Mangel resultiert selten aus einer ungenügenden Zufuhr über die 3,6 Nahrung (Diät). Meist ist er das Ergebnis einer gestörten Resorption, wie in Fällen IMMULITE Vitamin B12 einer partiellen oder totalen Gastrektomie, Anwendung: Zur in vitro-Diagnostik oder einer perniziösen Anämie, verursacht unter Verwendung der IMMULITE und durch totalen oder partiellen Mangel an 6 IMMULITE 1000 Systeme – für die Intrinsic Faktor. Nahezu zwei Drittel der quantitative Bestimmung von Vitamin B12 Patienten mit perniziöser Anämie weisen im Serum oder Heparin-Plasma, als blockierende Antikörper gegen Intrinsic Hilfestellung zur klinischen Diagnose und Faktor (IFbAb) auf während IFbAb sonst Therapie von Anämien. nur sehr selten nachweisbar sind. IFbAb- Bestimmungen sind sehr hilfreich für die Artikelnummern: LKVB1 (100 Tests), Differential-diagnose des Vitamin B12 LKVB5 (500 Tests) Mangels. 4,8,10 (Zirkulierende IFbAb-Spiegel Testcode: VB Farbe: Violett sind bei mehr als der Hälfte aller Patienten mit perniziöser Anämie nachweisbar. Klinische Relevanz Erhöhte Transportproteinspiegel können z. B. bei chronisch myeloischer Leukämie Vitamin B12 und Folsäure sind essentielle auftreten). 6 Faktoren der Hämatopoese. Eine megaloblastäre Anämie ist in fast allen Häufige Ursache für hohe Vitamin B12 Fällen auf den Mangel eines dieser beiden Spiegel im Serum sind Leber- 6 Vitamine zurückführen. Ein Vitamin B12- erkrankungen, myeloproliferative Mangel kann ebenfalls zu verschiedenen Erkrankungen (mit dem Spezialfall neurologischen Beeinträchtigungen chronisch myeloische Leukämie) und der führen. 1,2,7 Gebrauch von Multivitaminpräparaten. Die zirkulierenden Vitamin B12 Spiegel sind gewöhnlich ein guter Index für die Methodik Gewebespeicher. Die im Serum oder Der Vitamin B12 – IMMULITE/IMMULITE Plasma mittels eines optimierten Assays 1000-Test ist ein kompetitiver Festphasen- gemessenen Vitamin B12 Spiegel sind bei Chemilumineszenz-Immunoassay. einem Vitamin B12-Mangel gewöhnlich Der IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamin niedrig, bei anderen klinischen Situationen B12 beinhaltet einen 1 normal oder erhöht. Eine Ausnahme von Probenvorbehandlungsschritt des dieser Regel kann in seltenen klinischen Patientenserums oder Plasmas. Das Fällen auftreten, bei denen die Spiegel Vitamin B12 in der Probe wird von den des Transportproteins für Vitamin B12 Transportproteinen durch Inkubation bei IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamin B12 (PILKVB-9, 2005-11-18) 9
100°C in Anwesenheit von Dithiothreitol von Patienten unter Antikoagulantien- (DTT) und Kaliumcyanid (KCN) gelöst, um therapie können eine verlängerte Vitamin B12-Bindeproteine (auch in hohen Gerinnungszeit aufweisen. Konzentrationen) und Antikörper gegen Blutentnahmeröhrchen von verschiedenen den Intrinsic Faktor zu inaktivieren. Herstellern können differierende Werte Nach dem Hitzedenaturierungsschritt wird verursachen. Dies hängt von den die vorbehandelte Patientenprobe verwendeten Materialien und Additiven gemeinsam mit Intrinsic Faktor (Schwein) (Gel oder physische Trennbarrieren, in ein IMMULITE/IMMULITE 1000- Gerinnungsaktivatoren und /oder Testeinheit überführt, welches eine mit Antikoagulantien) ab. einem Vitamin B12-Analog beschichtete IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamin B12 Polystyrolkugel enthält und für 30 Minuten sind nicht mit allen möglichen bei 37°C unter intermittierendem Schütteln Röhrchenvariationen ausgetestet worden. inkubiert. Während dieses Details der getesteten Röhrchenarten sind Inkubationsschrittes konkurriert das dem Kapitel "Alternative Probenarten" zu Vitamin B12 in der vorbehandelten Probe entnehmen. mit dem Vitamin B12-Analog um eine Erforderliche Menge: 200 µl Probe limitierte zahl von Bindungsstellen an dem (Serum oder Plasma) werden für den gereinigten Intrinsic Faktor (Endogene Vorbehandlungsschritt benötigt. Für eine Vitamin B12-Analoga interferieren nicht, Einzelbestimmung