Krebsforschung in der Schweiz - Schwerpunkt: Juni 2016 02 - SAKK - Swiss Group for Clinical ...

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Krebsforschung in der Schweiz - Schwerpunkt: Juni 2016 02 - SAKK - Swiss Group for Clinical ...
Juni 2016

         02
 Erscheint vierteljährlich
            Jahrgang 36
    SCHWEIZER
 KREBSBULLETIN
BULLETIN SUISSE
     DU CANCER

 Titelbild: Das Tumorzentrum
 am UniversitätsSpital Zürich
 S. 147

 Schwerpunkt:
 Krebsforschung in der Schweiz
Krebsforschung in der Schweiz - Schwerpunkt: Juni 2016 02 - SAKK - Swiss Group for Clinical ...
BAND 36, JUNI 2016, AUFLAGE 4200, ISSN 2297-0703                                           INHALTSVERZEICHNIS
Editorial                                                                     SPOG	Schweizerische Pädiatrische
103-104 Cancer research: opening frontiers and minds                                Onkologie Gruppe
        P.-Y. Dietrich                                                        158-161	Medulloblastoma in children and adults: One distinct
                                                                                       disease entity?
Pressespiegel                                                                 	A. O. von Bueren, C. Ares, A. Bartoli et al.
107-112 Cancer in the media                                                   NICER	National Institute for Epidemiology
                                                                                     and Registration
Krebs-Politik beleuchtet
                                                                              163-167	Population-based cancer registration in research in
115-116 Let’s do the moonwalk!                                                         Switzerland: examples, limitations and perspectives
        P. Imhof                                                                       V. Arndt
Nationale Strategie gegen Krebs                                               168-172	Schweizerischer Krebsbericht 2015: Präsentation von
                                                                                       ausgewählten Ergebnissen
117-118 Basis für evidenzbasierte Entscheide                                           R. Heusser, G. Noseda
118-119 Des décisions fondées sur les preuves
        P. Groux                                                              KLS       Krebsliga Schweiz
Schwerpunktthema                                                              175	25 Jahres Krebsforschung Schweiz – 25 ans de Recherche
Krebsforschung in der Schweiz                                                      suisse contre le cancer
121-122	Die SAKK – Stützpfeiler für die Krebsforschung in der                176  Chronisch krank – was leisten die Sozialversicherungen)
         Schweiz                                                              177  Maladie chronique? – prestations des assurances sociales
         T. Mühlebach                                                         178	Programm zur Stärkung der onkologischen
123-124 Interview mit Roger von Moos                                               Versorgungsforschung
        T. Mühlebach                                                          179  Eingabe von Forschungs- und Stipendiengesuchen
125	Patientenorientierte klinische Forschung in der Schweiz:                      Dépôt des demandes de subsides et de bourses
     SAKK und SCTO sehen fünf prioritäre Handlungsfelder                      180  Fort- und Weiterbildungen der Krebsliga Schweiz
     B. Thürlimann, P. Brauchli                                                    Formation continue de la Lige suisse contre le cancer
126-127	Mehr Sicherheit bei Phase I Studien durch gezielte
         Qualifikation
                                                                              OPS       Onkologiepflege Schweiz
         T. Mühlebach                                                         182       Fortbildungen – formations continues 2016
128-129 The Role of Switzerland in the EORTC                                  SGMO Swiss Society of Medical Oncology
        R. Stupp
                                                                                        Inauguration of new board
130-132	Vorstellung psychoonkologischer Forschungsprojekte in                          M. Borner, V. Kirchner, A. Roth
         der Schweiz
         D. Zwahlen                                                           Cooperative Groups
133-135	40 Jahre Schweizerische pädiatrische Onkologiegruppe:                185-187	IELSG: Update from the 19th Annual Meeting of the
         Past, Present and Future                                                      International Extranodal Lymphoma Study Group (IELSG)
         F. Niggli, M. Beck-Popovic, H. Hengartner, I. Lamontagne                      F. Hitz, C. Minoia
136-139	Krebsforschung in der Schweiz: Aktuelle Entwicklungen                188-189 IBCSG Annual Meeting
         in der Pflege                                                                 R. Maibach
	M. Eicher, M. Bana, E. Spichiger, M. Shaha, B. Senn, M. Katapodi            190-191 European Thoracic Oncology Platform (ETOP)
                                                                                       H. Roschitzki
Spezialartikel                                                                196-199	Fallstricke bis zur Diagnose eines Mammakarzinoms bei einer
142-144	L’epidémiologie du cancer: une science au service de                          Patientin mit Abszess der Brust und Lupus erythematodes
         la population – Entretien avec la professeure Christine                       L. Zuder, E. Markert, M. Knauer
         Bouchardy, directrice du Registre Genevois des Tumeurs
         S. Ferrari                                                           Kongressberichte
                                                                              200       What’s new in Lymphoma aat ASH?
Swiss Cancer Center                                                                     S. Luminari, V. Tarantino
147-150 Cancer Center Zürich
        R. Stahel, M. Weller                                                  Bücher
                                                                              203	The death of Cancer – V. T. DeVita jr.,
SAKK	Schweizerische Arbeitsgemeinschaft                                           Elizabeth DeVita-Raeburn
      für Klinische Krebsforschung                                                 F. Cavalli
153-155 Gemeinsam mit Power gegen Krebs
        Y. Ineichen                                                           204       Agenda

                        Schwerpunktthema Ausgabe Nr. 3/2016: Humanforschung in der Schweiz

                                        Nr. 3/2016: 14. Juli – Nr. 4/2016: 15. September – Nr. 1/2017: 15. Januar

 Schweizer Krebsbulletin  Nr. 2/2016
Krebsforschung in der Schweiz - Schwerpunkt: Juni 2016 02 - SAKK - Swiss Group for Clinical ...
EDITORIAL

Cancer                                 What a chance! Our generation is very fortunate to live at a time when the battle against
                                       cancers seems to be a realistic prospect! Incredible advances are indeed achieved in fields
research:                              as varied as pathology, imaging, interventional radiology, surgery, anesthesia, intensive
opening                                medicine and internal medicine specialties, all contributing to push back the boundar-
                                       ies of treatments and improve survival curves and quality of life. At the same time, the
frontiers                              development of cancer drugs is unexampled, targeted therapy is gradually replaced by
and minds                              precision therapy, immunotherapy is finally breaking the deadlock after decades of ef-
                                       forts, and cell based therapies are meant to be the next big step forward. Several hundred
                                       molecules and treatment strategies are awaited in the coming years, with a huge increase
                                       in complexity in establishing a precise diagnosis and choosing the most appropriate
                                       treatment, and the absolute need to work in multidisciplinary teams and across different
                                       institutions. But are we really ready for that?

                                       As well illustrated in the present issue of the Schweizer Krebsbulletin, the SAKK and
                                       other national and international cooperative research groups are working in this direc-
                                       tion since several years and even decades. It is an important first step, but other actions
                                       for breaking the barriers and opening our minds have to be considered for making pres-
                                       ent and future advances more tangible. I would like to introduce some of them.

                                       At the Swiss level, barriers between cantons are still watertight, even though politicians
                                       are claiming the opposite. Some theoretical advances have been achieved, but the situa-
                                       tion remains extremely complex. Each year, University Hospitals prepare more than 20
                                       collaboration agreements with other cantons in Switzerland, using a fascinating amount
                                       of administrative resources for only a few patients. More so, patient transport is not cov-
                                       ered by insurances even when collaborations are officially recognized between cantons
                                       (e.g. for bone marrow transplantation). Including a patient in a clinical trial outside his
                                       residency canton is often quite complicated. Historical and still well anchored cantonal
                                       health organization hence continues to hamper the complete opening of frontiers within
                                       Switzerland, although this is definitely a requisite for modern oncology.

                                       With the generalized usage of high throughput assays, precision oncology is relying on
                                       the accumulation of billions of molecular (and biochemical) data. This should hopefully
                                       help identify optimal treatments, avoid inefficient or excessively toxic therapies, and,
                                       why not, with some level of optimism, reduce global health costs. To achieve such objec-
                                       tives, clinical and molecular data have to be gathered from a majority of cases around
                                       the world. There are urgent needs in harmonizing such prospectively collected data, as
                                       well as the information systems that are used to do so. In the era of big data, Switzerland
                                       should be careful not to isolate itself by a lack of internal consensus, but should become
                                       an active partner in the world. The initiatives of the Swiss Institute for Bioinformatics
                                       are a step forward in the right direction and ought to be encouraged.

                                       Generalization of molecular analysis of tumor samples may have other indirect conse-
                                       quences, the importance of which is sometimes poorly perceived. Some germinal muta-
                                       tions could inadvertently be detected. How should patients be informed of such find-
                                       ings? What about their relatives? This editorial is not the space to address such complex
                                       issues, but it illustrates a situation in which significant and important biological, tech-
                                       nical and medical advances are opening complex ethical, human and societal questions.
                                       The most crucial question however, is perhaps whether our society, at the individual and
                                       organizational levels, is ready to integrate the clinical advances achieved thanks to cancer
                                       research? The answer is probably no. Let’s go through a few examples.

                                       After their fight against cancer, cured patients attempt to rebuild themselves and look to
                                       the future. What do they find on their way? Many stigmatizing administrative obstacles,
                                       including the impossibility to conclude insurances covering loss of income or to obtain a

Schweizer Krebsbulletin  Nr. 2/2016                                                                                         103
Krebsforschung in der Schweiz - Schwerpunkt: Juni 2016 02 - SAKK - Swiss Group for Clinical ...
EDITORIAL

            bank loan. Strict purely protective rules have to be adapted for such citizens who are not
            patients anymore and should not be considered as such. As researchers and physicians,
            this is part of our mission and would constitute a beautiful political program.

            Recent statistics published by NICER show that more than 300.000 people are liv-
            ing with a diagnosis of cancer in Switzerland in 2015 (compared to 180.000 people 15
            years ago!). This cannot be without social consequences. As we are able to observe in
            our daily practice, the professional performance of patients with chronic treatment or
            alternation of relapses and remissions is highly variable, often leading to precariousness
            for themselves and their families, as well as chipping away their self-confidence. Our
            social organization howewer works on a rather binary model (on/off) with very limited
            possibilities of fine tuning. Together, we should work on adapting it for a more flexible
            protection, and equally, employers should be sensitized to this issue, learning to consider
            such individuals as humans beings capable of depth and strong motivation rather than
            a load for the company.

            Finally, let us not forget that most patients with cancer will ultimately die from their
            disease. Patients and their families find it ever more difficult to understand that modern
            therapies are poorly effective or ineffective in their case, while media and doctors are
            constantly promoting the fascinating advances obtained by targeted therapies, immu-
            notherapy and cell based therapies, among others. Such discrepancies between personal
            experience and media highlights are often a source of misunderstanding, conflict, revolt,
            frustration and psychological suffering. We should be cautious not to feed this feeling
            but rather take time to accompany patients and families in their personal thoughts, and
            avoid the temptation of a last inefficient drug. «Primum non nocere» is more newsworthy
            than ever.

            Amazing therapeutic advances are ongoing thanks to the collaborative work of biol-
            ogy and medicine. Several obstacles and challenges remain, with major hope for the
            future. For a full success to be achieved, we need to take time for integrating the medi-
            cal advances and their consequences at the individual and social levels. Performance and
            efficiency should not remain the unique values of our society, whilst solidarity, respect
            and humanism have repeatedly shown to be the cornerstones of happiness. Creating or
            facilitating bridges from medical sciences should no longer be limited to informatics,
            bioinformatics, genetics, proteomics but should ideally include sociology, ethics and
            philosophy. Increasing the dialogue with patients, families, patient advocates and politi-
            cians will also help transforming obstacles into opportunities and remind us that medi-
            cine is, above all, a Human science.

                                    Prof Pierre-Yves Dietrich, Director of the Centre of Oncology,
                                      Geneva University Hospital, pierre-yres.dietrich@hcuge.ch

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Krebsforschung in der Schweiz - Schwerpunkt: Juni 2016 02 - SAKK - Swiss Group for Clinical ...
BULLETIN
                                                                                                                             SUISSE DU CANCER

HERAUSGEBER                                                                                                                  SCHWEIZER KREBS-
                                                                                                                                BULLETIN
                                                                                                                             SUISSE DU CANCER

 REDAKTION                                                                                                                   SCHWEIZER KREBS-
 Prof. Dr. Franco Cavalli, Koordination: Karin Lerch
 Istituto Oncologico della Svizzera Italiana (IOSI), Ospedale Regionale di Bellinzona e Valli, 6501 Bellinzona
                                                                                                                                BULLETIN
 Tel. 091 811 82 30, Fax 091 811 80 56, Email: karin.lerch@sakk.ch
                                                                                                                             SUISSE DU CANCER
 SAKK
 Schweizerische Arbeitsgemeinschaft für Klinische Krebsforschung / Groupe Suisse de Recherche Clinique sur le Cancer SCHWEIZER KREBS-
 Verantwortlich: Thomas Mühlebach, SAKK, Effingerstrasse 33, 3008 Bern
 Tel. 031 508 41 79, Fax 031 389 92 00, Email: thomas.muehlebach@sakk.ch
                                                                                                                           BULLETIN
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 NICER
 Nationales Institut für Krebsepidemiologie und –registrierung / Institut National pour l’Épidémiologie et l’Enregistrement du Cancer
 Direktor: Dr. Rolf Heusser, Foundation National Institute for Cancer Epidemiology and Registration (NICER)
 c/o Universität Zürich, Seilergraben 49, 8001 Zürich, Tel. 044 634 53 74, Fax 044 634 54 44, Email: contact@nicer.org
 SPOG
 Schweizerische Pädiatrische Onkologie Gruppe / Groupe suisse d’oncologie pédiatrique
 Präsident: Prof. Dr. Felix Niggli, Universitätskinderspital, Steinwiesstrasse 75, 8032 Zürich
 Tel. 044 266 71 11, Fax 044 266 78 34, Email: felix.niggli@kispi.uzh.ch
 KLS
 Krebsliga Schweiz / Ligue suisse contre le cancer
 Verantwortlich: Flavia Nicolai, KLS, Effingerstrasse 40, Postfach 8219, 3001 Bern
 Tel. 031 389 94 13, Fax 031 389 91 62, Email: flavia.nicolai@krebsliga.ch
 KFS
 Stiftung Krebsforschung Schweiz / Fondation Recherche suisse contre le cancer
 Verantwortlich: Dr. