Krebsforschung in der Schweiz - Schwerpunkt: Juni 2016 02 - SAKK - Swiss Group for Clinical ...
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Juni 2016 02 Erscheint vierteljährlich Jahrgang 36 SCHWEIZER KREBSBULLETIN BULLETIN SUISSE DU CANCER Titelbild: Das Tumorzentrum am UniversitätsSpital Zürich S. 147 Schwerpunkt: Krebsforschung in der Schweiz
BAND 36, JUNI 2016, AUFLAGE 4200, ISSN 2297-0703 INHALTSVERZEICHNIS Editorial SPOG Schweizerische Pädiatrische 103-104 Cancer research: opening frontiers and minds Onkologie Gruppe P.-Y. Dietrich 158-161 Medulloblastoma in children and adults: One distinct disease entity? Pressespiegel A. O. von Bueren, C. Ares, A. Bartoli et al. 107-112 Cancer in the media NICER National Institute for Epidemiology and Registration Krebs-Politik beleuchtet 163-167 Population-based cancer registration in research in 115-116 Let’s do the moonwalk! Switzerland: examples, limitations and perspectives P. Imhof V. Arndt Nationale Strategie gegen Krebs 168-172 Schweizerischer Krebsbericht 2015: Präsentation von ausgewählten Ergebnissen 117-118 Basis für evidenzbasierte Entscheide R. Heusser, G. Noseda 118-119 Des décisions fondées sur les preuves P. Groux KLS Krebsliga Schweiz Schwerpunktthema 175 25 Jahres Krebsforschung Schweiz – 25 ans de Recherche Krebsforschung in der Schweiz suisse contre le cancer 121-122 Die SAKK – Stützpfeiler für die Krebsforschung in der 176 Chronisch krank – was leisten die Sozialversicherungen) Schweiz 177 Maladie chronique? – prestations des assurances sociales T. Mühlebach 178 Programm zur Stärkung der onkologischen 123-124 Interview mit Roger von Moos Versorgungsforschung T. Mühlebach 179 Eingabe von Forschungs- und Stipendiengesuchen 125 Patientenorientierte klinische Forschung in der Schweiz: Dépôt des demandes de subsides et de bourses SAKK und SCTO sehen fünf prioritäre Handlungsfelder 180 Fort- und Weiterbildungen der Krebsliga Schweiz B. Thürlimann, P. Brauchli Formation continue de la Lige suisse contre le cancer 126-127 Mehr Sicherheit bei Phase I Studien durch gezielte Qualifikation OPS Onkologiepflege Schweiz T. Mühlebach 182 Fortbildungen – formations continues 2016 128-129 The Role of Switzerland in the EORTC SGMO Swiss Society of Medical Oncology R. Stupp Inauguration of new board 130-132 Vorstellung psychoonkologischer Forschungsprojekte in M. Borner, V. Kirchner, A. Roth der Schweiz D. Zwahlen Cooperative Groups 133-135 40 Jahre Schweizerische pädiatrische Onkologiegruppe: 185-187 IELSG: Update from the 19th Annual Meeting of the Past, Present and Future International Extranodal Lymphoma Study Group (IELSG) F. Niggli, M. Beck-Popovic, H. Hengartner, I. Lamontagne F. Hitz, C. Minoia 136-139 Krebsforschung in der Schweiz: Aktuelle Entwicklungen 188-189 IBCSG Annual Meeting in der Pflege R. Maibach M. Eicher, M. Bana, E. Spichiger, M. Shaha, B. Senn, M. Katapodi 190-191 European Thoracic Oncology Platform (ETOP) H. Roschitzki Spezialartikel 196-199 Fallstricke bis zur Diagnose eines Mammakarzinoms bei einer 142-144 L’epidémiologie du cancer: une science au service de Patientin mit Abszess der Brust und Lupus erythematodes la population – Entretien avec la professeure Christine L. Zuder, E. Markert, M. Knauer Bouchardy, directrice du Registre Genevois des Tumeurs S. Ferrari Kongressberichte 200 What’s new in Lymphoma aat ASH? Swiss Cancer Center S. Luminari, V. Tarantino 147-150 Cancer Center Zürich R. Stahel, M. Weller Bücher 203 The death of Cancer – V. T. DeVita jr., SAKK Schweizerische Arbeitsgemeinschaft Elizabeth DeVita-Raeburn für Klinische Krebsforschung F. Cavalli 153-155 Gemeinsam mit Power gegen Krebs Y. Ineichen 204 Agenda Schwerpunktthema Ausgabe Nr. 3/2016: Humanforschung in der Schweiz Nr. 3/2016: 14. Juli – Nr. 4/2016: 15. September – Nr. 1/2017: 15. Januar Schweizer Krebsbulletin Nr. 2/2016
EDITORIAL Cancer What a chance! Our generation is very fortunate to live at a time when the battle against cancers seems to be a realistic prospect! Incredible advances are indeed achieved in fields research: as varied as pathology, imaging, interventional radiology, surgery, anesthesia, intensive opening medicine and internal medicine specialties, all contributing to push back the boundar- ies of treatments and improve survival curves and quality of life. At the same time, the frontiers development of cancer drugs is unexampled, targeted therapy is gradually replaced by and minds precision therapy, immunotherapy is finally breaking the deadlock after decades of ef- forts, and cell based therapies are meant to be the next big step forward. Several hundred molecules and treatment strategies are awaited in the coming years, with a huge increase in complexity in establishing a precise diagnosis and choosing the most appropriate treatment, and the absolute need to work in multidisciplinary teams and across different institutions. But are we really ready for that? As well illustrated in the present issue of the Schweizer Krebsbulletin, the SAKK and other national and international cooperative research groups are working in this direc- tion since several years and even decades. It is an important first step, but other actions for breaking the barriers and opening our minds have to be considered for making pres- ent and future advances more tangible. I would like to introduce some of them. At the Swiss level, barriers between cantons are still watertight, even though politicians are claiming the opposite. Some theoretical advances have been achieved, but the situa- tion remains extremely complex. Each year, University Hospitals prepare more than 20 collaboration agreements with other cantons in Switzerland, using a fascinating amount of administrative resources for only a few patients. More so, patient transport is not cov- ered by insurances even when collaborations are officially recognized between cantons (e.g. for bone marrow transplantation). Including a patient in a clinical trial outside his residency canton is often quite complicated. Historical and still well anchored cantonal health organization hence continues to hamper the complete opening of frontiers within Switzerland, although this is definitely a requisite for modern oncology. With the generalized usage of high throughput assays, precision oncology is relying on the accumulation of billions of molecular (and biochemical) data. This should hopefully help identify optimal treatments, avoid inefficient or excessively toxic therapies, and, why not, with some level of optimism, reduce global health costs. To achieve such objec- tives, clinical and molecular data have to be gathered from a majority of cases around the world. There are urgent