Vitamin B12 For use on the IMMULITE and IMMULITE 1000 systems - Diagnostic Products Corporation

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Vitamin B12

For use on the IMMULITE®
and IMMULITE® 1000 systems
IMMULITE /IMMULITE 1000 Vitamin B12
                        ®                              ®

                                                                                              6
                                                           near absence of intrinsic factor. Since
English                                                    roughly two thirds of all patients with
                                                           pernicious anemia have blocking
                                                           antibodies to intrinsic factor (IFbAb), while
Intended Use: For in vitro diagnostic use                  IFbAb are only very rarely encountered in
with the IMMULITE and IMMULITE 1000                        other situations, IFbAb determinations
Analyzers — for the quantitative                           represent a useful follow-up test for the
measurement of vitamin B12 in serum or                     differential diagnosis of vitamin B12
                                                                       4,8,10
heparinized plasma, as an aid in clinical                  deficiency.        (Circulating intrinsic factor
diagnosis and treatment of anemia.                         antibodies are present in more than half of
Catalog Number: LKVB1 (100 tests),                         all pernicious anemia patients. Increased
LKVB5 (500 tests)                                          transport protein levels can occur, for
                                                           example, in chronic myelogenous
Test Code: VB Color: Violet                                leukemia.)
                                                           Common causes of high vitamin B12
Summary and Explanation                                    levels include liver disease,
Vitamin B12 (cobalamin) and folate are                     myeloproliferative disease (with chronic
                                       6
nutrients essential to hematopoiesis.                      myelogenous leukemia as a special case)
Megaloblastic anemia is almost always                      and the use of multivitamin supplements.
                                          6
due to lack of one of these two vitamins.
Vitamin B12 deficiency can also result in                  Principle of the Procedure
                                 1,2,7
severe neurological impairment.
                                                           IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamin B12
Circulating levels of vitamin B12 are                      is a solid-phase, competitive
usually a good index to tissue stores. That                chemiluminescent enzyme immunoassay.
is, vitamin B12 levels as measured in
serum or plasma by an optimized assay                      IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamin B12
system are typically low in vitamin B12                    involves a preliminary heat denaturation
deficiency, and normal or elevated                         step. Vitamin B12 in the patient sample is
           1
otherwise. Exceptions to this rule can                     released from carrier proteins by
occur in those relatively uncommon                         incubation at 100°C in the presence of
situations where levels of vitamin B12                     dithiothreitol and potassium cyanide to
                                 2
transport proteins are abnormal. Thus,                     inactivate vitamin B12-binding proteins,
low circulating vitamin B12 levels can                     even at extreme levels, as well as
occur in the absence of vitamin B12                        antibodies to intrinsic factor.
deficiency where the level of                              After the heat denaturation step, the
transcobalamin I (a physiologically inactive               treated patient sample and hog intrinsic
                           8
transport protein) is low.                                 factor are simultaneously introduced into
Conversely, vitamin B12 deficiency can                     an IMMULITE/IMMULITE 1000 Test Unit
occur in the presence of normal or even                    containing a polystyrene bead coated with
elevated plasma vitamin B12 levels, where                  a B12 analog, and incubated for
transcobalamin II levels are low or where                  approximately 30 minutes at 37°C with
levels of inactive vitamin B12 transport                   intermittent agitation. During this
proteins are high, as in chronic                           incubation, vitamin B12 in the treated
myelogenous leukemia.
                           5,8,11
                                  (Circulating             sample competes with the B12 analog on
folate levels are usually normal or                        the solid phase for a limited number of
elevated in vitamin B12 deficiency, but red                vitamin B12 binding sites on the purified
cell folate levels are frequently low in this              intrinsic factor. (Endogenous vitamin B12
           10
condition. )                                               analogs do not interfere, because the
                                                           binder is free of R-protein.) Alkaline
Vitamin B12 deficiency occurs only rarely                  phosphatase-labeled anti-hog intrinsic
                                             3,6
as a result of dietary lack of this vitamin.               factor is introduced, and the Test Unit is
More commonly, it results from impaired                    incubated for another 30-minute cycle.
absorption, as in partial or total                         The unbound enzyme conjugate is
gastrectomy, or in pernicious anemia, a                    removed by a centrifugal wash.
condition characterized by absence or

2                                                  IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamin B12 (PILKVB-9, 2005-11-18)
Incubation Cycles: 2 × 30 minutes.                      calibration range of 100 to 1,200 pg/mL
                                                        (74 to 885 pmol/L). All samples expected
Specimen Collection                                     to have vitamin B12 levels greater than
                                                        this value should be diluted with Vitamin
Note: If sample is to be analyzed for both
                                                        B12 Sample Diluent before assay.
vitamin B12 and folic acid, the patient
                            18
must be in a fasting state.
                                                        Warnings and Precautions
Although neither bilirubin nor hemolysis
                                                        For in vitro diagnostic use.
has any clinically significant effects on the
vitamin B12 results, the presence of                    Reagents: Store at 2–8°C. Dispose of in
hemoglobin in the sample will increase                  accordance with applicable laws.
folic acid values. Additionally, hemolysis              The Borate-KCN Buffer Solution contains
may indicate mistreatment of the                        cyanide. Extreme care must be taken to
specimen before receipt by the laboratory,              avoid all bodily contact with this reagent.
hence the results should be interpreted
with caution.                                           Follow universal precautions, and handle
                                                        all components as if capable of
Because EDTA has a significant effect on                transmitting infectious agents. Source
results, it should not be used as an                    materials derived from human blood were
anticoagulant.                                          tested and found nonreactive for syphilis;
The use of an ultracentrifuge is                        for antibodies to HIV 1 and 2; for hepatitis
recommended to clear lipemic samples.                   B surface antigen; and for antibodies to
                                                        hepatitis C.
Centrifuging serum samples before a
complete clot forms may result in the                   Sodium azide, at concentrations less than
presence of fibrin. To prevent erroneous                0.1 g/dL, has been added as a
results due to the presence of fibrin,                  preservative. On disposal, flush with large
ensure that complete clot formation has                 volumes of water to prevent the buildup of
taken place prior to centrifugation of                  potentially explosive metal azides in lead
samples. Some samples, particularly                     and copper plumbing.
those from patients receiving                           Chloramphenicol, at concentrations less
anticoagulant therapy, may require                      than 0.1 g/dL has been added as a
increased clotting time.                                preservative. Chloramphenicol is known
Blood collection tubes from different                   to cause cancer; this disclosure is required
manufacturers may yield differing values,               by the state of California.
depending on materials and additives,                   Chemiluminescent Substrate: Avoid
including gel or physical barriers, clot                contamination and exposure to direct
activators and/or anticoagulants.                       sunlight. (See insert.)
IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamin B12
has not been tested with all possible                   Water: Use distilled or deionized water.
variations of tube types. Consult the
section on Alternate Sample Types for                   Materials Supplied
details on tubes that have been tested.                 Components are a matched set. The
Volume Required: 200 µL of sample —                     barcode labels are needed for the assay.
serum or plasma — is required for the
sample pretreatment step. A single                      Vitamin B12 Test Units (LVB1)
determination uses 100 µL of the treated                Each barcode-labeled unit contains one
sample: the sample cup should contain at                bead coated with vitamin B12 analog.
least 250 µL more of the treated sample                 Stable at 2–8°C until expiration date.
than the total volume required for the                  LKVB1: 100 units. LKVB5: 500 units.
number of vitamin B12 determinations to                 Allow the Test Unit bags to come to room
be performed.                                           temperature before opening. Open by
Storage: If not assayed within 8 hours,                 cutting along the top edge, leaving the
                                      14
store at –20°C: stable for 6-8 weeks.                   ziplock ridge intact. Reseal the bags to
Avoid excessive exposure to direct light.               protect from moisture.
Dilution of High Samples: The
IMMULITE Vitamin B12 procedure has a

IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamin B12 (PILKVB-9, 2005-11-18)                                              3
Vitamin B12 Reagent Wedges (LVBA,                     LSUBX: Chemiluminescent Substrate
LVBB)                                                 LPWS2: Probe Wash Module
With barcodes LVBA: one wedge (7.5 mL)                LKPM: Probe Cleaning Kit
containing vitamin B12 binding protein                LCHx-y: Sample Cup Holders (barcoded)
(purified hog intrinsic factor), with                 LSCP: Sample Cups (disposable)
preservative. LVBB: one wedge (7.5 mL)                LSCC: Sample Cup Caps (optional)
containing alkaline phosphatase (bovine               CON6: Tri-level, multi-constituent control
calf intestine) conjugated to murine
monoclonal anti-hog intrinsic factor                  Also Required
antibody in buffer, with preservative. Store          Sample transfer pipets, distilled or
capped and refrigerated: stable at 2–8°C              deionized water, controls.
until expiration date. Recommended                    Plain 12×75 mm polypropylene tubes, with
usage is within 30 days after opening                 loose-fitting caps — available from DPC.
when stored as indicated.
LKVB1: 1 set. LKVB5: 5 sets.                          Micropipets: 20, 200, and 1,000 µL. For
                                                      the 1 mL reagent addition, a reliable
Vitamin B12 Adjustors (LVBL, LVBH)                    repeating dispenser is suitable.
Two vials (Low and High) of lyophilized               Plastic container with lid (for preparing the
vitamin B12 in a human protein-based                  Working Solution).
matrix, with preservative. Reconstitute
                                                      Foil — or other means for protecting the
each vial with 4.0 mL distilled or deionized
                                                      hemolysates from light.
water. Mix by gentle swirling or inversion
until the lyophilized material is fully               Covered boiling waterbath (100°C). Do not
dissolved. Stable at 2–8°C for 30 days                use an oven or a heat block.
after reconstitution, or for 6 months                 Ambient temperature waterbath — for
(aliquotted) at –20°C.                                cooling the tubes after the boiling step.
LKVB1: 1 set. LKVB5: 2 sets.
                                                      3.0 mL volumetric pipet (± 0.02 mL) for
Note: The Adjustors must be subjected to
                                                      reconstitution of Adjustors.
the same heat denaturation step as
patient samples. (See Sample
Pretreatment section.)                                Preparation of Working
                                                      Solution
Borate-KCN Buffer Solution (LBCN)                     Note: Samples being tested for both
125 mL of Borate-KCN Buffer Solution,                 vitamin B12 and folic acid must be
with preservative. Stable at 2–8°C for 30             pretreated with the Working Solution
days after opening.                                   described in the package insert for
LKVB1: 1 vial. LKVB5: 5 vials.                        IMMULITE Folic Acid, catalog number
Caution! Contains cyanide. Extreme care               LKFO.
must be taken to avoid all bodily contact             The amount of each component depends
with this reagent.                                    on the number of tests to be performed.
                                                      The volumes required, in microliters per
Dithiothreitol Solution (LDTT)                        test, are tabulated below. Be sure to
3 mL of a dithiothreitol solution. Stable at          multiply these volumes by a number
2–8°C for 30 days after opening.                      slightly greater than the number of tests to
LKVB1: 1 vial. LKVB5: 5 vials.                        be run. (The components are supplied in
                                                      volumes sufficient for making up the
Kit Components                                        Working Solution in approximately a 20%
                                                      excess.)
Supplied Separately
                                                                                            µL/test
Vitamin B12 Sample Diluent (LVBZ)
For the manual dilution of patient samples.           Borate-KCN Buffer Solution             1,000
One vial containing 25 mL of human                    Dithiothreitol Solution                 20
serum protein-based diluent, with
preservative. Stable at 2–8°C for 30 days
after opening, or for 6 months (aliquotted)           Important: The Working Solution should
at –20°C.                                             be prepared on a daily basis. If not used
                                                      immediately, it should be refrigerated at

4                                              IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamin B12 (PILKVB-9, 2005-11-18)
2–8°C for a period of not more than                     Quality Control Samples: Use controls
24 hours.                                               or serum pools with at least two levels
                                                        (low and high) of vitamin B12.
Sample Pretreatment
1.   Pipet 200 µL of each Adjustor,                     Expected Values
     control, or patient sample — serum                 Serum samples from 245 apparently
     or plasma — into the tubes prepared.               healthy male and female blood donors
                                                        who had not donated blood within the last
     For patient samples expected to
     have vitamin B12 levels above the                  12 months, and 147 serum samples from
                                                        apparently healthy volunteers were
     assay's calibration range, dilute the
                                                        processed with the IMMULITE Vitamin
     serum or plasma with Vitamin B12
     Sample Diluent.                                    B12 assays, yielding a reference range of
                                                        174 to 878 pg/mL (128 to 648 pmol/L)
2.   Add 1,000 µL of the Working Solution
     to all tubes. Vortex.                              Consider these limits as guidelines only.
3.   Loosely cap all tubes and place them               Each laboratory should establish its own
                                                        reference ranges.
     in a covered, boiling waterbath
     (100°C) for 15 – 20 minutes.
                                                        Limitations
4.   Remove the tubes from the boiling
     waterbath, and cool them in an                     EDTA plasma is not recommended for
     ambient waterbath for 5 minutes.                   use.

5.   Pipet at least 350 µL of the treated               Heterophilic antibodies in human serum
     sample to an IMMULITE/IMMULITE                     can react with the immunoglobulins
     1000 Sample Cup.                                   included in the assay components causing
                                                        interference with in vitro immunoassays.
Treated samples, both serum and plasma,                 [See Boscato LM, Stuart MC. Heterophilic
are stable at room temperature 15 – 28°C                antibodies: a problem for all
or refrigerated at 2 – 8°C for 1 hour prior             immunoassays. Clin Chem 1998:34:27-
to assay. Note that commercial controls                 33.] Samples from patients routinely
may show variable stability after                       exposed to animals or animal serum
treatment.                                              products can demonstrate this type of
                                                        interference potentially causing an
Assay Procedure                                         anomalous result. These reagents have
Note that for optimal performance, it is                been formulated to minimize the risk of
important to perform all routine                        interference; however, potential
maintenance procedures as defined in the                interactions between rare sera and test
IMMULITE or IMMULITE 1000 Operator's                    components can occur. For diagnostic
Manual.                                                 purposes, the results obtained from this
                                                        assay should always be used in
See the IMMULITE or IMMULITE 1000                       combination with the clinical examination,
Operator's Manual for: preparation, setup,              patient medical history, and other findings.
adjustment, assay and quality control
procedures.
                                                        Performance Data
Visually inspect each Test Unit for the                 See Tables and Graphs for data
presence of a bead before loading it onto               representative of the assay's performance.
the system.                                             Results are expressed in pg/mL. (Unless
Note that both Reagent Wedges A and B                   otherwise noted, all were generated on
must be loaded on the carousel to run this              serum samples collected in tubes without
assay.                                                  anticoagulants, gel barriers or clot-
                                                        promoting additives.)
Each Sample cup holder can be followed
by up to four test units.                               Conversion Factor:
Recommended Adjustment Interval:                        pg/mL × 0.7378 → pmol/L
2 weeks.                                                Calibration Range: 100 – 1,200 pg/mL
                                                        (74 – 885 pmol/L).

IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamin B12 (PILKVB-9, 2005-11-18)                                           5
Analytical Sensitivity: 50 pg/mL                       human IgG, were assayed. (See "Protein
(37 pmol/L).                                           Effect" table for results.)
Intraassay Precision (Within-Run):                     Method Comparison 1: The assay was
                                                                                     ®
Statistics were calculated for samples                 compared to DPC's Dualcount Solid
from the results of 15 replicates in a single          Phase No Boil (SPNB) assay on 98
run. (See “Intraassay Precision” table.)               patient serum samples. (Concentration
Interassay Precision (Run-to-Run):                     range: approximately 90 to 1,143 pg/mL.
                                                       See “Method Comparison 1” graph.) By
Statistics were calculated for samples
                                                       linear regression:
assayed in 10 different runs. (See
“Interassay Precision” table.)                         (IML) = 0.99 (SPNB) + 19.1 pg/mL
                                                       r = 0.982
Linearity: Samples were assayed under
various dilutions. (See "Linearity" table for          Means:
                                                       385 pg/mL (IMMULITE)
representative data.)                                  371 pg/mL (SPNB)
Recovery: Samples spiked 1 to 19 with                  Method Comparison 2: The IMMULITE
four vitamin B12 solutions (2,160, 3,640,              Vitamin B12 procedure was also
5,460 and 7,640 pg/mL) were assayed.                   compared to a commercially available
(See "Recovery" table for representative               radioimmunoassay (Kit A) on 101 patient
data.)                                                 serum samples. (Concentration range:
Specificity: As one test of the specificity            approximately 102 to 1,218 pg/mL. See
of the purified intrinsic factor binder,               “Method Comparison 2” graph.) By linear
mixtures of vitamin B12 analogs                        regression:
(containing mostly cobinamide) were                    (IML) = 0.91 (Kit A) + 19.5 pg/mL
assayed for vitamin B12 by the IMMULITE                r = 0.965
Vitamin B12 assay. The results showed no
                                                       Means:
crossreactivity with cobinamide, even at               396 pg/mL (IMMULITE)
concentrations as high as                              412 pg/mL (Kit A)
1,800,000 pg/mL and 50,000,000 pg/mL.
Bilirubin: Presence of bilirubin in                    References
concentrations up to 200 mg/L has no
effect on results, within the precision of the         1) Allen RH. Clinical role and current status of
                                                       serum cobalamin (Vitamin B12) assays. Ligand
assay.                                                 Quarterly 1981 Fall;4(3):37-44, 67. 2) Carmel R.
Hemolysis: Presence of hemoglobin in                   Megaloblastic anemia: vitamin B12 and folate.
concentrations up to 381 mg/dL has no                  In: Fairbanks VF, editor. Current hemotology.
                                                       New York: John Wiley, 1983: 243-80. 3) Colman
effect on results, within the precision of the
                                                       N. The radioisotopic investigation of anemia.
assay.                                                 Ligand Quarterly 1981 Fall;4(3):24-30. 4)
Lipemia: Presence of triglycerides in                  Dawson DW. Diagnosis of vitamin B12
concentrations up to 3,000 mg/dL has no                deficiency. Br Med J 1984;289:938-9. 5)
                                                       Grsbeck R. Biochemistry and clinical chemistry
effect on results, within the precision of the         of vitamin B12 transport and the related
assay.                                                 diseases. Clin Biochem 1984;17:99-107. 6)
Alternate Sample Type: Samples (n=22)                  Herbert V. The nutritional anemias. Hosp Pract
                                                       1980 Mar;15(3):65-83, 87-9. 7) Herbert V.
collected into plain and heparinized
                                                       Biology of disease: megaloblastic anemias. Lab
vacutainer tubes were assayed:                         Invest 1985;52:3-19. 8) Kapadia CR, Donaldson
(Heparin) = 0.95 (Serum) + 8.5 pg/mL                   RM. Disorders of cobalamin (vitamin B12)
r = 0.987                                              absorption and transport. Ann Rev Med
                                                       1985;36:93-110. 9) Kolhouse JF, et al.
Means:                                                 Cobalamin analogues are present in human
474 pg/mL (Serum)                                      plasma and can mask cobalamin deficiency
460 pg/mL (Heparin)                                    because current radioisotope dilution assays are
Because EDTA would have a significant                  not specific for true cobalamin. New Engl J Med
effect on results, it should not be used as            1978;299:785-92. 10) Lindenbaum J. Status of
                                                       laboratory testing in the diagnosis of
an anticoagulant.                                      megaloblastic anemia. Blood 1983;61:624-7. 11)
Protein Effect: Two patient serum                      Parry TE. The diagnosis of megaloblastic
samples, spiked with varying amounts of                anemia. Clin Lab Haematol 1980;2:89-109. 12)
                                                       Mollin DL, Ross GIM. Serum vitamin B12
human serum albumin (HSA) and normal
                                                       concentrations in leukemia and in some other

6                                               IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamin B12 (PILKVB-9, 2005-11-18)
hematological conditions. Brit J Haemat
1995;1:155-72. 13) Gilbert HS, et al. Serum
vitamin B12 content and unsaturated vitamin
                                                        Tables and Graphs
B12 binding capacity in myeloproliferative
disease. Ann Intern Med 1969;71:719-29. 14)
Tietz NW, editor. Clinical guide to laboratory          Intraassay Precision (pg/mL)
tests. 3rd ed. Philadelphia: WB Saunders,
1995:636. 15) National Committee for Clinical                     Mean1            SD2          CV3
Laboratory Standards. Procedures for the
collection of diagnostic blood specimens by                 1       123            14           11.4%
venipuncture; approved standard. 4th ed.                    2       159            18           11.3%
NCCLS Document H3-A4, Wayne, PA: NCCLS,
1998. 16) Food and Drug Administration (FDA),               3       204            21           10.3%
Letters from the Bureau of Medical Devices                  4       401            27           6.7%
(BMD) to manufacturers of Vitamin B12
radioassay kits. April 1980, January 1981. 17)              5       736            39           5.3%
National Committee for Clinical Laboratory                  6      1,308           77           5.9%
Standards (NCCLS). Guidelines for evaluating a
B12 (cobalamin) assay. (Villanova, PA: NCCLS
proposed standard PLSA-12, March 1979).
Revised as "NCCLS recommendations with
                                                        Interassay Precision (pg/mL)
respect to vitamin B12 assays" — presented to
the Food and Drug Administration (FDA) panel,                     Mean1            SD2           CV3
9 July 1979. 18) Chanarin I. The megaloblastic
anemias. 2nd ed. Oxford: Blackwell Scientific,              1       131            22           17%
1979. 19) Zucker RM, Podell E, Allen RH.                    2       310            23           7.4%
Multiple problems with current no-boil assays for
serum cobalamin. Ligand Quarterly 1981                      3       660            40           6.1%
Fall;4(3):52-8. See further: letters by Ziering S,          4      1,192           202          17%
et al, and by Zucker RM, et al, ibid, 60-3, and by
Allen RH, ibid, 1982 Spring;5(1):48-9. 20)
Kubasik NP, Ricotta M, Sine HE. Commercially-
supplied binders for plasma cobalamin (vitamin
B12) analysis — "purified" intrinsic factor,            Linearity (pg/mL)
"cobinamide"-blocked R-protein binder, and non-
                                                                Dilution1 Observed2 Expected3    %O/E4
purified intrinsic factor-R-protein binder —
                                                                      5
compared to microbiological assay. Clin Chem                1   8 in 8      558          —        —
1980;26:598-600.
                                                                 4 in 8     229          279     82%
                                                                 2 in 8     140          140     100%
Technical Assistance
                                                                 1 in 8      77          70      110%
In the United States, contact DPC's
Technical Services department.                              2    8 in 8    1,052         —        —
Tel: 800.372.1782 or 973.927.2828                                4 in 8     561          526     107%
Fax: 973.927.4101. Outside the United                            2 in 8     270          263     103%
States, contact your National Distributor.
                                                                 1 in 8     147          132     111%
The Quality System of Diagnostic Products
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IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamin B12 (PILKVB-9, 2005-11-18)                                                7
Recovery (pg/mL)                                                Method Comparison 1
                1            2            3          4
        Solution Observed Expected             %O/E                                      1,200

    1     —          250          —             —                                        1,000

                                                                  IMMULITE Vitamin B12
           A         323         346           93%
                                                                                          800
           B         408         420           97%
                                                                                          600
           C         550         511           108%
           D         711         620           115%                                       400

    2     —          527          —             —                                         200

           A         627         609           103%                                         0
                                                                                                 0    200     400         600         800      1,000    1,200
           B         723         683           106%
                                                                                                                  SPNB, pg/mL
           C         815         774           105%
                                                                (IML) = 0.99 (SPNB) + 19.1 pg/mL
           D         880         883           100%             r = 0.982
    3     —          816          —             —
           A         830         883           94%              Method Comparison 2
           B         903         957           94%
           C         1,000       1,048         95%
                                                                                         1,200
           D         1,122       1,157         97%

                                                                  IMMULITE Vitamin B12
                                                                                         1,000

                                                                                          800

Protein Effect (pg/mL)                                                                    600

                                                                                          400
                                  Vitamin B12,
               Added1                pg/mL2                                               200

    1            —                       541                                                0
                                                                                                 0   200    400     600         800    1,000    1,200
           30 g/L HAS                    494                                                                      Kit A, pg/mL

           50 g/L HAS                    493                    (IML) = 0.91 (Kit A) + 19.5 pg/mL
           20 g/L IgG                    533                    r = 0.965
           30 g/L IgG                    537
           60 g/L IgG                    412                    Deutsch. Intraassay Precision: 1Mittelwert, 2S
                                                                (Standardabweichung), 3CV
         50 g/L HSA plus                                        (Variationskoeffizient). Interassay Precision:
                                         517                    1
           30 g/L IgG                                             Mittelwert, 2S (Standardabweichung), 3CV
                                                                (Variationskoeffizient). Linearity: 1Verdünnung,
    2            —                       854                    2
                                                                  Beobachtet (B), 3Erwartet (E), 4% B/E, 58 in 8.
           30 g/L HAS                    800                    Recovery: 1Probe, 2Beobachtet (B), 3Erwartet
                                                                (E), 4% B/E. Protein Effect: 1zugesetzt, 2Vitamin
           50 g/L HAS                    745                    B12, pg/ml. Method Comparison: Vitamin B12:
           20 g/L IgG                    775                    Vitamin B12.
           30 g/L IgG                    783                    Español. Intraassay Precision: 1Media, 2DS,
                                                                3
                                                                  CV. Interassay Precision: 1Media, 2DS, 3CV.
           60 g/L IgG                    642                    Linearity: 1Dilución, 2Observado (O), 3Esperado
         50 g/L HSA plus                                        (E), 4%O/E, 58 en 8. Recovery: 1Solución,
                                                                2
                                         741                      Observado (O), 3Esperado (E), 4%O/E. Protein
           30 g/L IgG                                           Effect: 1Added, 2Vitamin B12, pg/ml Method
                                                                Comparison: Vitamin B12: Vitamina B12.
                                                                Français. Intrraassay Precision: 1Moyenne,
                                                                2
                                                                  SD, 3CV. Interassay Precision: 1Moyenne,
                                                                2
                                                                  SD, 3CV. Linearity: 1Dilution, 2Observé (O),
                                                                3
                                                                  Attendu (A), 4%O/A, 58 dans 8. Recovery:
                                                                1
                                                                  Solution, 2Observé (O), 3Attendu (A), 4%O/A.
                                                                Protein Effect: 1Added, 2Vitamin B12, pg/ml
                                                                Method Comparison: Vitamin B12: Vitamine
                                                                B12.