sind 100 µl der da der Binder frei von R-Protein ist). vorbehandelten Probe notwendig. Das Anschließend wird mit alkalischer Probenröhrchen muss aber mindestens Phosphatase markierter anti-Schwein- 250 µl mehr an vorbehandelter Probe Intrinsic Faktor zugegeben und das enthalten als für die Bestimmung selbst Testeinheit für weitere 30 Minuten benötigt wird, da ein bestimmtes inkubiert. Ungebundenes Enzymkonjugat Überschussvolumen für die Vitamin B12- wird durch zentrifugales Waschen Bestimmungen gebraucht wird. entfernt. Lagerung: 8 Stunden bei 2–8°C oder Inkubationszyklen: 2 × 30 minuten 14 6–8 Wochen bei –20°C. Da Vitamin B12 lichtempfindlich ist, ist eine direkte Probengewinnung Einwirkung von Licht auf die Proben ist zu Bitte beachten: Sollen aus der vermeiden! Patientenprobe gleichzeitig Vitamin B12 Verdünnung von Proben mit hoher und Folsäure bestimmt werden, muss der Vitamin B12-Konzentration: Der 18 Patient nüchtern sein. IMMULITE Vitamin B12-Assay hat einen Weder Bilirubin noch Hämolyse haben Kalibrationsbereich von 100 – 1 200 pg/ml einen klinisch signifikanten Effekt auf den (74–885 pmol/l). Alle Proben mit Assay. Hämolytische Proben geben einen Konzentrationen > 1 200 pg/ml müssen Hinweis auf eine fehlerhafte vor der Bestimmung mit Vitamin B12- Probenbehandlung in der präanalytischen Verdünnungspuffer (LVBZ) verdünnt Phase. Daher sollten solche Proben mit werden. Vorsicht interpretiert werden. Da EDTA einen signifikanten Effekt auf die Hinweise und Ergebnisse hat, kann es nicht als Vorsichtsmaßnahmen Antikoagulanz verwendet werden. Zur In-vitro-Diagnostik. Zur Klärung lipämischer Proben sollte eine Reagenzien: Bei 2–8°C lagern. Unter Ultrazentrifuge eingesetzt werden. Einhaltung der geltenden gesetzlichen Die Zentrifugation der Serumproben vor Vorschriften entsorgen. dem völligen Abschluss der Gerinnung Der Borat-KCN-Puffer enthält Cyanid. kann zu Fibringerinnseln führen. Um Cyanid ist extrem giftig. Der Kontakt mit fehlerhaften Analysenergebnissen infolge dieser Lösung sollte vermieden werden! von Gerinnseln vorzubeugen, ist sicherzustellen, dass die Gerinnung vor Die generell geltenden der Zentrifugation der Proben vollständig Vorsichtsmaßnahmen sind einzuhalten abgeschlossen ist. Insbesondere Proben und alle Komponenten als potenziell 10 IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamin B12 (PILKVB-9, 2005-11-18)
infektiös zu behandeln. Alle aus konjugierten Antikörper, (monoklonal, menschlichem Blut gewonnenen Maus) gegen Schweine-Intrinsic-Faktor in Materialien wurden auf Syphilis, einem Puffersystem mit Antikörper gegen HIV-1 und HIV-2, Konservierungsmittel. Verschlossen und Hepatitis-B-Oberflächenantigen und gekühlt aufbewahren: Bei 2–8°C bis zum Hepatitis-C-Antikörper untersucht und Ablaufdatum haltbar. Bei entsprechender negativ befundet. Lagerung beträgt die empfohlene Aufbrauchfrist nach dem Öffnen 30 Tage. Bestimmten Komponenten wurde LKVB1: 1 Set. LKVB5: 5 Sets. Natriumazid (
Öffnen bei 2–8°C haltbar oder aliquotiert µl/Test 6 Monate bei –20°C. Borat/KCN-Puffer 1 000 LSUBX: Chemilumineszenz-Substrat Dithiothreitol-Lösung 20 LPWS2: Pipettenwaschlösung LKPM: Reinigungsmodul Wichtig: Die benötigte Arbeitslösung ist LCHx-y: Probenträger (mit Barcodierung) täglich frisch herzustellen. Nicht benötigte LSCP: (Einmal) Probengefäße Arbeitslösung ist bei 2–8°C höchstens für LSCC: Verschlüsse für die Probenträger 24 Stunden stabil. (optional) CON6: Multikomponentenkontrolle in drei Probenvorbehandlung Konzentrationen. 1. Probenvorbehandlung Ebenfalls benötigt werden: 200 µl der Kalibratoren, Kontrollen Transferpipetten für die Proben, und Serum- bzw. Plasmaproben in destilliertes bzw. deionisiertes Wasser, verschließbare 12 x 75 mm Kontrollen. Polypropylenröhrchen pipettieren. 12×75 mm Polypropylen-Röhrchen mit Proben mit zu erwartenden Werten lose schließenden Stopfen (können über außerhalb des Messbereichs sollten DPC bezogen werden). zusätzlich mit Vitamin B12- Probenverdünnungsreagenz manuell Mikropipetten: 20, 200 und 1 000 µl. Für verdünnt werden. die Zugabe von 1 ml Reagenz eignet sich ein Dispenser. 2. Jeweils 1 000 µl der frisch hergestellten Arbeitslösung zu allen Plastik-Gefäß mit Deckel für die Vorbereitung der Arbeitslösung. Röhrchen pipettieren und gut mischen. Folie oder ähnliche Vorrichtung zum Schutz des Hämolysats vor Licht. 3. Alle Röhrchen mit lose sitzenden Stopfen verschließen und 15 – 20 Geschlossenes, kochendes Wasserbad Minuten bei 100°C im kochenden (100°C). Keinen Inkubator oder Heizblock Wasserbad erhitzen. benutzen. 4. Die Röhrchen 5 Minuten in einem Raumtemperatur-Wasserbad zum zweiten, unbeheizten Wasserbad auf Abkühlen der Proben nach dem Kochen. Raumtemperatur abkühlen. 3,0 ml volumetrische Pipette (± 0,02 ml) 5. Mindestens 350 µl der so für die Rekonstitution der Kalibratoren. vorbehandelten Proben in die jeweiligen IMMULITE/IMMULITE Herstellung der Arbeitslösung 1000-Proberöhrchen pipettieren. Sollen aus einer Probe Vitamin B12 und Die vorbehandelten Proben (Serum oder Folsäure bestimmt werden, muß für die Plasma) sind nur eine Stunde bei Probenvorbehandlung der Puffer Raumtemperatur (15–28°C) oder im verwendet werden, der in der Kühlschrank (2–8°C) haltbar. Bitte Arbeitsanleitung des IMMULITE-Folsäure beachten Sie, dass kommerziell Assays beschrieben ist catalog number erhältliche Kontrollen nach der LKFO. Vorbehandlung unterschiedliche Stabilitäten zeigen können. Die benötigte Menge jeder Komponente hängt von der Anzahl der durchzuführenden Tests ab. Die Testdurchführung benötigten Volumina sind in der Tabelle in Für eine optimale Funktion des Gerätes ist µl pro Test aufgeführt. Diese Volumina mit unbedingt zu beachten, dass die einer etwas höheren Anzahl als die der Wartungen, wie im IMMULITE oder Tests multiplizieren. (Die Komponenten IMMULITE 1000-Handbuch beschrieben, sind in ausreichender Menge vorhanden, regelmäßig durchgeführt werden. so dass ein 20%-iger Überschuss an Das Handbuch für das IMMULITE oder Arbeitslösung hergestellt werden kann.) IMMULITE 1000 enthält die Anweisungen für: Vorbereitung, Geräteeinstellungen, 12 IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamin B12 (PILKVB-9, 2005-11-18)
Kalibrierung, Testdurchführung und Untersuchung, der Patientenanamnese Qualitätskontrollen. und anderen Befunden gesehen werden. Überprüfen Sie jedes Testeinheit auf das Vorhandensein der Polystyrol-Kugel vor Leistungsdaten dem Einsetzen in das Gerät. Siehe Tabellen und Grafiken mit Beachten Sie, dass zur Durchführung repräsentativen Daten für den Assay. Die dieses Tests beide Reagenzbehälter Ergebnisse sind als pg/ml ausgedrückt. (A und B) auf das Karussell geladen (Alle Daten wurden – sofern nicht anders werden müssen. angegeben – aus Serumproben in Röhrchen ohne Gelbarrieren oder Hinter jedem Probenträger können bis zu gerinnungsfördernden Zusätze 4 Testeinheiten nachfolgen. gewonnen.) Empfohlenes Kalibrationsintervall: Umrechnungsfaktor: 2 Wochen. pg/ml × 0,7378 → pmol/l Proben zur Qualitätskontrolle: Messbereich: 100 – 1 200 pg/ml Kontrollen oder Poolseren mit Vitamin B12 (74 – 885 pmol/l). in mindestens zwei Konzentrationen (niedrig und hoch) verwenden. Analytische Sensitivität: 50 pg/ml (37 pmol/l). Referenzwerte Präzision im einzelnen Testansatz In einer Studie des Herstellers mit 245 (intraassay): Statisik aus einem einzelnen Probanden, ohne Hinweis auf eine Testansatz mit 15 Einzelmessungen Erkrankung und keiner Blutspende (siehe Tabelle „Intraassay Precision“). innerhalb der letzten 12 Monate, sowie in Präzision zwischen Testansätzen einer Studie mit 147 gesunden Probanden (interassay): Statistik aus 10 wurden folgende Werte mittels des verschiedenen Testansätzen (siehe IMMULITE Vitamin B12 Assays ermittelt: Tabelle „Interassay Precision“). 