needs in harmonizing such prospectively collected data, as well as the information systems that are used to do so. In the era of big data, Switzerland should be careful not to isolate itself by a lack of internal consensus, but should become an active partner in the world. The initiatives of the Swiss Institute for Bioinformatics are a step forward in the right direction and ought to be encouraged. Generalization of molecular analysis of tumor samples may have other indirect conse- quences, the importance of which is sometimes poorly perceived. Some germinal muta- tions could inadvertently be detected. How should patients be informed of such find- ings? What about their relatives? This editorial is not the space to address such complex issues, but it illustrates a situation in which significant and important biological, tech- nical and medical advances are opening complex ethical, human and societal questions. The most crucial question however, is perhaps whether our society, at the individual and organizational levels, is ready to integrate the clinical advances achieved thanks to cancer research? The answer is probably no. Let’s go through a few examples. After their fight against cancer, cured patients attempt to rebuild themselves and look to the future. What do they find on their way? Many stigmatizing administrative obstacles, including the impossibility to conclude insurances covering loss of income or to obtain a Schweizer Krebsbulletin Nr. 2/2016 103
EDITORIAL bank loan. Strict purely protective rules have to be adapted for such citizens who are not patients anymore and should not be considered as such. As researchers and physicians, this is part of our mission and would constitute a beautiful political program. Recent statistics published by NICER show that more than 300.000 people are liv- ing with a diagnosis of cancer in Switzerland in 2015 (compared to 180.000 people 15 years ago!). This cannot be without social consequences. As we are able to observe in our daily practice, the professional performance of patients with chronic treatment or alternation of relapses and remissions is highly variable, often leading to precariousness for themselves and their families, as well as chipping away their self-confidence. Our social organization howewer works on a rather binary model (on/off) with very limited possibilities of fine tuning. Together, we should work on adapting it for a more flexible protection, and equally, employers should be sensitized to this issue, learning to consider such individuals as humans beings capable of depth and strong motivation rather than a load for the company. Finally, let us not forget that most patients with cancer will ultimately die from their disease. Patients and their families find it ever more difficult to understand that modern therapies are poorly effective or ineffective in their case, while media and doctors are constantly promoting the fascinating advances obtained by targeted therapies, immu- notherapy and cell based therapies, among others. Such discrepancies between personal experience and media highlights are often a source of misunderstanding, conflict, revolt, frustration and psychological suffering. We should be cautious not to feed this feeling but rather take time to accompany patients and families in their personal thoughts, and avoid the temptation of a last inefficient drug. «Primum non nocere» is more newsworthy than ever. Amazing therapeutic advances are ongoing thanks to the collaborative work of biol- ogy and medicine. Several obstacles and challenges remain, with major hope for the future. For a full success to be achieved, we need to take time for integrating the medi- cal advances and their consequences at the individual and social levels. Performance and efficiency should not remain the unique values of our society, whilst solidarity, respect and humanism have repeatedly shown to be the cornerstones of happiness. Creating or facilitating bridges from medical sciences should no longer be limited to informatics, bioinformatics, genetics, proteomics but should ideally include sociology, ethics and philosophy. Increasing the dialogue with patients, families, patient advocates and politi- cians will also help transforming obstacles into opportunities and remind us that medi- cine is, above all, a Human science. Prof Pierre-Yves Dietrich, Director of the Centre of Oncology, Geneva University Hospital, pierre-yres.dietrich@hcuge.ch 104 Schweizer Krebsbulletin Nr. 2/2016
BULLETIN SUISSE DU CANCER HERAUSGEBER SCHWEIZER KREBS- BULLETIN SUISSE DU CANCER REDAKTION SCHWEIZER KREBS- Prof. Dr. Franco Cavalli, Koordination: Karin Lerch Istituto Oncologico della Svizzera Italiana (IOSI), Ospedale Regionale di Bellinzona e Valli, 6501 Bellinzona BULLETIN Tel. 091 811 82 30, Fax 091 811 80 56, Email: karin.lerch@sakk.ch SUISSE DU CANCER SAKK Schweizerische Arbeitsgemeinschaft für Klinische Krebsforschung / Groupe Suisse de Recherche Clinique sur le Cancer SCHWEIZER KREBS- Verantwortlich: Thomas Mühlebach, SAKK, Effingerstrasse 33, 3008 Bern Tel. 031 508 41 79, Fax 031 389 92 00, Email: thomas.muehlebach@sakk.ch BULLETIN SUISSE DU CANCER NICER Nationales Institut für Krebsepidemiologie und –registrierung / Institut National pour l’Épidémiologie et l’Enregistrement du Cancer Direktor: Dr. Rolf Heusser, Foundation National Institute for Cancer Epidemiology and Registration (NICER) c/o Universität Zürich, Seilergraben 49, 8001 Zürich, Tel. 044 634 53 74, Fax 044 634 54 44, Email: contact@nicer.org SPOG Schweizerische Pädiatrische Onkologie Gruppe / Groupe suisse d’oncologie pédiatrique Präsident: Prof. Dr. Felix Niggli, Universitätskinderspital, Steinwiesstrasse 75, 8032 Zürich Tel. 044 266 71 11, Fax 044 266 78 34, Email: felix.niggli@kispi.uzh.ch KLS Krebsliga Schweiz / Ligue suisse contre le cancer Verantwortlich: Flavia Nicolai, KLS, Effingerstrasse 40, Postfach 8219, 3001 Bern Tel. 031 389 94 13, Fax 031 389 91 62, Email: flavia.nicolai@krebsliga.ch KFS Stiftung Krebsforschung Schweiz / Fondation Recherche suisse contre le cancer Verantwortlich: Dr. Ori Schipper, KFS, Effingerstrasse 40, Postfach 7021, 3001 Bern Tel. 031 389 93 31, Fax 031 389 91 62, Email: ori.schipper@krebsforschung.ch ISREC Institut Suisse de Recherche Expérimentale sur le Cancer / Schweizerisches Institut für experimentelle Krebsforschung Responsible at interim: Prof. Dr. Douglas Hanahan, ISREC-EPFL, Batiment SV, Station 19, 1015 Lausanne Tel. 021 693 06 57, Fax 021 693 06 60, Email: dh@epfl.ch SASRO Scientific Association of Swiss Radiation Oncology Responsible: Prof. Dr. Damien Weber, Paul Scherrer Institut, 5232 Villigen Tel. 056 310 58 28, Fax 