8                                                        IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamin B12 (PILKVB-9, 2005-11-18)
2
Italiano. intraassay Precision: 1Media, 2SD             abnormal sind. Daher können erniedrigte
(Deviazione Standard), 3CV (Coefficiente di             Vitamin B12 Spiegel im Serum auftreten,
Variazione). Interassay Precision: 1Media, 2SD          auch wenn kein Vitamin B12-Mangel
(Deviazione Standard), 3CV (Coefficiente di
Variazione). Linearity: 1Diluizione, 2Osservato
                                                        vorliegt, wenn die Spiegel des
(O), 3Atteso (A), 4%O/A, 58 in 8. Recovery:             Transcobalamin I (eines physiologisch
1
  Soluzione, 2Osservato (O), 3Atteso (A), 4%O/A.        inaktiven Transportproteins) erniedrigt
                                                              8
Protein Effect: 1Added, 2Vitamin B12, pg/ml             sind.
Method Comparison: Vitamin B12: Vitamina
B12.                                                    Umgekehrt kann ein Vitamin B12 Mangel
                                    1
                                                        trotz normalen oder leicht erhöhten
Português. Intraassay Precision: Média,                 Vitamin B12 im Serum vorliegen, wenn die
2
  Desvio padrão, 3Coeficiente de variação.
Interassay Precision: 1Média, 2Desvio padrão,
                                                        Spiegel des Transcobalamin II niedrig,
3
  Coeficiente de variação. Linearity: 1Diluição,        oder die des inaktiven Transcobalamin I
2
  Observado (O), 3Esperado (E), 4%O/E, 58 em 8.         erhöht sind (z.B. bei chronisch
                                                                                 5,8,11
Recovery: 1Solução, 2Observado (O),                     myeloischer Leukämie).          (Die
3
  Esperado (E), 4%O/E. Protein Effect: 1Added,          Folsäurespiegel im Serum sind bei
2
  Vitamin B12, pg/ml Method Comparison:                 Vitamin B12 Mangel meist normal oder
Vitamin B12: Vitamina B12.                              leicht erhöht, während die Erythrozyten-
                                                        folsäure in diesen Fällen gewöhnlich
                                                                         10
                                                        erniedrigt ist).

Deutsch                                                 Ein Vitamin B12 Mangel resultiert selten
                                                        aus einer ungenügenden Zufuhr über die
                                                                            3,6
                                                        Nahrung (Diät). Meist ist er das Ergebnis
                                                        einer gestörten Resorption, wie in Fällen
IMMULITE Vitamin B12                                    einer partiellen oder totalen Gastrektomie,
Anwendung: Zur in vitro-Diagnostik                      oder einer perniziösen Anämie, verursacht
unter Verwendung der IMMULITE und                       durch totalen oder partiellen Mangel an
                                                                            6
IMMULITE 1000 Systeme – für die                         Intrinsic Faktor. Nahezu zwei Drittel der
quantitative Bestimmung von Vitamin B12                 Patienten mit perniziöser Anämie weisen
im Serum oder Heparin-Plasma, als                       blockierende Antikörper gegen Intrinsic
Hilfestellung zur klinischen Diagnose und               Faktor (IFbAb) auf während IFbAb sonst
Therapie von Anämien.                                   nur sehr selten nachweisbar sind. IFbAb-
                                                        Bestimmungen sind sehr hilfreich für die
Artikelnummern: LKVB1 (100 Tests),                      Differential-diagnose des Vitamin B12
LKVB5 (500 Tests)                                       Mangels.
                                                                   4,8,10
                                                                          (Zirkulierende IFbAb-Spiegel
Testcode: VB Farbe: Violett                             sind bei mehr als der Hälfte aller Patienten
                                                        mit perniziöser Anämie nachweisbar.
Klinische Relevanz                                      Erhöhte Transportproteinspiegel können
                                                        z. B. bei chronisch myeloischer Leukämie
Vitamin B12 und Folsäure sind essentielle               auftreten).
                           6
Faktoren der Hämatopoese. Eine
megaloblastäre Anämie ist in fast allen                 Häufige Ursache für hohe Vitamin B12
Fällen auf den Mangel eines dieser beiden               Spiegel im Serum sind Leber-
                      6
Vitamine zurückführen. Ein Vitamin B12-                 erkrankungen, myeloproliferative
Mangel kann ebenfalls zu verschiedenen                  Erkrankungen (mit dem Spezialfall
neurologischen Beeinträchtigungen                       chronisch myeloische Leukämie) und der
führen.
        1,2,7
                                                        Gebrauch von Multivitaminpräparaten.
Die zirkulierenden Vitamin B12 Spiegel
sind gewöhnlich ein guter Index für die                 Methodik
Gewebespeicher. Die im Serum oder                       Der Vitamin B12 – IMMULITE/IMMULITE
Plasma mittels eines optimierten Assays                 1000-Test ist ein kompetitiver Festphasen-
gemessenen Vitamin B12 Spiegel sind bei                 Chemilumineszenz-Immunoassay.
einem Vitamin B12-Mangel gewöhnlich                     Der IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamin
niedrig, bei anderen klinischen Situationen             B12 beinhaltet einen
                    1
normal oder erhöht. Eine Ausnahme von                   Probenvorbehandlungsschritt des
dieser Regel kann in seltenen klinischen                Patientenserums oder Plasmas. Das
Fällen auftreten, bei denen die Spiegel                 Vitamin B12 in der Probe wird von den
des Transportproteins für Vitamin B12                   Transportproteinen durch Inkubation bei

IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamin B12 (PILKVB-9, 2005-11-18)                                            9
100°C in Anwesenheit von Dithiothreitol              von Patienten unter Antikoagulantien-
(DTT) und Kaliumcyanid (KCN) gelöst, um              therapie können eine verlängerte
Vitamin B12-Bindeproteine (auch in hohen             Gerinnungszeit aufweisen.
Konzentrationen) und Antikörper gegen
                                                     Blutentnahmeröhrchen von verschiedenen
den Intrinsic Faktor zu inaktivieren.
                                                     Herstellern können differierende Werte
Nach dem Hitzedenaturierungsschritt wird             verursachen. Dies hängt von den
die vorbehandelte Patientenprobe                     verwendeten Materialien und Additiven
gemeinsam mit Intrinsic Faktor (Schwein)             (Gel oder physische Trennbarrieren,
in ein IMMULITE/IMMULITE 1000-                       Gerinnungsaktivatoren und /oder
Testeinheit überführt, welches eine mit              Antikoagulantien) ab.
einem Vitamin B12-Analog beschichtete                IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamin B12
Polystyrolkugel enthält und für 30 Minuten           sind nicht mit allen möglichen
bei 37°C unter intermittierendem Schütteln           Röhrchenvariationen ausgetestet worden.
inkubiert. Während dieses                            Details der getesteten Röhrchenarten sind
Inkubationsschrittes konkurriert das                 dem Kapitel "Alternative Probenarten" zu
Vitamin B12 in der vorbehandelten Probe              entnehmen.
mit dem Vitamin B12-Analog um eine                   Erforderliche Menge: 200 µl Probe
limitierte zahl von Bindungsstellen an dem
                                                     (Serum oder Plasma) werden für den
gereinigten Intrinsic Faktor (Endogene
                                                     Vorbehandlungsschritt benötigt. Für eine
Vitamin B12-Analoga interferieren nicht,             Einzelbestimmung sind 100 µl der
da der Binder frei von R-Protein ist).
                                                     vorbehandelten Probe notwendig. Das
Anschließend wird mit alkalischer
                                                     Probenröhrchen muss aber mindestens
Phosphatase markierter anti-Schwein-                 250 µl mehr an vorbehandelter Probe
Intrinsic Faktor zugegeben und das
                                                     enthalten als für die Bestimmung selbst
Testeinheit für weitere 30 Minuten
                                                     benötigt wird, da ein bestimmtes
inkubiert. Ungebundenes Enzymkonjugat                Überschussvolumen für die Vitamin B12-
wird durch zentrifugales Waschen                     Bestimmungen gebraucht wird.
entfernt.
                                                     Lagerung: 8 Stunden bei 2–8°C oder
Inkubationszyklen: 2 × 30 minuten                                               14
                                                     6–8 Wochen bei –20°C. Da Vitamin B12
                                                     lichtempfindlich ist, ist eine direkte
Probengewinnung                                      Einwirkung von Licht auf die Proben ist zu
Bitte beachten: Sollen aus der                       vermeiden!
Patientenprobe gleichzeitig Vitamin B12              Verdünnung von Proben mit hoher
und Folsäure bestimmt werden, muss der               Vitamin B12-Konzentration: Der
                       18
Patient nüchtern sein.                               IMMULITE Vitamin B12-Assay hat einen
Weder Bilirubin noch Hämolyse haben                  Kalibrationsbereich von 100 – 1 200 pg/ml
einen klinisch signifikanten Effekt auf den          (74–885 pmol/l). Alle Proben mit
Assay. Hämolytische Proben geben einen               Konzentrationen > 1 200 pg/ml müssen
Hinweis auf eine fehlerhafte                         vor der Bestimmung mit Vitamin B12-
Probenbehandlung in der präanalytischen              Verdünnungspuffer (LVBZ) verdünnt
Phase. Daher sollten solche Proben mit               werden.
Vorsicht interpretiert werden.
Da EDTA einen signifikanten Effekt auf die           Hinweise und
Ergebnisse hat, kann es nicht als                    Vorsichtsmaßnahmen
Antikoagulanz verwendet werden.                      Zur In-vitro-Diagnostik.
Zur Klärung lipämischer Proben sollte eine           Reagenzien: Bei 2–8°C lagern. Unter
Ultrazentrifuge eingesetzt werden.                   Einhaltung der geltenden gesetzlichen
Die Zentrifugation der Serumproben vor               Vorschriften entsorgen.
dem völligen Abschluss der Gerinnung                 Der Borat-KCN-Puffer enthält Cyanid.
kann zu Fibringerinnseln führen. Um                  Cyanid ist extrem giftig. Der Kontakt mit
fehlerhaften Analysenergebnissen infolge             dieser Lösung sollte vermieden werden!
von Gerinnseln vorzubeugen, ist
sicherzustellen, dass die Gerinnung vor              Die generell geltenden
der Zentrifugation der Proben vollständig            Vorsichtsmaßnahmen sind einzuhalten
abgeschlossen ist. Insbesondere Proben               und alle Komponenten als potenziell

10                                            IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamin B12 (PILKVB-9, 2005-11-18)
infektiös zu behandeln. Alle aus                        konjugierten Antikörper, (monoklonal,
menschlichem Blut gewonnenen                            Maus) gegen Schweine-Intrinsic-Faktor in
Materialien wurden auf Syphilis,                        einem Puffersystem mit
Antikörper gegen HIV-1 und HIV-2,                       Konservierungsmittel. Verschlossen und
Hepatitis-B-Oberflächenantigen und                      gekühlt aufbewahren: Bei 2–8°C bis zum
Hepatitis-C-Antikörper untersucht und                   Ablaufdatum haltbar. Bei entsprechender
negativ befundet.                                       Lagerung beträgt die empfohlene
                                                        Aufbrauchfrist nach dem Öffnen 30 Tage.
Bestimmten Komponenten wurde
                                                        LKVB1: 1 Set. LKVB5: 5 Sets.
Natriumazid (
Öffnen bei 2–8°C haltbar oder aliquotiert                                                 µl/Test
6 Monate bei –20°C.
                                                    Borat/KCN-Puffer                       1 000
LSUBX: Chemilumineszenz-Substrat                    Dithiothreitol-Lösung                   20
LPWS2: Pipettenwaschlösung
LKPM: Reinigungsmodul
                                                    Wichtig: Die benötigte Arbeitslösung ist
LCHx-y: Probenträger (mit Barcodierung)
                                                    täglich frisch herzustellen. Nicht benötigte
LSCP: (Einmal) Probengefäße
                                                    Arbeitslösung ist bei 2–8°C höchstens für
LSCC: Verschlüsse für die Probenträger
                                                    24 Stunden stabil.
(optional)
CON6: Multikomponentenkontrolle in drei             Probenvorbehandlung
Konzentrationen.                                    1.    Probenvorbehandlung
Ebenfalls benötigt werden:                                200 µl der Kalibratoren, Kontrollen
Transferpipetten für die Proben,                          und Serum- bzw. Plasmaproben in
destilliertes bzw. deionisiertes Wasser,                  verschließbare 12 x 75 mm
Kontrollen.                                               Polypropylenröhrchen pipettieren.
12×75 mm Polypropylen-Röhrchen mit                        Proben mit zu erwartenden Werten
lose schließenden Stopfen (können über                    außerhalb des Messbereichs sollten
DPC bezogen werden).                                      zusätzlich mit Vitamin B12-
                                                          Probenverdünnungsreagenz manuell
Mikropipetten: 20, 200 und 1 000 µl. Für
                                                          verdünnt werden.
die Zugabe von 1 ml Reagenz eignet sich
ein Dispenser.                                      2.    Jeweils 1 000 µl der frisch
                                                          hergestellten Arbeitslösung zu allen
Plastik-Gefäß mit Deckel für die
Vorbereitung der Arbeitslösung.                           Röhrchen pipettieren und gut
                                                          mischen.
Folie oder ähnliche Vorrichtung zum
Schutz des Hämolysats vor Licht.                    3.    Alle Röhrchen mit lose sitzenden
                                                          Stopfen verschließen und 15 – 20
Geschlossenes, kochendes Wasserbad                        Minuten bei 100°C im kochenden
(100°C). Keinen Inkubator oder Heizblock                  Wasserbad erhitzen.
benutzen.
                                                    4.    Die Röhrchen 5 Minuten in einem
Raumtemperatur-Wasserbad zum                              zweiten, unbeheizten Wasserbad auf
Abkühlen der Proben nach dem Kochen.                      Raumtemperatur abkühlen.
3,0 ml volumetrische Pipette (± 0,02 ml)            5.    Mindestens 350 µl der so
für die Rekonstitution der Kalibratoren.                  vorbehandelten Proben in die
                                                          jeweiligen IMMULITE/IMMULITE
Herstellung der Arbeitslösung                             1000-Proberöhrchen pipettieren.
Sollen aus einer Probe Vitamin B12 und              Die vorbehandelten Proben (Serum oder
Folsäure bestimmt werden, muß für die               Plasma) sind nur eine Stunde bei
Probenvorbehandlung der Puffer                      Raumtemperatur (15–28°C) oder im
verwendet werden, der in der                        Kühlschrank (2–8°C) haltbar. Bitte
Arbeitsanleitung des IMMULITE-Folsäure              beachten Sie, dass kommerziell
Assays beschrieben ist catalog number               erhältliche Kontrollen nach der
LKFO.                                               Vorbehandlung unterschiedliche
                                                    Stabilitäten zeigen können.
Die benötigte Menge jeder Komponente
hängt von der Anzahl der
durchzuführenden Tests ab. Die                      Testdurchführung
benötigten Volumina sind in der Tabelle in          Für eine optimale Funktion des Gerätes ist
µl pro Test aufgeführt. Diese Volumina mit          unbedingt zu beachten, dass die
einer etwas höheren Anzahl als die der              Wartungen, wie im IMMULITE oder
Tests multiplizieren. (Die Komponenten              IMMULITE 1000-Handbuch beschrieben,
sind in ausreichender Menge vorhanden,              regelmäßig durchgeführt werden.
so dass ein 20%-iger Überschuss an                  Das Handbuch für das IMMULITE oder
Arbeitslösung hergestellt werden kann.)             IMMULITE 1000 enthält die Anweisungen
                                                    für: Vorbereitung, Geräteeinstellungen,

12                                           IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamin B12 (PILKVB-9, 2005-11-18)
Kalibrierung, Testdurchführung und                      Untersuchung, der Patientenanamnese
Qualitätskontrollen.                                    und anderen Befunden gesehen werden.
Überprüfen Sie jedes Testeinheit auf das
Vorhandensein der Polystyrol-Kugel vor                  Leistungsdaten
dem Einsetzen in das Gerät.                             Siehe Tabellen und Grafiken mit
Beachten Sie, dass zur Durchführung                     repräsentativen Daten für den Assay. Die
dieses Tests beide Reagenzbehälter                      Ergebnisse sind als pg/ml ausgedrückt.
(A und B) auf das Karussell geladen                     (Alle Daten wurden – sofern nicht anders
werden müssen.                                          angegeben – aus Serumproben in
                                                        Röhrchen ohne Gelbarrieren oder
Hinter jedem Probenträger können bis zu                 gerinnungsfördernden Zusätze
4 Testeinheiten nachfolgen.                             gewonnen.)
Empfohlenes Kalibrationsintervall:                      Umrechnungsfaktor:
2 Wochen.                                               pg/ml × 0,7378 → pmol/l
Proben zur Qualitätskontrolle:                          Messbereich: 100 – 1 200 pg/ml
Kontrollen oder Poolseren mit Vitamin B12               (74 – 885 pmol/l).
in mindestens zwei Konzentrationen
(niedrig und hoch) verwenden.                           Analytische Sensitivität: 50 pg/ml
                                                        (37 pmol/l).
Referenzwerte                                           Präzision im einzelnen Testansatz
In einer Studie des Herstellers mit 245                 (intraassay): Statisik aus einem einzelnen
Probanden, ohne Hinweis auf eine                        Testansatz mit 15 Einzelmessungen
Erkrankung und keiner Blutspende                        (siehe Tabelle „Intraassay Precision“).
innerhalb der letzten 12 Monate, sowie in               Präzision zwischen Testansätzen
einer Studie mit 147 gesunden Probanden                 (interassay): Statistik aus 10
wurden folgende Werte mittels des                       verschiedenen Testansätzen (siehe
IMMULITE Vitamin B12 Assays ermittelt:                  Tabelle „Interassay Precision“).
174 – 878 pg/ml (128 – 648 pmol/l)                      Linearität: Proben wurden in
Diese Grenzwerte sind lediglich als                     verschiedenen Verdünnungen getestet.
Richtlinien aufzufassen. Jedes Labor                    (Repräsentative Daten entnehmen Sie
sollte seine eigenen Referenzbereiche                   bitte der Tabelle „Linearity“.)
etablieren.                                             Wiederfindung: Die getesteten Proben
                                                        waren mit vier Vitamin B12-Lösungen
Grenzen der Methode                                     (2 160, 3 640, 5 460 und 7 640 pg/ml)
                                                        1:19 versetzt. (Repräsentative Daten
Die Verwendung von EDTA-Plasma ist
                                                        entnehmen Sie bitte der Tabelle
nicht empfehlenswert.
                                                        „Recovery“.)
Heterophile Antikörper in Humanseren
                                                        Spezifität: Durch Verwendung des
können mit Immunglobulinen aus den
                                                        hochgereinigten Binders (Intrinsic Faktor)
Assaykomponenten reagieren und
                                                        ist der IMMULITE-Vitamin B12
Interferenzerscheinungen innerhalb des in
                                                        hochspezifisch für Vitamin B12. Für
vitro Immunoassays verursachen. (Clin.
                                                        Cobinamid (ein Vitamin B12-Analog)
Chem. 1998:34:27-33) Proben von
                                                        konnte keine Kreuzreaktivität bei
Patienten, die häufig mit Tier- bzw.
                                                        Konzentrationen von 1 800 000 pg/ml und
Tierserumprodukten zu tun haben, können
                                                        50 000 000 pg/ml nachgewiesen werden.
die erwähnten Interferenzen verursachen
und zu anomalen Resultaten führen. Die                  Bilirubin: Bilirubin hat in Konzentrationen
verwendeten Reagenzien sind so                          bis zu 200 mg/l keinen Einfluss auf die
konzipiert, dass das Risiko einer                       Ergebnisse, der größer als die Impräzision
Interferenz mit den zu messenden Proben                 des Assays selbst ist.
minimiert ist. Dennoch können potentiell                Hämolyse: Hämoglobin hat in
Interaktionen zwischen seltenen Seren                   Konzentrationen bis zu 381 mg/dl keinen
und den Testkomponenten auftreten. Zu                   Einfluss auf die Ergebnisse, der größer als
diagnostischen Zwecken sollten die mit                  die Impräzision des Assays selbst ist.
dem Assay erhaltenen Ergebnisse immer
in Kombination mit der klinischen
IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamin B12 (PILKVB-9, 2005-11-18)                                        13
Lipämie: Triglyceride hat in
Konzentrationen bis zu 3 000 mg/dl                        Español
keinen Einfluss auf die Ergebnisse, der
größer als die Impräzision des Assays
selbst ist.
                                                          IMMULITE Vitamina B12
Alternativer Probentyp: Die Proben
(n=22) wurden in unbehandelte und                         Utilidad del análisis: Para su uso en el
heparinisierte Vacutainer-Röhrchen                        diagnóstico in vitro con los analizadores
gefüllt.                                                  IMMULITE e IMMULITE 1000 — para la
                                                          medición cuantitativa de la vitamiba B12
(Heparin) = 0,95 (Serum) + 8,5 pg/ml                      en suero y plasma heparinizado, como
r = 0,987
                                                          ayuda en el diagnostico clínico y
Mittelwerte:                                              tratamiento de la anemia.
474 pg/ml (Serum)
460 pg/ml (Heparin)                                       Referencia: LKVB1 (100 tests),
                                                          LKVB5 (500 tests)
Da EDTA die Ergebnisse beeinflussen
würde, sollte es nicht als Antikoagulanz                  Código del Test: VB
verwendet werden.                                         Código de Color: Violeta
Proteineffekt: Unterschiedliche Mengen
an humanem Serumalbumin (HSA) und                         Resumen y Explicación
normalem humanen IgG wurden zwei                          del Test
Patientenseren hinzugefügt und diese                      La vitamina B12 (cobalamina) y el folato
dann bestimmt. (Ergebnisse entnehmen                      son nutrientes esenciales para la
Sie bitte der Tabelle „Protein Effect“.)                                  6
                                                          hematopoyesis. La anemia
Methodenvergleich 1: Der Assay wurde                      megaloblastica casí siempre es
anhand von 98 Patientenproben                             consecuencia de la deficiencia de una de
                                                                          6
(Konzentrationsbereich 90 – 1 143 pg/ml)                  estas vitaminas. La deficiencia de
mit dem Dualcount Solid Phase No Boil                    vitamina B12 también puede dar lugar a
                                                                                      1,2,7
(SPNB) Assay von DPC verglichen (siehe                    daños neurológicos severos.
„Method Comparison 1“). Durch lineare                     Los niveles circulantes de vitamina B12
Regression:                                               son buenos indicadores de las reservas
(IML) = 0,99 (SPNB) + 19,1 pg/ml                          tisulares. Los niveles de vitamina B12 en
r = 0,982                                                 suero o plasma determinados por un
Mittelwerte:
                                                          ensayo eficiente son normalmente bajos
385 pg/ml (IMMULITE)                                      en situaciones de deficiencia de vitamina
                                                                1
371 pg/ml (SPNB)                                          B12. Excepciones a esta regla pueden
                                                          ocurrir en algunas situaciones poco
Methodenvergleich 2: Der IMMULITE                         comunes donde los niveles de proteínas
Vitamin B12 Assay wurde weiterhin                         transportadoras de vitamina B12 son
anhand von 101 Patientenproben                                        2
                                                          anormales. Así, pueden darse niveles
(Konzentrationsbereich 102 –                              bajos de vitamina B12 circulante sin
1 218 pg/ml) mit einem kommerziell                        deficiencia de vitamina B12, cuando los
erhältlichen Radioimmunoassay (Kit A)                     niveles de transcobalamina I (un
verglichen (siehe „Method Comparison                      transportador de proteínas
2“). Durch lineare Regression:                            fisiológicamente inactivo) son bajos.
                                                                                                8