174 – 878 pg/ml (128 – 648 pmol/l) Linearität: Proben wurden in Diese Grenzwerte sind lediglich als verschiedenen Verdünnungen getestet. Richtlinien aufzufassen. Jedes Labor (Repräsentative Daten entnehmen Sie sollte seine eigenen Referenzbereiche bitte der Tabelle „Linearity“.) etablieren. Wiederfindung: Die getesteten Proben waren mit vier Vitamin B12-Lösungen Grenzen der Methode (2 160, 3 640, 5 460 und 7 640 pg/ml) 1:19 versetzt. (Repräsentative Daten Die Verwendung von EDTA-Plasma ist entnehmen Sie bitte der Tabelle nicht empfehlenswert. „Recovery“.) Heterophile Antikörper in Humanseren Spezifität: Durch Verwendung des können mit Immunglobulinen aus den hochgereinigten Binders (Intrinsic Faktor) Assaykomponenten reagieren und ist der IMMULITE-Vitamin B12 Interferenzerscheinungen innerhalb des in hochspezifisch für Vitamin B12. Für vitro Immunoassays verursachen. (Clin. Cobinamid (ein Vitamin B12-Analog) Chem. 1998:34:27-33) Proben von konnte keine Kreuzreaktivität bei Patienten, die häufig mit Tier- bzw. Konzentrationen von 1 800 000 pg/ml und Tierserumprodukten zu tun haben, können 50 000 000 pg/ml nachgewiesen werden. die erwähnten Interferenzen verursachen und zu anomalen Resultaten führen. Die Bilirubin: Bilirubin hat in Konzentrationen verwendeten Reagenzien sind so bis zu 200 mg/l keinen Einfluss auf die konzipiert, dass das Risiko einer Ergebnisse, der größer als die Impräzision Interferenz mit den zu messenden Proben des Assays selbst ist. minimiert ist. Dennoch können potentiell Hämolyse: Hämoglobin hat in Interaktionen zwischen seltenen Seren Konzentrationen bis zu 381 mg/dl keinen und den Testkomponenten auftreten. Zu Einfluss auf die Ergebnisse, der größer als diagnostischen Zwecken sollten die mit die Impräzision des Assays selbst ist. dem Assay erhaltenen Ergebnisse immer in Kombination mit der klinischen IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamin B12 (PILKVB-9, 2005-11-18) 13
Lipämie: Triglyceride hat in Konzentrationen bis zu 3 000 mg/dl Español keinen Einfluss auf die Ergebnisse, der größer als die Impräzision des Assays selbst ist. IMMULITE Vitamina B12 Alternativer Probentyp: Die Proben (n=22) wurden in unbehandelte und Utilidad del análisis: Para su uso en el heparinisierte Vacutainer-Röhrchen diagnóstico in vitro con los analizadores gefüllt. IMMULITE e IMMULITE 1000 — para la medición cuantitativa de la vitamiba B12 (Heparin) = 0,95 (Serum) + 8,5 pg/ml en suero y plasma heparinizado, como r = 0,987 ayuda en el diagnostico clínico y Mittelwerte: tratamiento de la anemia. 474 pg/ml (Serum) 460 pg/ml (Heparin) Referencia: LKVB1 (100 tests), LKVB5 (500 tests) Da EDTA die Ergebnisse beeinflussen würde, sollte es nicht als Antikoagulanz Código del Test: VB verwendet werden. Código de Color: Violeta Proteineffekt: Unterschiedliche Mengen an humanem Serumalbumin (HSA) und Resumen y Explicación normalem humanen IgG wurden zwei del Test Patientenseren hinzugefügt und diese La vitamina B12 (cobalamina) y el folato dann bestimmt. (Ergebnisse entnehmen son nutrientes esenciales para la Sie bitte der Tabelle „Protein Effect“.) 6 hematopoyesis. La anemia Methodenvergleich 1: Der Assay wurde megaloblastica casí siempre es anhand von 98 Patientenproben consecuencia de la deficiencia de una de 6 (Konzentrationsbereich 90 – 1 143 pg/ml) estas vitaminas. La deficiencia de mit dem Dualcount Solid Phase No Boil vitamina B12 también puede dar lugar a 1,2,7 (SPNB) Assay von DPC verglichen (siehe daños neurológicos severos. „Method Comparison 1“). Durch lineare Los niveles circulantes de vitamina B12 Regression: son buenos indicadores de las reservas (IML) = 0,99 (SPNB) + 19,1 pg/ml tisulares. Los niveles de vitamina B12 en r = 0,982 suero o plasma determinados por un Mittelwerte: ensayo eficiente son normalmente bajos 385 pg/ml (IMMULITE) en situaciones de deficiencia de vitamina 1 371 pg/ml (SPNB) B12. Excepciones a esta regla pueden ocurrir en algunas situaciones poco Methodenvergleich 2: Der IMMULITE comunes donde los niveles de proteínas Vitamin B12 Assay wurde weiterhin transportadoras de vitamina B12 son anhand von 101 Patientenproben 2 anormales. Así, pueden darse niveles (Konzentrationsbereich 102 – bajos de vitamina B12 circulante sin 1 218 pg/ml) mit einem kommerziell deficiencia de vitamina B12, cuando los erhältlichen Radioimmunoassay (Kit A) niveles de transcobalamina I (un verglichen (siehe „Method Comparison transportador de proteínas 2“). Durch lineare Regression: fisiológicamente inactivo) son bajos. 8 (IML) = 0,91 (Kit A) + 19,5 pg/ml r = 0,965 Por el contrario, la deficiencia de vitamina B12 puede ocurrir en presencia de niveles Mittelwerte: normales o incluso elevados de vitamina 396 pg/ml (IMMULITE) 412 pg/ml (Kit A) B12 en plasma, cuando los niveles de transcobalamina II son bajos o en casos donde los niveles de proteínas Anwendungsberatung transportadores inactivas de vitamina B12 Bei Rückfragen wenden Sie sich bitte an son altos, como en la leucemia mieloide 5,8,11 Ihre DPC Niederlassung. crónica. (Los niveles de folato son Das Qualitätssystem der Diagnostic Products usualmente normales o elevados en Corporation ist nach ISO 13485:2003 registriert. situaciones de deficiencia de vitamina B12, pero los niveles de folato de los 14 IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamin B12 (PILKVB-9, 2005-11-18)
eritrocitos son normalmente bajos en esta incubación, la Vitamina B12 presente en 10 enfermedad. ) la muestra compite con el análogo de la La deficiencia de vitamina B12 raramente fase sólida por una serie de puntos de unión de la vitamina B12 en el factor ocurre sólo como consecuencia de una 3,6 intrínseco purificado. (Los análogos dieta deficiente en esta vitamina. Normalmente, se produce como resultado endógenos de la vitamina B12 no interfieren, porque el ligante está libre de de un defecto en la absorción, a raíz de proteína R). Se introduce anti factor una gastrectomía total o parcial, o una anemia perniciosa, a consecuencia de intrínseco porcino marcado con fosfatasa alcalina y la Unidad de Reacción se ausencia o deficiencia de factor 6 incuba durante otro ciclo de 30 minutos. El intrinseco. Dado que aproximadamente dos tercios de todos los pacientes con conjugado no ligado se elimina por un lavado con centrifugación, después del anemia perniciosa poseen anticuerpos cual se añade el substrato y la Unidad de bloqueantes del factor intrínseco (IFbAb), Reacción se incuba durante 10 minutos y que dichos antocuerpos raramente son más. encontrados en otras situaciones, las determinaciones de IFbAb son un test de Ciclos de incubación: 2 × 30 minutos. utilidad para el diagnostico diferencial de 4,8,10 las deficiencias de vitamina B12. (Los Recogida de la muestra anticuerpos frente al actor intrínseco circulante están presentes en mas de la Nota: Si la muestra va a analizarse para mitad de todos los pacientes con anemia vitamina B12 y ácido fólico, ambos perniciosa. Niveles elevados de proteínas incluidos, el paciente debe estar en transportadoras pueden ocurrir, por ayunas. 18 ejemplo, en leucemia mieloide crónica.) Aunque ni la bilirrubina ni la hemolisis Las causas mas comunes de niveles altos tienen efectos clínicamente significativos de vitamina B12 incluyen enfermedades en los resultados de vitamina B12, la hepáticas, enfermedades presencia de hemoglobina en la muestra mieloproliferativas (leucemia mieloide puede aumentar los valores de ácido crónica) y el uso de suplementos fólico. Además, la hemolisis puede indicar miltivitamínicos. un tratamiento indebido de la muestra antes de su recepción en el laboratorio, Principio del análisis por lo que los resultados deben interpretarse con cuidado. El IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamina B12 es un inmunoensayo enzimático Debido a que el EDTA tiene un efecto quimioluminiscente competitivo en fase significante en los resultados, no debería sólida. usarse como anticoagulante. IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamina B12 Se recomienda el uso de ultracentrífuga incluye un paso previo de para aclarar las muestras lipémicas. desnaturalización por calor. La Vitamina La centrifugacion de las muestras de B12 en la muestra del paciente se libera suero antes de que se forme el coagulo de las proteínas transportadoras por puede ocasionar la presencia de fibrina. incubación a 100°C en presencia de Para evitar resultados erroneos debidos a ditiotritiol y cianuro potásico para inactivar la presencia de fibrina, asegurarse que se las proteínas transportadoras de Vitamina ha formado el coagulo completamente B12, incluso a niveles extremos, así como antes de centrifugar las muestras. anticuerpos frente al factor intrínseco. Algunas muestras, particularmente Después del paso de desnaturalización, la aquellas de pacientes sometidos a terapia muestra tratada del paciente y el factor anticoagulante, pueden requerir mayor intrínseco purificado porcino, se tiempo de coagulacion. introducen simultáneamente en la Unidad Los tubos para recoger sangre de de Reacción que contiene una bola de distintos fabricantes pueden producir poliestireno recubierta con un análogo de valores diferentes, dependiendo del la Vitamina B12 y se incuban durante material del tubo y de los aditivos, aproximadamente 30 minutos a 37°C con incluyendo barreras de gel o barreras agitación intermitente. Durante la IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamin B12 (PILKVB-9, 2005-11-18) 15
físicas, activadores de la coagulación y/o explosivas, en las canerias de cobre y anticoagulantes. El Vitamina B12 plomo. IMMULITE/IMMULITE 1000 no ha sido Se ha añadido cloranfenicol, a analizado con todos los distintos tipos de concentraciones menores de 0,1 g/dl, tubos. Para obtener detalles sobre los como conservante. Se sabe que el tipos tubos que se han analizado, cloranfenicol produce cáncer (esta consulte la sección de Tipos de Muestras información es necesaria comunicarla al Alternativos. estado de California). Volumen de Muestra: 200 µl de la Sustrato quimioluminiscente: evite la muestra — suero o plasma — se contaminación y exposición a la luz requieren para el pretratamiento. Una directa del sol. (Ver el prospecto.) única determinación requiere 100 µl de la muestra tratada: La copa de muestra Agua: Use agua destilada o desionizada. debería contener al menos 250 µl más que el volumen total de muestra requerido Materiales Suministrados para todas las determinaciones de Los componentes representan un juego vitamina B12 a ser realizados sobre la completo. Las etiquetas de código de muestra. barras son necesarias para el ensayo. Conservación: Si la muestra no se analiza en el plazo de 8 horas, debe Unidades de análisis de Vitamina B12 conservarse a –20°C: estable durante 6–8 (LVB1) 14 semanas. Evitar la exposición excesiva a Cada unidad etiquetada con código de la luz directa. barras contiene una bola recubierta con Dilución de muestras: El ensayo un análogo de la vitamina B12. Estable a IMMULITE Vitamina B12 tiene un rango 2–8°C hasta la fecha de caducidad. de calibración de 100 a 1 200 pg/ml (de LKVB1: 100 unidades. 74 a 885 pmol/l). Todas las muestras de LKVB5: 500 unidades. las que se esperen niveles mayores de Espere a que las bolsas de las unidades vitamina B12 deben ser diluidas con el de análisis alcancen la temperatura Diluyente de muestras de Vitamina B12 ambiente antes de abrirlas. Ábralas antes del ensayo. cortando por el extremo superior, dejando el borde del cierre de cremallera intacto. Advertencias y precauciones Vuelva a cerrar las bolsas Para uso diagnóstico in vitro. herméticamente para protegerlas de la humedad. Reactivos: Mantener a 2–8°C. Desechar de acuerdo con las normas aplicables. Viales de reactivos de Vitamina B12 La solución tamponada de borato-KCN (LVBA, LVBB) contiene cianuro. Sea extremadamente Con código de barras. LVBA: una cuña cuidadoso para evitar todo contacto (7,5 ml) que contiene la proteína de unión corporal con este reactivo. a la vitamina B12 (factor intrínseco purificado del cerdo), con conservante. Siga las precauciones universales y LVBB: una cuña (7,5 ml) que contiene manipule todos los componentes como si fosfatasa alcalina (de intestino de ternera) fueran capaces de transmitir agentes conjugada a un anticuerpo monoclonal infecciosos. Los materiales derivados de murino anti-factor intrínseco de cerdo en sangre humana han sido analizados y son solución tampón, con conservante. negativos para sífilis; para anticuerpos Guardar tapado y refrigerado: estable a frente al HIV 1 y 2; para el antígeno de 2–8°C hasta la fecha de caducidad. Se superficie de hepatitis B y para los recomienda utilizarlo antes de que pasen anticuerpos de hepatitis C. 30 días después de su apertura, cuando Se ha usado Azida sodica, en se guarda según lo indicado. concentraciones menores de 0,1 g/dl, LKVB1: 1 juego. LKVB5: 5 juegos. como conservante. Para su eliminacion, lavar con grandes cantidades de agua para evitar la constitucion de residuos de azidas metalicas, potencialmente 16 IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamin B12 (PILKVB-9, 2005-11-18)
Ajustadores de Vitamina B12 (LVBL, También necesarios LVBH) Pipetas de transferencia de muestras; Dos viales (bajo y alto), de Vitamina B12 agua destilada o desionizada; controles. liofilizada en una matriz de proteína Tubos de polipropileno de 12×75 mm sin humana, con conservante. Reconstituir anticoagulante, con tapones no cada vial con 4,0 ml de agua destilada o ajustables— ofrecidos por DPC. desionizada. Mezclar por agitación o inversión suave hasta que se haya Micropipetas: 20, 200 y 1 000 µl. Para la disuelto completamente el material adición de 1,0 ml de reactivo, se puede liofilizado. Estable a 2–8°C durante 30 utilizar un distribuidor. días después de la reconstitución o hasta Un contenedor de plástico con tapa (para 6 meses (alicuotados) a –20°C. preparar la solución de trabajo). LKVB1: 1 juego. LKVB5: 2 juegos. Papel aluminio — u otro material para Nota: Los Ajustadores deben someterse proteger los hemolisados de la luz. al mismo paso de desnaturalización por calor que las muestras de los pacientes. Baño María con tapa (100°C). No usar en un horno ni en un bloque. Solución Tampón Borato-KCN (LBCN) Baño María a temperatura ambiente — 125 ml Solución Tampón Borato-KCN con para enfriar los tubos después de conservante. Estable a 2–8°C durante hervirlos. 30 días después de abrise. LKVB1: 1 vial. LKVB5: 5 viales. Pipeta volumétrica de 3,0 ml (± 0,02 ml) para la reconstitución de ajustadores. Precaución ! Contiene cianuro. Debe tenerse extremo cuidado para evitar Preparación de la Solución de cualquier contacto corporal con este reactivo. Trabajo Nota: Las muestras a ser probadas para Solución de Ditiotreitol (LDTT) Vitamina B12 y ácido fólico deben ser 3 ml Solución de Ditiotreitol. Estable a tratadas con la Solución de Trabajo 2–8°C durante 30 días después de abrise. descrita en el prospecto de IMMULITE LKVB1: 1 vial. LKVB5: 5 viales. Acido Fólico, código LKFO. La cantidad de cada componente Componentes del kit que se depende del número de test que se. suministran por separado vayan a realizar. El volumen requerido, en microlitros por test, estan tabulados a Diluyente de muestra de Vitamina B12 continuación. Asegurarse de multiplicar (LVBZ) estos volúmenes por un número Para la dilución manual de las muestras ligeramente superior al número de test de los pacientes. Un vial que contiene que van a realizarse (Estos componentes 25 ml de un diluyente de proteína sérica son suminintrados en volúmen suficiente humana, con conservante. Estable a para para preparar Solución de Trabajo 2–8°C durante 30 días después de abrise, un 20%.en exceso). o hasta 6 meses (alicuotados) a –20°C. µl/test LSUBX: Sustrato quimioluminiscente Solución Tampón Borato-KCN 1 000 LPWS2: Lavado de sonda LKPM: Kit de limpieza de sonda Solución de Ditiotreitol 20 LCHx-y: Soportes de recipientes de muestras (con códigos de barras) LSCP: Recipientes de muestras Importante: Debe prepararse (desechables) diariamente. De no usarse de inmediato LSCC: Tapas para los recipientes de refrigerar a 2–8ºC durante no más de 24 muestras (opcionales) horas. CON6: control multiconstituyente de tres niveles. IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamin B12 (PILKVB-9, 2005-11-18) 17
Pretratamiento de la Muestra Muestras de Control de calidad: Use controles o pools de muestrasro con dos 1. Pipetear 200 µl de cada ajustador, niveles diferentes, como mínimo, de control o muestra de paciente, en los vitamina B12 (bajo y alto). tubos preparados (Diluir previamente con Diluyente de Valores esperados Muestras de Vitamina B12, las muestras de las que se esperen altas Se procesaron muestras de suero de 245 concentraciones.) donantes de sangre, de ambos sexos, aparentemente sanos, que no habian 2. Añadir 1 000 µl de Solución de donado sangre en los ultimos 12 meses, y Trabajo a todos los tubos. Vortex. 147 muestras de suero de voluntarios 3. Tapar los tubos y colocarlos en un aparentemente en buen estado de salud, baño de agua hirviente (100°C) con el ensayo IMMULITE Vitamina B12, durante 15–20 minutos. estableciendose un rango de normalidad de: 4. Retirar del baño y enfriar en un baño de agua a temperatura ambiente 174 a 878 pg/ml (128 a 648 pmol/l) durante 5 minutos. Estos límites han de considerarse sólo 5. Pipetear al menos 350 µl de la como una guía. Cada laboratorio deberá muestra en una Copa de Muestra establecer sus propios intervalos de IMMULITE/IMMULITE 1000. referencia. Las muestras tratadas, ya sean suero o plasma, son estables a temperatura Limitación ambiente (15–28°C) o refrigeradas a El plasma EDTA no está recomendado 2–8°C durante una hora antes de su para su uso. análisis. Nótese que los controles Los anticuerpos heterofílicos en el suero comerciales puede presentar una humano pueden reaccionar con las estabilidad variable después del inmunoglobulinas de los componentes del tratamiento. ensayo provocando interferencias con los inmunoanálisis in vitro. [Ver Boscato LM, Ensayo Stuart MC. Heterophilic antibodies: a Aviso: para obtener el funcionamiento problem for all immunoassays. Clin Chem óptimo, es importante realizar todos los 1998:34:27-33.] Las muestras de los procedimientos del mantenimiento general pacientes que frecuentemente están según lo definido en el manual del expuestos a animales o a productos operador de IMMULITE o IMMULITE séricos animales pueden presentar este 1000. tipo de interferencia que potencialmente ocasione un resultado anómalo. Estos Ver el Manual del Operador del reactivos han sido formulados para IMMULITE o IMMULITE 1000 para: minimizar el riesgo de interferencia, no preparación, procesamiento, ajuste, obstante, pueden darse interacciones procedimientos de ensayo y control de anómalas entre sueros conflictivos y los calidad. componentes del ensayo. Con fines de Inspeccionar visulamente cada unidad de diagnóstico, los resultados obtenidos con rección para asegurarse de que hay una este ensayo siempre deben ser usados en bola antes de introducirla en el Sistema. combinación con el examen clínico, la historia médica del paciente y cualquier Tener en cuenta que hay que colocar los otro dato clínico relevante. viales de reactivos A y B en el carrusel para ejecutar este ensayo. Características analíticas Cada soporte de recipientes de muestras puede acompanarse de cuatro unidades Para ver resultados representativos de las de reaccion como maximo. cualidades del ensayo, consulte las tablas y los gráficos. Los resultados se expresan Intervalo de ajuste recomendado: en pg/ml. (A no ser que se indique lo 2 semanas. contrario, todos los resultados fueron generados en muestras de suero 18 IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamin B12 (PILKVB-9, 2005-11-18)
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