056 310 35 15, Email: damien.weber@psi.ch ONCOCAMPUS OncoCampus Switzerland Präsident: Prof. Dr. Heinrich Walt, Universitätsspital Zürich, Klinik für Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie, Frauenklinikstrasse 24, 8091 Zürich Tel. 044 255 91 25, Fax 044 255 41 79, Email: heinrich.walt@usz.ch, www.oncocampus.ch OPS Onkologiepflege Schweiz Verantwortlich: Irène Bachmann-Mettler, Geschäftsstelle Onkologiepflege Schweiz, Hirstigstrasse 13, 8451 Kleinandelfingen Tel. 052 301 21 89, Fax 052 317 39 80, Email: info@onkologiepflege.ch, www.onkologiepflege.ch SGPO Schweizerische Gesellschaft für Psychoonkologie / Société Suisse de Psycho-Oncologie Sekretariat SGPO, c/o Krebsliga Schweiz, Effingerstrasse 40, Postfach 8219, 3001 Bern Tel. 031 389 91 30, Fax 031 389 91 60, Email: kontakt@psycho-onkologie.ch SGMO Schweizerische Gesellschaft für Medizinische Onkologie Verantwortlich: Prof. Dr. med Markus Borner, SGMO, c/o Pro Medicus GmbH, Bahnhofplatz 4, 8001 Zürich Tel. 043 266 99 17, Fax 043 266 99 18, Email: sgmo@promedicus.ch SGPath Schweizerische Gesellschaft für Pathologie SG Path Verantwortlich: Prof. Dr. Rupert Langer, Institut für Pathologie, Universität Bern, Murterstrasse 31, 3010 Bern Tel. 031 632 32 47, Email: rupert.langer@pathology.unibe.ch Folgende Firmen unterstützen den SAKK Industriepool: Amgen Switzerland AG Genomic Health Intl Sàrl PharmaMar S.A. ARIAD Pharmaceuticals Gilead Sciences Switzerland Sàrl Pierre Fabre Pharma AG Astellas Pharma AG Janssen-Cilag AG Roche Pharma (Schweiz) AG AstraZeneca AG Jazz Pharmaceuticals Sandoz Pharmaceuticals AG Baxalta Schweiz AG Lipomed AG Sanofi-Aventis (Schweiz) AG Bayer (Schweiz) AG Merck (Schweiz) AG Boehringer Ingelheim (Schweiz) GmbH MSD Merck Sharp & Dohme AG Spectrum Pharmaceuticals Bristol-Myers Squibb SA Mundipharma Medical Company Takeda Pharma AG Celgene GmbH Novartis Pharma (Schweiz) AG Teva Pharma AG Eli Lilly (Suisse) SA Pfizer AG Vifor AG 106 Schweizer Krebsbulletin Nr. 2/2016
PRESSESPIEGEL – REVUE DE PRESSE Mass-produced mini-brains Atera, a Luxembourg company that specialises in tissue engineering. Prof Hartung said they pared with those born in 1920. For the top 10 percent, though, it jumped by about 28 percent. to spark rethink over drug aim to have the first product available in the (The researchers used a common measure, life testing on animals autumn, followed by a series of customised mini-brains for drug research. The long-term expectancy at age 50, and included data from 1984 to 2012.) Human mini-brains, made from the neurons of prospect is for chips containing several differ- a full-sized brain, will be mass-produced to re- ent mini-organs to study interaction with the It is hard to point to one overriding cause. In place animals in drugs testing, in a move that human body. «Nobody should have an excuse recent decades, smoking, the single biggest is likely to transform pharmaceuticals research to still use the old animal models,» he said. cause of preventable death, has helped drive and development. the disparity, said Andrew Fenelon, a researcher FT Weekend, 13-14 February 2016 at the Centers for Disease Control and Preven- Researchers at Johns Hopkins University, Bal- tion. As the rich and educated began to drop timore, have created mini-brains from human the habit, its deadly effects fell increasingly on stem cells that grow into little balls of neurons poorer, uneducated people. Mr. Fenelon has about the size of a fly’s eye. The mini-brains, calculated that smoking accounted for a third which fire electrical impulses and communicate Widening gap in wealth plays to a fifth of the gap in life expectancy between via their normal networks, show the electro- chemical activity characteristic of thinking, the out in life spans men with college degrees and men with only high school degrees. For women it was as much scientists said. as a quarter. Obesity, which has been sharply Experts have long known that rich people gener- ally live longer than poor people. But a growing rising since the 1980s, is more ambiguous. The Thomas Hartung, professor of toxicology and gap between obesity rates for high earners and project leader, called this «a primitive type of body of data shows a more disturbing pattern: Despite big advances in medicine, technology low earners actually narrowed from 1990 to thinking», stressing that, because there was and education, the longevity gap between high- 2010, according to an analysis by the National no «input or output», electrical activity was income and low-income Americans has been Academy of Sciences. By 2010, about 37 per- «meaningless . . . but the neurons are trying to communicate with each other». He said 95 per widening sharply. The poor are losing ground cent of adults at the lower end of the income cent of drugs that look promising in animal not only in income, but also in years of life, the ladder were obese, compared with 31 percent tests fail when transferred to humans. «While most basic measure of well-being. In the early of those at the higher end. rodent models have been useful, we are not 1970s, a 60-year-old man in the top half of the 150-pound rats. And even though we are not earnings ladder could expect to live 1.2 years More recently, the prescription drug epidemic balls of cells either, you can often get much longer than a man of the same age in the bot- has ravaged poor white communities, a prob- better information from these balls of cells tom half, according to an analysis by the Social lem that experts said would most likely exacer- than from rodents.» Other research teams, in- Security Administration. Fast-forward to 2001, bate the trend of widening disparities. Limited cluding scientists at the Institute of Molecular and he could expect to live 5.8 years longer access to health care accounts for surprisingly Biotechnology in Vienna and Tufts University in than his poorer counterpart. few premature deaths in America, researchers the US, have produced larger mini-brains. The have found. So it is an open question whether advantage of the Johns Hopkins system, which New research released on Friday contains even President Obama’s health care law will help was presented to the American Association for more jarring numbers. Looking at the extreme ease the disparity. Life expectancy for the bot- the Advancement of Science on Friday, is that ends of the income spectrum, economists at tom 10 percent of male wage earners born in hundreds of identical mini-brains can be pro- the Brookings Institution found that for men 1920 was 72.9, compared with 73.6 for those duced in each batch. born in 1920, there was a six-year difference born in 1950, the Brookings researchers found. in life expectancy between the top 10 percent For the 10 percent, life expectancy jumped «We don’t have the first brain model nor are we of earners and the bottom 10 percent. For men to 87.2 from 79.1. The growing longevity gap claiming to have the best one but this is the most born in 1950, that difference had more than means that benefits like Social Security are standardised one,» Prof Hartung said. «When doubled, to 14 years. For women, the gap grew paid out even more disproportionately to the testing drugs it is imperative that the cells be- to 13 years, from 4.7 years. «There has been better-off, because they are around for more ing studied are as similar as possible to ensure this huge spreading out,» said Gary Burtless, the most comparable and accurate results.» The years to collect them. one of the authors of the study. The growing Johns Hopkins team created the mini-brains chasm is alarming policy makers, and has from «induced pluripotent stem cells» or iPSCs, International New York Times, surfaced in the presidential campaign. During February 13-14, 2016 derived from adult skin cells genetically repro- the Democratic debate Thursday night, Senator grammed back to an embryonic state and then stimulated to grow into brain cells. Bernie Sanders and Hillary Clinton expressed concern over shortening life spans for some Cells from patients with particular genetic traits Americans. or diseases – including Alzheimer’s, Parkinson’s «This may be the next frontier of the inequality Für die Medikamente nach and autism – can be used to create special- ised mini-brains for R&D. «Take autism,» Prof discussion,» said Peter Orszag, a former Obama Indien Hartung said. «We know that neither genetics administration official now at Citigroup, who nor exposure to chemicals alone leads to the was among the first to highlight the pattern. The Weil die hochwirksamen neuen Pillen gegen disease. Perhaps we can finally unravel this causes are still being investigated, but public Hepatitis C in der Schweiz rationiert sind, be- with mini-brains from the skin of autistic chil- health researchers say that deep declines in schaffen sich infizierte Schweizer die Heilmittel dren. They bring the genetic background; the smoking among the affluent and educated may in Asien. Der Erwerb hat seine Tücken. researchers bring the chemicals to test.» To partly explain the difference. Over all, according commercialise the research, the Johns Hopkins to the Brookings study, life expectancy for the K. G. hat Hepatitis C. Von dieser potenziell le- scientists have set up a company called Orga- bottom 10 percent of wage earners improved bensbedrohlichen Virusinfektion weiss er seit nome, which is establishing a joint venture with by just 3 percent for men born in 1950 com- Sommer 2014. Sein Arzt versuchte, ihn mit Schweizer Krebsbulletin Nr. 2/2016 107
PRESSESPIEGEL – REVUE DE PRESSE Interferon zu behandeln. Vergeblich. K. G. der auch nach asiatischen Massstäben teuren allerdings erst wenige Anfragen erhalten. James sprach auf die mit heftigen Nebenwirkungen Hepatitis-Medikamente nicht. Von ähnlichen hatte zusammen mit seinem Vater John Free- verbundene Therapie nicht an. Dabei könnte Erfahrungen sprechen denn auch Reisende in man, ebenfalls ein Arzt, den Club ins Leben der in der Nordwestschweiz wohnende Mann Indien. K. G. fand schliesslich Hilfe bei einer gerufen. von seiner Infektion heute kuriert werden. Mög- lokalen Firma, die Ausländern Dienste in medi- lich machen es die neuen, hochwirksamen zinischen Angelegenheiten offeriert. Was natür- Tages-Anzeiger, 29. Februar 2016 Medikamente, die seit Ende 2014 von ver- lich seinen Preis hat, denn auch dieser Anbieter schiedenen Herstellern auf den Markt gebracht hat kapiert, was läuft: Kranke Ausländer, die per worden sind. Mit dem Medikament Harvoni des se als reich gelten, suchen verzweifelt nach Me- Kommentar der Redaktion US-Herstellers Gilead Science wäre K. G. gehol- dikamenten. Da locken üppige Gewinnmargen. fen, wie sein Arzt meint. Er müsste die Tabletten Der lokale Dienstleister anerbot sich, Harvoni Das Problem der Kosten der Medikamen- täglich während zwölf Wochen schlucken. in Indien zu besorgen und es für K. G. zur Abho- te ist dabei, eines der Hauptthemen der lung an seiner Feriendestination bereitzuhalten. Weltpolitik zu werden. Sicherlich war dies Doch die Wunderpillen sind für ihn ausser Kostenpunkt: 6000 Dollar, bezahlbar im Vo- eines der wichtigsten Themen bei den Pri- Reichweite. Sein Arzt darf sie ihm nicht ver- raus. Sollte die Ware aus irgendwelchen Grün- märwahlen in den USA. Unterdessen ha- schreiben, seine Krankenkasse die Kosten da- den nicht aus Indien angeliefert werden, behält ben in Kalifornien mehr als 1 Million Men- für nicht übernehmen. Grund: Die neuen Me- der Dienstleister ein Drittel der Summe für sich. schen eine Petition unterschrieben, die dikamente sind so teuer, dass das Bundesamt Obwohl die Medikamente auf diesem Weg ge- eine scharfe Kontrolle der Medikamen- für Gesundheit (BAG) die Behandlung massiv gen fünfmal teurer sind als in Indien, hat K. G. tenkosten verlangt. Führende Onkologen eingeschränkt hat mittels einer sogenannten die Offerte akzeptiert. Vor wenigen Tagen hat in den USA protestieren fast wöchentlich Limitatio. Harvoni und ähnliche Präparate dür- er per Mail Bescheid erhalten, dass die Har- gegen überrissene Preise, die wichtigsten fen nur an Patienten abgegeben werden, deren voni-Packungen in seinem Ferienland eingetrof- Vertreter des Faches in Frankreich haben Krankheit bereits weit fortgeschritten ist. fen seien. Nun werden Bekannte von ihm die letzthin in der Tageszeitung «Le Figaro» ei- Pillen in die Schweiz bringen. nen scharfen Brief darüber publiziert. Der Zu teuer, falscher Genotyp Direktor des wichtigsten Krebszentrums K. G. könnte die Therapie einfach aus der eige- Anderen Arzt suchen (Villejuif) hat sogar vorgeschlagen, eine nen Tasche berappen. Doch dazu ist er finan- Auch der Zürcher J. A. ist ein Opfer der Limita- Bewegung «Occupy Pharma» ins Leben ziell nicht in der Lage. Derzeit kosten die für die tio und will sich Harvoni in Indien beschaffen. zu rufen. Das Thema wird uns also in den Standardtherapie von drei Monaten notwendi- An seinem Fall lässt sich noch eine weitere nächsten Jahren sicher alle sehr stark be- gen Packungen Harvoni 50‘244.90 Franken. Schwierigkeit aufzeigen: Sein Arzt weigerte sich, schäftigen. Nicht berücksichtigt sind dabei die Kosten für ein Rezept auszustellen und ihn weiterhin zu Arztkonsultationen und Laboruntersuchungen. behandeln, sollte er importierte Medikamente In seinem Fall kommt noch dazu, dass er mit schlucken. Inzwischen hat J. A. einen anderen dem Virus des Genotyps 4 infiziert ist. Harvoni Arzt gefunden, der ihm helfen will. Die indische ist jedoch in der Schweiz – anders als etwa in Firma Act Life Sciences bietet J. A. die Lieferung den USA oder in Deutschland – nur für den Ge- eines Harvoni-Generikums in der Dreimonats- Commet l’Etat a caché notyp 1 zugelassen. packung für 2400 Dollar plus Lieferspesen les dangers du diesel von 100 Dollar an – gegen Zusendung eines Also entschloss sich K. G., das zu tun, was Rezepts und einer Kopie seines Ausweises. Die Dès 1997, une expertise collective donnait immer mehr Menschen aus Europa, den USA Auslieferung per DHL erfolgt innerhalb von zwei l’alerte sur le lien entre diesel et cancer des oder Australien tun, also überall dort, wo die Werktagen nach Eingang der Zahlung. Act Life voies respiratoires Medikamente sehr teuer und limitiert sind: Er Sciences hatte übrigens bereits im letzten Jahr besorgt sich die Medikamente in Asien. Hot- Hepatologen in der Schweiz angeschrieben und … spot dieses Medikamententourismus ist Indien. ihnen Sovaldi und andere Hepatitis-Medika- Sollicité par Le Monde, l’organisme de recherche Die dortige Pharmaindustrie besorgte sich bei mente zum Bezug angeboten. a mis près de cinq mois à le retrouver, dans son Gilead schon früh Lizenzen, um die Pillen zu dépôt d’archives de Gif-sur-Yvette (Essonne)… spottbilligen Preisen herzustellen. Damit, so die Le Monde a ainsi pu consulter une copie du Auflage des Lizenzgebers, sollten andere Ent- Wenig Anfragen von Schweizern document. wicklungsländer beliefert werden. Seit letztem Während in der Schweiz laut Kenntnissen von November verkaufen indische Anbieter auch Ärzten erst wenige Patienten diesen Schritt Avec la prudence habituelle des scientifiques, Generika von Harvoni. Das Medikament kostet wagen, hat sich in Australien im Herbst 2015 les auteurs ne tiraient pas de conclusions je nach Hersteller zwischen 1400 und 1700 der Fix Hep C Buyers Club gebildet, eine Selbst- définitives. «Mais il y avait clairement une Dollar für die Dreimonatstherapie. … hilfeorganisation, die von Ärzten und Patienten alerte», dit l’un des auteurs du rapport, sous … getragen wird. Der Club hilft bei den Bestell- le couvert de l’anonymat. «L’action mutagène und Zahlungsmodalitäten und bietet die Mög- et génotoxique qui provoque des dommages à Der Schweizer K. G. hat auf der Suche nach lichkeit an, die Pillen aus Indien, China und l’ADN des émissions diesel a été démontrée in Harvoni einen anderen Weg gewählt als Jef- Bangladesh auf ihren Inhalt zu testen. Auch vitro, écrivaient les auteurs. A long terme, chez ferys. Er reiste vor einigen Wochen in ein süd- versucht er, mit Herstellern vorteilhafte Kondi- le rat, elles induisent la formation de tumeurs ostasiatisches Land, das er aus früheren Auf- tionen auszuhandeln. So bietet die chinesische pulmonaires (…). Il semble que les particules enthalten kennt und wo er Freunde hat. Die Firma Beijing Mesochem den Clubmitgliedern soient plus particulièrement responsables de Hürden erwiesen sich allerdings als hoch. «Man den Harvoni-Wirkstoff für 1680 Dollar für eine cette carcinogenèse.» En 1997, il était encore kann nicht einfach mit einem ärztlichen Rezept Dreimonatsbehandlung an. Dem Club können «illusoire», exposaient-ils, de quantifier l’effet in eine Apotheke gehen und die Pillen kaufen», auch Betroffene ausserhalb Australiens bei- du diesel sur les taux de cancer du poumon beschreibt er seine Erfahrungen. Für viele La- treten, erklärt der Arzt James Freeman dem chez les humains. Néanmoins, « de nombreuses denbetreiber lohnt sich eine Vorratshaltung «Tages-Anzeiger». Aus der Schweiz habe man études épidémiologiques suggèrent qu’une 108 Schweizer Krebsbulletin Nr. 2/2016
PRESSESPIEGEL – REVUE DE PRESSE exposition à long terme pourrait participer (…), entscheidenden Einfluss auf Entstehung und certes faiblement, à la cancérogenèse». … Kommentar der Redaktion Verlauf dieser Krankheiten. Tabakkonsum, exzes- … siver Alkoholkonsum, mangelnde Bewegung, un- Wir haben schon ähnliche Beispiele er- ausgewogene Ernährung und das häufig damit Une quarantaine de scientifiques des lebt. Wir erinnern nur an das, was mit verbundene Übergewicht seien Risikofaktoren. universités ou des organismes de recherche Asbest, Tabak und sogar der Klimaerwär- publics ont ainsi été réunis par le CNRS, mung geschehen ist. Wissenschaftliche Der Bund will die bestehenden Aktivitäten von avec pour mission de produire une expertise Erkenntnisse, die wichtige wirtschaftliche kantonalen Stellen und Gesundheitsligen besser collective sur le sujet. Ce genre d’expertise a Interessen in Frage stellten, wurden häu- auf die Arbeiten des Bundes abstimmen. Vorbild généralement une fonction de conseil pour la fig während Dutzenden von Jahren ver- conduite des politiques publiques. Elle explore für neue Programme sind die heute laufenden zu steckt bzw. schubladisiert. Auch während Tabak, Alkohol sowie Ernährung und Bewegung. l’ensemble des aspects d’un sujet donné et der vor kurzem stattgefundenen Kampag- son poids scientifique est très supérieur à Ein weiteres Ziel ist es, die Prävention als selbst- ne zu Gunsten der zweiten Gotthardröhre celui d’une étude isolée. Plusieurs comités verständlichen Teil der medizinischen Versorgung wurden die Gefahren der Luftverschmut- (sur la combustion des hydrocarbures, sur la zu verankern. Schliesslich soll in Zusammenar- zung banalisiert. Wie häufig müssen wir toxicologie, l’aérologie, l’épidémiologie, etc.) beit mit der Wirtschaft das betriebliche Gesund- das noch erleben? ont ainsi été constitués en vue de réaliser heitsmanagement gestärkt werden. l’expertise. Après plusieurs années de travail, le document a été finalisé en septembre 1997. Ungeklärte Finanzierung «J’ai présenté les principales conclusions en Wirtschaftsverbände und Krankenversicherer comité de direction du CNRS et je me souviens haben sich in der Konsultation negativ zum de réactions assez négatives, poursuit M. Bund will vorbeugen statt Vorhaben oder einzelnen Aspekten geäussert. Tambourin. Le rapport impliquait que les véhicules diesel soient tous équipés de filtres. Or, heilen So sei die Finanzierung nicht geklärt. Für die Krankenkassen ist Prävention keine Aufgabe à l’époque, cette solution était économiquement der Grundversicherung. Berset entgegnete die- viable pour les gros véhicules, mais pas pour les Präventionsprogramme gegen Krebs, Diabetes und Herz-Kreislauf-Erkrankungen ser Kritik, dass zuerst Massnahmen erarbeitet véhicules particuliers. Certains ont vu ce rapport würden und erst dann die Finanzierung geklärt comme une menace pour notre industrie Chronische Krankheiten verursachen rund 80 werde. Die Ausgaben des Bundes für Präven- automobile.» Prozent der Gesundheitskosten. Der Bundesrat tion seien überdies in den vergangenen Jahren En 1997, c’est la nouvelle directrice générale will die Prävention verstärken. Doch nicht alle von 25 Millionen (2008) auf noch 17 Millionen du CNRS qui hérite de la patate chaude. «J’ai sind damit einverstanden. Franken gesunken. transmis le rapport à ma tutelle, c’est-à-dire au ministère de la recherche, raconte la physicienne Das Parlament ist skeptisch gegenüber staatli- Neue Zürcher Zeitung, 7. April 2016 Catherine Bréchignac, aujourd’hui secrétaire chem Aktivismus in der Prävention. Vor vier Jahren perpétuelle de l’Académie des sciences. Je scheiterte das vom Bundesrat präsentierte Gesetz l’ai transmis une fois, deux fois et je n’ai eu über Prävention und Gesundheitsförderung im Kommentar der Redaktion aucun retour. De guerre lasse, j’ai fait ce que Ständerat. Es überwog die Befürchtung, das neue je devais et pouvais faire: nous avons publié un Als erste und vor allem als Krebsspe- communiqué de presse, sans publier le rapport, Gesetz führe zu einer weiteren Welle von Vorschrif- zialisten können wir uns nur die Augen qui était toutefois consultable au CNRS » Il en ten und staatlicher Bevormundung. Die nationale reiben oder es wäre vielleicht sogar bes- a rapidement disparu pour devenir introuvable. Strategie gegen nichtübertragbare Krankheiten ser, wenn wir wütend und laut schreien Le ministre de tutelle est alors Claude Allègre. trage dem Rechnung, sagte Gesundheitsminister würden, um nicht nur die Faust im Sack Celui-là même qui s’oppose à cette époque à Alain Berset am Mittwoch vor den Medien. Man zu machen. Zuerst hat die Mehrheit des la publication d’une autre expertise collective habe deshalb auf ein Gesetz verzichtet und statt- Schweizer Parlaments kein Präventionsge- sur l’amiante. Le 16 octobre 1997, la revue dessen mit den Kantonen und unter Einbezug der setz gewollt, jetzt wollen sie sogar gezielte Nature déclenche un scandale en révélant que Wirtschaft eine Strategie entwickelt. Präventionsprogramme gegen Krebs, Dia- M. Allègre bloque la publication du rapport de betes und Herz-Kreislauf-Erkrankungen l’Inserm sur cette fibre hautement cancérogène – Zu den fünf häufigsten nichtübertragbaren in Frage stellen. Und dies bei Krankhei- révélations qui ont conduit à ce que le document Krankheiten gehören Krebs, Diabetes, Erkran- ten, die, wie im NZZ-Bericht festgestellt en question soit finalement publié. Le rapport kungen von Herz-Kreislauf, der Atemwege und wird, rund 80% der Gesundheitskosten sur le diesel restera, lui, dans les limbes. des Bewegungsapparats. Insgesamt verursa- betragen, also mindestens 50 Milliarden chen sie rund 80 Prozent der direkten Gesund- Franken. Dabei sind die Präventionsaus- Pourquoi les auteurs ne se sont-ils pas offusqués heitskosten (50 Milliarden Franken). Laut Bund gaben des Bundes, die schon lächerliche de cet enterrement? «Au départ, on ne nous 25 Millionen (2008) betrugen, letzthin könnten mehr als die Hälfte dieser Erkrankun- avait pas dit si le rapport allait être publié auf 17 Millionen gesunken. In der letzten gen mit einem gesunden Lebensstil vermieden ou non, se souvient l’un de ces auteurs, peu Ausgabe unseres Bulletins haben wir die accoutumés à travailler sur ce type d’expertise, oder zumindest verzögert werden. Kürzungen der Forschungskredite scharf la première du genre organisée par le CNRS. Je kritisiert und jetzt ist das fehlende Gespür me suis demandé pendant un temps ce qu’ils Das Verhalten ändern für die Wichtigkeit von Präventionspro- allaient en faire et puis j’ai renoncé. Mais je ne Berset bezeichnet diese Krankheiten als die grammen an der Reihe... Es verschlägt me faisais pas trop d’illusions: à l’époque, les grösste Herausforderung für das Gesundheits- einem richtig Sprache dabei. Und dann constructeurs français vendaient leurs diesels wesen, das heute vor allem auf die Versorgung beklagt man sich darüber, dass die Be- au monde entier.» … von akut kranken Menschen ausgerichtet sei. Im völkerung immer weniger Vertrauen in die … Vordergrund der Strategie steht die Prävention. Politiker hat. Le Monde, 2 avril 2016 Das Verhalten von jedem Einzelnen habe einen Schweizer Krebsbulletin Nr. 2/2016 109
PRESSESPIEGEL – REVUE DE PRESSE Roundup: les eurodéputés péen, la substance a au contraire été jugée improbablement cancérogène par l’Autorité « Pour la première fois, la prévention du risque de cancer colorectal est reconnue comme un pour une autorisation limitée européenne de sécurité des aliments (EFSA). bénéfice secondaire, quoique modeste, d’un Ce désaccord a conduit à une vive et inha- traitement par l’aspirine qui vise d’abord à Le Parlement européen a voté une résolution bituelle polémique entre le CIRC et l’EFSA. prévenir le risque cardiovasculaire », résume non contraignante limitant l’usage du pesticide Dans leur résolution, les députés ajoutent Gabriel Steg, cardiologue à l’hôpital Bichat pour sept ans qu’ils souhaitent que la Commission europé- (Paris). Il souligne aussi la prudence des ex- enne et l’EFSA divulguent «sans délai toutes perts américains : par rapport à 2009, ces re- Interdiction? Renouvellement sans restriction? les données scientifiques favorables au renou- commandations restreignent un peu l’utilisation Le Parlement européen a choisi la voie du com- vellement de son approbation, car cette divul- de l’aspirine en prévention primaire, en raison promis. Les eurodéputés ont voté, mercredi gation répond à un intérêt public supérieur». du risque de saignements liés à ce traitement. 13 avril, en séance plénière, une résolution Conduites par les entreprises commercialisant « Les patients à faible risque cardiovasculaire s’opposant au projet de Bruxelles de renouvel- des produits à base de glyphosate, les études ne bénéficient pas d’un tel traitement, com- er pour quinze ans l’autorisation du glyphosate réglementaires ayant conduit à l’avis favorable mente Gabriel Steg. Leur pronostic peut même – le principe actif du célèbre Roundup de Mon- rendu par l’EFSA sont en effet confidentielles. être aggravé en raison d’hémorragies, même santo. Ils se prononcent pour une remise en Vytenis Andriukaitis, le commissaire européen à de gravité modérée. » selle du produit pour sept années seulement la santé, avait devancé la demande des dépu- et restreinte à ses usages agricoles. «Nous tés. Dans une lettre du 4 avril, il a demandé au Les experts de l’USPSTF ont colligé les données demandons que les usages de ce produit par Glyphosate Task force (GTF), la plate-forme des de nombreux essais cliniques, en y ajoutant les les particuliers et les collectivités soient in- 23 industriels commercialisant des pesticides résultats de cinq études parues depuis 2009. terdits», explique le député européen Robert à base de glyphosate, de rendre publiques les Ils ont aussi pris en compte les données de Rochefort (Alliance des démocrates et libéraux études en question. Le GTF a refusé. suivi du risque de cancer colorectal, notam- pour l’Europe), membre de la commission par- ment celles des travaux du Britannique Peter lementaire qui a porté la résolution. A l’origine, Autre motif de mobilisation pointé par la Rothwell. Puis, à l’aide d’un modèle de micro- celle-ci prévoyait le non-renouvellement de la résolution des parlementaires européens: simulation, ils ont chiffré les bénéfices et les substance, mais un amendement déposé par la l’utilisation du glyphosate «a augmenté d’une risques de ce traitement selon les tranches députée Angélique Delahaye (PPE) proposant manière spectaculaire, puisqu’elle a été multi- d’âge et le niveau de risque cardio-vasculaire. une réautorisation limitée a été adopté. «Il y a pliée par un facteur de 260 au cours des qua- une attente des citoyens mais, à ce jour, il n’y rante dernières années» au niveau mondial. Pour les 50-59 ans a pas d’alternative économiquement viable et «La résolution prend également acte du fait Résultats : le bénéfice apparaît maximal pour garantissant la santé humaine à proposer aux que la plupart des OGM qui ont été développés les 50-59 ans. Plus précisément, l’USPSTF re- agriculteurs en termes de désherbage», a justi- l’ont été pour tolérer le glyphosate, ajoute M. commande l’aspirine à faibles doses chez les fié Mme Delahaye. Rochefort. Cela signifie que ces OGM n’ont pas 50-59 ans dont le risque cardio-vasculaire à dix été développés pour aider l’agriculture, mais ans est supérieur ou égal à 10%, du moment Signe de l’importance prise par le dossier, c’est pour augmenter les ventes de glyphosate. C’est qu’ils n’ont pas de risque accru de saigne- la première fois que les eurodéputés se saisis- une forme de trahison.» ments, que leur espérance de vie est d’au sent de l’autorisation de mise sur le marché moins dix ans et qu’ils sont prêts à suivre ce d’un produit phytosanitaire. Juridiquement non Le Monde, 15 avril 2016 traitement pendant au moins dix ans. Pour les contraignante, leur résolution pèsera néanmoins 60-69 ans dans la même situation, la décision sur la proposition finale de la Commission qui est à prendre au cas par cas. Aucun bénéfice devra être votée, dans les prochaines semaines, net n’apparaît au-dessous de 50 ans, et les par un comité d’experts représentant les Etats membres. Car le temps presse: c’est à la fin du L’aspirine préveint aussi des données sont insuffisantes pour les plus de 70 ans. Chez les 50-59 ans, les bénéfices ont mois de juin que l’autorisation du glyphosate cancers été chiffrés: par exemple, pour 10 '000 hom- expire sur le territoire des Vingt-Huit. Outre les mes de cette tranche d’âge qui ont un risque parlementaires, la société civile s’est aussi Des experts américains ont identifié les per- cardio-vasculaire de 10% sur dix ans, l’aspirine considérablement mobilisée sur le sujet. Une sonnes pour lesquelles la prise quotidienne de évite 225 infarctus, 84 accidents vasculaires pétition déposée par Avaaz a ainsi recueilli près ce médicament est le plus bénéfique cérébraux ischémiques et 139 cancers colorec- d’un million et demi de signatures en faveur taux. C’est au prix de 284 saignements diges- de l’interdiction du produit. Un sondage réalisé L’aspirine peaufine ses métamorphoses. La tifs sérieux et de 23 hémorragies cérébrales. par YouGov à la demande de l’ONG allemande dernière émane d’un groupe d’experts améri- Au final, 588 années de «vie de qualité» et 333 Campact indique, quant à lui, que les deux cain respecté, le US Preventive Services Task années de vie sont ainsi gagnées. tiers des habitants des cinq plus grands pays Force (USPSTF). Le 12 avril, il a publié ses re- de l’Union sont opposés au renouvellement de commandations sur l’utilisation préventive au «Ces recommandations devraient permettre de l’autorisation du glyphosate. long cours de faibles doses d’aspirine (75 à mettre en place une prévention primaire plus 160 milligrammes par jour) : l’enjeu, ici, est de adaptée au risque. On passerait ainsi d’une Ampleur inattendue limiter la survenue d’accidents cardio-vascu- prévention ‘prêt-à-porter’ à une prévention ‘sur Le dossier a pris une ampleur inattendue en laires (infarctus, AVC…), mais aussi de cancer mesure’ », estime Joseph Emmerich, respon- mars 2015, lorsque le Centre international colorectal, chez celles ou ceux qui ne souffrent sable de l’unité de médecine cardio-vasculaire de recherche sur le cancer (CIRC) – l’agence pas déjà d’une maladie cardio-vasculaire. Cette de l’Hôtel-Dieu (Paris). Mais on sait qu’outre- de l’Organisation mondiale de la santé char- prévention dite « primaire » s’adresse toutefois Atlantique le risque cardio-vasculaire est su- gée d’inventorier et d’évaluer les agents aux personnes qui ont un risque accru de faire périeur au risque français moyen ; et l’utilisation cancérogènes – a classé le glyphosate «can- un accident cardio-vasculaire : elles sont di- de l’aspirine à titre préventif est bien plus ré- cérogène probable». Six mois plus tard, dans abétiques ou cumulent plusieurs facteurs de pandue, notamment en raison d’une automédi- le cadre de sa réévaluation au niveau euro- risque (tabac, hypertension, âge…). cation fréquente. « Près de 40% des Américains 110 Schweizer Krebsbulletin Nr. 2/2016
PRESSESPIEGEL – REVUE DE PRESSE de plus de 50 ans prennent de l’aspirine en württembergischen Heimat um einen Termin. tibodies and genomics, the key techniques and prévention cardio-vasculaire », signale l’USPSTF. Alle sollen abgelehnt haben, weil ein Frauen- products of molecular biology. Forty years on, C’est énorme. En France, la proportion de pa- arzt eben keinen Mann behandeln könne. Das biotech has not produced anything comparable tients sous aspirine au long cours sans avoir heisst, er könnte schon, bekomme aber von der to the sulphonamides or penicillin, cortisone jamais fait d’infarctus ni eu d’angioplastie ou zuständigen Kassenärztlichen Vereinigung (KV) or the pill. It has generated more money than de pontage est très faible, «inférieure à 5% », kein Geld dafür. Riehle sagt rückblickend, er advances in health, and much less money than estime Gabriel Steg. habe es als «demütigend» empfunden, so he- hoped. Surprisingly it has not yet become pas- rumgereicht zu werden. sé futurology. The story of biotech was always « C’est intelligent d’avoir réuni les bénéfices much more than a story about a new science. It de l’aspirine pour la prévention du risque car- Das Problem ist bekannt. Peter Jurmeister hat also stood for a new capitalism: spinouts from dio-vasculaire et de cancer colorectal. Dans die Krankheit selbst erfolgreich bekämpft und universities based on new forms of knowled- certains cas, l’intérêt sur la prévention de ce leitet nun das «Netzwerk Männer mit Brust- ge would grow to be gigantic new companies. cancer peut faire pencher la balance en faveur krebs». Viele Mitglieder des Vereins berichten A shallow misreading of Joseph Schumpeter de ce traitement », dit Joseph Emmerich. En re- ihm von ähnlichen Schwierigkeiten bei der as the prophet of «creative destruction» was vanche, l’intérêt de l’aspirine pour prévenir le Behandlung in einer Praxis. «Niedergelassene added to the usual techno-scientific hype. Out seul risque de cancer colorectal n’est ici pas Frauenärzte sind oft verunsichert, ob sie Män- would go giant old corporates, and in would reconnu. « Il faudrait disposer des résultats ner abrechnen können», sagt er. Das Verfahren come a new entrepreneurial capitalism. In fact, d’essais randomisés prospectifs en population ist in Deutschland nicht einheitlich geregelt. In with a few exceptions, pharma is still domina- générale », commente Fabien Calvo, directeur Westfalen muss sich ein Gynäkologe um eine ted by companies longer in the tooth than mo- scientifique du consortium Cancer Core Eu- Ausnahmegenehmigung seiner KV bemühen, lecular biology, most of which were going strong rope à Gustave-Roussy (Villejuif). « Ces essais wenn er einen Mann therapieren will. Betrof- when Schumpeter argued that the routinisation ne viendront sans doute jamais, car trop chers fene könnten sich auch an niedergelassene of innovation would make entrepreneurial capi- et pas assez rentables pour l’industrie, estime Onkologen wenden, heisst es. Das sieht man in talism a thing of the past. François Chast, chef du service de pharma- Hamburg ganz anders. Die dortige KV hält eine cie clinique des hôpitaux universitaires Paris- Behandlung von Männern durch Gynäkologen In Science, the State, and the City, Geoffrey Centre. Pour autant, cette recommandation sogar für «fachlich erforderlich» und mache den Owen, a noted business historian and a former s’engage positivement : les auteurs indiquent Vertragsärzten keinerlei Einschränkungen. editor of this newspaper, and Michael Hopkins que la prise de 75 mg et plus d’aspirine pen- of the Science Policy Research Unit at the Uni- Der Verweis auf andere Fachärzte kommt beim dant dix à vingt ans peut diminuer jusqu’à 40% versity of Sussex tell a rich story of British at- Berufsverband der Frauenärzte denn auch we- le risque de cancer colorectal. » Pas au point niger gut an. Klaus König sitzt dort im Vorstand tempts to make the hype a reality. Stories of de la préconiser chez tous, cependant. und sagt, bei Brustkrebs seien Gynäkologen revolutionary transitions in biology and capital- Le Monde, 20 avril 2016 «die qualifiziertesten Ärzte». Er setzt sich dafür ism have deeply affected not only policy, but ein, dass es überall so gehandhabt wird wie also how both have been written about. For in Hessen: Dort können Gynäkologen grund- example, this book asks why it was that, despite sätzlich zu drei Prozent Männer behandeln. everything being in place – successful acade- Das reiche in der Regel aus, sodass niemand mic molecular biology, strong government sup- Frauensache: Warum Männer weggeschickt werden müsse. Dennis Riehle port, newly available sources of capital, and a mit Brustkrebs nur schwer wandte sich nach seiner Odyssee durch die new entrepreneurial culture engendered by the Praxen mit einer Petition an den Stuttgarter remarkable political and economic transforma- einen Arzt finden Landtag. Als Folge der Beschwerde wurde klar- tion of the 1980s – Britain has not produced Für Dennis Riehle beginnt die Sache mit einem gestellt, dass niedergelassene Frauenärzte in any large new biotechnological enterprise like Verdacht. Sein Arzt entdeckt Veränderungen an Baden-Württemberg fortan uneingeschränkt America’s Amgen, Biogen or Gilead. Since the seiner Brust und schickt ihn zu einem Frauen- Männer behandeln können. Bis es so weit war, launch of Celltech (strongly supported by the arzt - es könnte Krebs sein. Etwa ein Prozent suchte der ungewollte Patient nach einer an- National Enterprise Board) in 1980, it conclu- aller Patienten mit der Diagnose Mammakar- deren Lösung. Riehle ging ins Brustzentrum des, there is «a dearth of outstanding succes- zinom ist männlich, jedes Jahr erkranken bun- einer Klinik und wurde dort rasch untersucht. ses, whether in terms of consistently profitable desweit 620 Männer daran. Riehle gehört also Immerhin nahm die Geschichte ein gutes Ende. firms or high-selling innovative drugs». … zu einer sehr kleinen Gruppe von Betroffenen. Der Krebsverdacht bestätigte sich nicht. … Und doch ist das deutsche Gesundheitssystem Süddeutsche Zeitung, 25. April 2016 mit ihr oft überfordert. Das hat etwas damit zu This disappointing performance, as the authors tun, wie das System funktioniert. Ein Grundsatz show, cannot be pinned on the usual suspects lautet: ambulant vor stationär. Wenn etwas bei of anti-business universities and an indifferent einem niedergelassenen Arzt untersucht werden stock market and government, for such charac- kann, dann soll das auch in der Praxis gemacht A study of the British terisations are not accurate for the period since 1979 (and in my view never were). … werden und nicht im Krankenhaus. Für Männer biotechnology industry shows … mit Brustkrebs beginnt das Problem bei einem zweiten Prinzip, das da lautet: Jeder Arzt soll how belief in an imminent The moral of the story is beware the claims das tun, für das er ausgebildet ist. Chirurgen success story was fuelled by of the gurus, about both science and capital- sollen operieren, Radiologen durchleuchten und Frauenärzte eben Frauen behandeln. An techno-scientific hype ism, especially in techno-nationalist form. The diesem Punkt fallen Männer wie Riehle durch story of innovation in pharma, big and small, das Raster. Remember biotechnology? It was to be the biotech and non-biotech, is one of decelerat- next big thing: after information technology, ing, increasingly expensive and less significant Er bat, so schildert er es, bei mehreren nie- the gurus had found the future in new drugs innovation. British pharma has hardly been dergelassenen Gynäkologen in seiner baden- made using recombinant DNA, monoclonal an- immune. It could well be argued that its great Schweizer Krebsbulletin Nr. 2/2016 111
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