(IML) = 0,91 (Kit A) + 19,5 pg/ml
r = 0,965                                                 Por el contrario, la deficiencia de vitamina
                                                          B12 puede ocurrir en presencia de niveles
Mittelwerte:                                              normales o incluso elevados de vitamina
396 pg/ml (IMMULITE)
412 pg/ml (Kit A)
                                                          B12 en plasma, cuando los niveles de
                                                          transcobalamina II son bajos o en casos
                                                          donde los niveles de proteínas
Anwendungsberatung                                        transportadores inactivas de vitamina B12
Bei Rückfragen wenden Sie sich bitte an                   son altos, como en la leucemia mieloide
                                                                  5,8,11
Ihre DPC Niederlassung.                                   crónica.       (Los niveles de folato son
Das Qualitätssystem der Diagnostic Products               usualmente normales o elevados en
Corporation ist nach ISO 13485:2003 registriert.          situaciones de deficiencia de vitamina
                                                          B12, pero los niveles de folato de los

14                                                 IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamin B12 (PILKVB-9, 2005-11-18)
eritrocitos son normalmente bajos en esta               incubación, la Vitamina B12 presente en
              10
enfermedad. )                                           la muestra compite con el análogo de la
La deficiencia de vitamina B12 raramente                fase sólida por una serie de puntos de
                                                        unión de la vitamina B12 en el factor
ocurre sólo como consecuencia de una
                                   3,6                  intrínseco purificado. (Los análogos
dieta deficiente en esta vitamina.
Normalmente, se produce como resultado                  endógenos de la vitamina B12 no
                                                        interfieren, porque el ligante está libre de
de un defecto en la absorción, a raíz de
                                                        proteína R). Se introduce anti factor
una gastrectomía total o parcial, o una
anemia perniciosa, a consecuencia de                    intrínseco porcino marcado con fosfatasa
                                                        alcalina y la Unidad de Reacción se
ausencia o deficiencia de factor
           6                                            incuba durante otro ciclo de 30 minutos. El
intrinseco. Dado que aproximadamente
dos tercios de todos los pacientes con                  conjugado no ligado se elimina por un
                                                        lavado con centrifugación, después del
anemia perniciosa poseen anticuerpos
                                                        cual se añade el substrato y la Unidad de
bloqueantes del factor intrínseco (IFbAb),
                                                        Reacción se incuba durante 10 minutos
y que dichos antocuerpos raramente son
                                                        más.
encontrados en otras situaciones, las
determinaciones de IFbAb son un test de                 Ciclos de incubación: 2 × 30 minutos.
utilidad para el diagnostico diferencial de
                                   4,8,10
las deficiencias de vitamina B12.         (Los          Recogida de la muestra
anticuerpos frente al actor intrínseco
circulante están presentes en mas de la                 Nota: Si la muestra va a analizarse para
mitad de todos los pacientes con anemia                 vitamina B12 y ácido fólico, ambos
perniciosa. Niveles elevados de proteínas               incluidos, el paciente debe estar en
transportadoras pueden ocurrir, por                     ayunas.
                                                                18

ejemplo, en leucemia mieloide crónica.)
                                                        Aunque ni la bilirrubina ni la hemolisis
Las causas mas comunes de niveles altos                 tienen efectos clínicamente significativos
de vitamina B12 incluyen enfermedades                   en los resultados de vitamina B12, la
hepáticas, enfermedades                                 presencia de hemoglobina en la muestra
mieloproliferativas (leucemia mieloide                  puede aumentar los valores de ácido
crónica) y el uso de suplementos                        fólico. Además, la hemolisis puede indicar
miltivitamínicos.                                       un tratamiento indebido de la muestra
                                                        antes de su recepción en el laboratorio,
Principio del análisis                                  por lo que los resultados deben
                                                        interpretarse con cuidado.
El IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamina
B12 es un inmunoensayo enzimático                       Debido a que el EDTA tiene un efecto
quimioluminiscente competitivo en fase                  significante en los resultados, no debería
sólida.                                                 usarse como anticoagulante.
IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamina B12                     Se recomienda el uso de ultracentrífuga
incluye un paso previo de                               para aclarar las muestras lipémicas.
desnaturalización por calor. La Vitamina                La centrifugacion de las muestras de
B12 en la muestra del paciente se libera                suero antes de que se forme el coagulo
de las proteínas transportadoras por                    puede ocasionar la presencia de fibrina.
incubación a 100°C en presencia de                      Para evitar resultados erroneos debidos a
ditiotritiol y cianuro potásico para inactivar          la presencia de fibrina, asegurarse que se
las proteínas transportadoras de Vitamina               ha formado el coagulo completamente
B12, incluso a niveles extremos, así como               antes de centrifugar las muestras.
anticuerpos frente al factor intrínseco.                Algunas muestras, particularmente
Después del paso de desnaturalización, la               aquellas de pacientes sometidos a terapia
muestra tratada del paciente y el factor                anticoagulante, pueden requerir mayor
intrínseco purificado porcino, se                       tiempo de coagulacion.
introducen simultáneamente en la Unidad                 Los tubos para recoger sangre de
de Reacción que contiene una bola de                    distintos fabricantes pueden producir
poliestireno recubierta con un análogo de               valores diferentes, dependiendo del
la Vitamina B12 y se incuban durante                    material del tubo y de los aditivos,
aproximadamente 30 minutos a 37°C con                   incluyendo barreras de gel o barreras
agitación intermitente. Durante la

IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamin B12 (PILKVB-9, 2005-11-18)                                          15
físicas, activadores de la coagulación y/o          explosivas, en las canerias de cobre y
anticoagulantes. El Vitamina B12                    plomo.
IMMULITE/IMMULITE 1000 no ha sido                   Se ha añadido cloranfenicol, a
analizado con todos los distintos tipos de
                                                    concentraciones menores de 0,1 g/dl,
tubos. Para obtener detalles sobre los
                                                    como conservante. Se sabe que el
tipos tubos que se han analizado,                   cloranfenicol produce cáncer (esta
consulte la sección de Tipos de Muestras
                                                    información es necesaria comunicarla al
Alternativos.
                                                    estado de California).
Volumen de Muestra: 200 µl de la
                                                    Sustrato quimioluminiscente: evite la
muestra — suero o plasma — se                       contaminación y exposición a la luz
requieren para el pretratamiento. Una               directa del sol. (Ver el prospecto.)
única determinación requiere 100 µl de la
muestra tratada: La copa de muestra                 Agua: Use agua destilada o desionizada.
debería contener al menos 250 µl más
que el volumen total de muestra requerido           Materiales Suministrados
para todas las determinaciones de                   Los componentes representan un juego
vitamina B12 a ser realizados sobre la              completo. Las etiquetas de código de
muestra.                                            barras son necesarias para el ensayo.
Conservación: Si la muestra no se
analiza en el plazo de 8 horas, debe                Unidades de análisis de Vitamina B12
conservarse a –20°C: estable durante 6–8            (LVB1)
           14
semanas. Evitar la exposición excesiva a            Cada unidad etiquetada con código de
la luz directa.                                     barras contiene una bola recubierta con
Dilución de muestras: El ensayo                     un análogo de la vitamina B12. Estable a
IMMULITE Vitamina B12 tiene un rango                2–8°C hasta la fecha de caducidad.
de calibración de 100 a 1 200 pg/ml (de             LKVB1: 100 unidades.
74 a 885 pmol/l). Todas las muestras de             LKVB5: 500 unidades.
las que se esperen niveles mayores de               Espere a que las bolsas de las unidades
vitamina B12 deben ser diluidas con el              de análisis alcancen la temperatura
Diluyente de muestras de Vitamina B12               ambiente antes de abrirlas. Ábralas
antes del ensayo.                                   cortando por el extremo superior, dejando
                                                    el borde del cierre de cremallera intacto.
Advertencias y precauciones                         Vuelva a cerrar las bolsas
Para uso diagnóstico in vitro.                      herméticamente para protegerlas de la
                                                    humedad.
Reactivos: Mantener a 2–8°C. Desechar
de acuerdo con las normas aplicables.               Viales de reactivos de Vitamina B12
La solución tamponada de borato-KCN                 (LVBA, LVBB)
contiene cianuro. Sea extremadamente                Con código de barras. LVBA: una cuña
cuidadoso para evitar todo contacto                 (7,5 ml) que contiene la proteína de unión
corporal con este reactivo.                         a la vitamina B12 (factor intrínseco
                                                    purificado del cerdo), con conservante.
Siga las precauciones universales y                 LVBB: una cuña (7,5 ml) que contiene
manipule todos los componentes como si              fosfatasa alcalina (de intestino de ternera)
fueran capaces de transmitir agentes                conjugada a un anticuerpo monoclonal
infecciosos. Los materiales derivados de            murino anti-factor intrínseco de cerdo en
sangre humana han sido analizados y son             solución tampón, con conservante.
negativos para sífilis; para anticuerpos            Guardar tapado y refrigerado: estable a
frente al HIV 1 y 2; para el antígeno de            2–8°C hasta la fecha de caducidad. Se
superficie de hepatitis B y para los                recomienda utilizarlo antes de que pasen
anticuerpos de hepatitis C.                         30 días después de su apertura, cuando
Se ha usado Azida sodica, en                        se guarda según lo indicado.
concentraciones menores de 0,1 g/dl,                LKVB1: 1 juego. LKVB5: 5 juegos.
como conservante. Para su eliminacion,
lavar con grandes cantidades de agua
para evitar la constitucion de residuos de
azidas metalicas, potencialmente

16                                           IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamin B12 (PILKVB-9, 2005-11-18)
Ajustadores de Vitamina B12 (LVBL,                      También necesarios
LVBH)                                                   Pipetas de transferencia de muestras;
Dos viales (bajo y alto), de Vitamina B12               agua destilada o desionizada; controles.
liofilizada en una matriz de proteína
                                                        Tubos de polipropileno de 12×75 mm sin
humana, con conservante. Reconstituir
                                                        anticoagulante, con tapones no
cada vial con 4,0 ml de agua destilada o                ajustables— ofrecidos por DPC.
desionizada. Mezclar por agitación o
inversión suave hasta que se haya                       Micropipetas: 20, 200 y 1 000 µl. Para la
disuelto completamente el material                      adición de 1,0 ml de reactivo, se puede
liofilizado. Estable a 2–8°C durante 30                 utilizar un distribuidor.
días después de la reconstitución o hasta               Un contenedor de plástico con tapa (para
6 meses (alicuotados) a –20°C.                          preparar la solución de trabajo).
LKVB1: 1 juego. LKVB5: 2 juegos.
                                                        Papel aluminio — u otro material para
Nota: Los Ajustadores deben someterse                   proteger los hemolisados de la luz.
al mismo paso de desnaturalización por
calor que las muestras de los pacientes.                Baño María con tapa (100°C). No usar en
                                                        un horno ni en un bloque.
Solución Tampón Borato-KCN (LBCN)                       Baño María a temperatura ambiente —
125 ml Solución Tampón Borato-KCN con                   para enfriar los tubos después de
conservante. Estable a 2–8°C durante                    hervirlos.
30 días después de abrise.
LKVB1: 1 vial. LKVB5: 5 viales.                         Pipeta volumétrica de 3,0 ml (± 0,02 ml)
                                                        para la reconstitución de ajustadores.
Precaución ! Contiene cianuro. Debe
tenerse extremo cuidado para evitar
                                                        Preparación de la Solución de
cualquier contacto corporal con este
reactivo.                                               Trabajo
                                                        Nota: Las muestras a ser probadas para
Solución de Ditiotreitol (LDTT)                         Vitamina B12 y ácido fólico deben ser
3 ml Solución de Ditiotreitol. Estable a                tratadas con la Solución de Trabajo
2–8°C durante 30 días después de abrise.                descrita en el prospecto de IMMULITE
LKVB1: 1 vial. LKVB5: 5 viales.                         Acido Fólico, código LKFO.
                                                        La cantidad de cada componente
Componentes del kit que se                              depende del número de test que se.
suministran por separado                                vayan a realizar. El volumen requerido, en
                                                        microlitros por test, estan tabulados a
Diluyente de muestra de Vitamina B12                    continuación. Asegurarse de multiplicar
(LVBZ)                                                  estos volúmenes por un número
Para la dilución manual de las muestras                 ligeramente superior al número de test
de los pacientes. Un vial que contiene                  que van a realizarse (Estos componentes
25 ml de un diluyente de proteína sérica                son suminintrados en volúmen suficiente
humana, con conservante. Estable a                      para para preparar Solución de Trabajo
2–8°C durante 30 días después de abrise,                un 20%.en exceso).
o hasta 6 meses (alicuotados) a –20°C.
                                                                                         µl/test
LSUBX: Sustrato quimioluminiscente
                                                        Solución Tampón Borato-KCN       1 000
LPWS2: Lavado de sonda
LKPM: Kit de limpieza de sonda                          Solución de Ditiotreitol           20
LCHx-y: Soportes de recipientes de
muestras (con códigos de barras)
LSCP: Recipientes de muestras                           Importante: Debe prepararse
(desechables)                                           diariamente. De no usarse de inmediato
LSCC: Tapas para los recipientes de                     refrigerar a 2–8ºC durante no más de 24
muestras (opcionales)                                   horas.
CON6: control multiconstituyente de tres
niveles.

IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamin B12 (PILKVB-9, 2005-11-18)                                           17
Pretratamiento de la Muestra                        Muestras de Control de calidad: Use
                                                    controles o pools de muestrasro con dos
1.   Pipetear 200 µl de cada ajustador,
                                                    niveles diferentes, como mínimo, de
     control o muestra de paciente, en los
                                                    vitamina B12 (bajo y alto).
     tubos preparados
     (Diluir previamente con Diluyente de           Valores esperados
     Muestras de Vitamina B12, las
     muestras de las que se esperen altas           Se procesaron muestras de suero de 245
     concentraciones.)                              donantes de sangre, de ambos sexos,
                                                    aparentemente sanos, que no habian
2.   Añadir 1 000 µl de Solución de                 donado sangre en los ultimos 12 meses, y
     Trabajo a todos los tubos. Vortex.             147 muestras de suero de voluntarios
3.   Tapar los tubos y colocarlos en un             aparentemente en buen estado de salud,
     baño de agua hirviente (100°C)                 con el ensayo IMMULITE Vitamina B12,
     durante 15–20 minutos.                         estableciendose un rango de normalidad
                                                    de:
4.   Retirar del baño y enfriar en un baño
     de agua a temperatura ambiente                 174 a 878 pg/ml (128 a 648 pmol/l)
     durante 5 minutos.                             Estos límites han de considerarse sólo
5.   Pipetear al menos 350 µl de la                 como una guía. Cada laboratorio deberá
     muestra en una Copa de Muestra                 establecer sus propios intervalos de
     IMMULITE/IMMULITE 1000.                        referencia.
Las muestras tratadas, ya sean suero o
plasma, son estables a temperatura                  Limitación
ambiente (15–28°C) o refrigeradas a                 El plasma EDTA no está recomendado
2–8°C durante una hora antes de su                  para su uso.
análisis. Nótese que los controles                  Los anticuerpos heterofílicos en el suero
comerciales puede presentar una                     humano pueden reaccionar con las
estabilidad variable después del                    inmunoglobulinas de los componentes del
tratamiento.                                        ensayo provocando interferencias con los
                                                    inmunoanálisis in vitro. [Ver Boscato LM,
Ensayo                                              Stuart MC. Heterophilic antibodies: a
Aviso: para obtener el funcionamiento               problem for all immunoassays. Clin Chem
óptimo, es importante realizar todos los            1998:34:27-33.] Las muestras de los
procedimientos del mantenimiento general            pacientes que frecuentemente están
según lo definido en el manual del                  expuestos a animales o a productos
operador de IMMULITE o IMMULITE                     séricos animales pueden presentar este
1000.                                               tipo de interferencia que potencialmente
                                                    ocasione un resultado anómalo. Estos
Ver el Manual del Operador del                      reactivos han sido formulados para
IMMULITE o IMMULITE 1000 para:                      minimizar el riesgo de interferencia, no
preparación, procesamiento, ajuste,                 obstante, pueden darse interacciones
procedimientos de ensayo y control de               anómalas entre sueros conflictivos y los
calidad.                                            componentes del ensayo. Con fines de
Inspeccionar visulamente cada unidad de             diagnóstico, los resultados obtenidos con
rección para asegurarse de que hay una              este ensayo siempre deben ser usados en
bola antes de introducirla en el Sistema.           combinación con el examen clínico, la
                                                    historia médica del paciente y cualquier
Tener en cuenta que hay que colocar los
                                                    otro dato clínico relevante.
viales de reactivos A y B en el carrusel
para ejecutar este ensayo.
                                                    Características analíticas
Cada soporte de recipientes de muestras
puede acompanarse de cuatro unidades                Para ver resultados representativos de las
de reaccion como maximo.                            cualidades del ensayo, consulte las tablas
                                                    y los gráficos. Los resultados se expresan
Intervalo de ajuste recomendado:                    en pg/ml. (A no ser que se indique lo
2 semanas.                                          contrario, todos los resultados fueron
                                                    generados en muestras de suero

18                                           IMMULITE/IMMULITE 1000 Vitamin B12 (PILKVB-9, 2005-11-18)
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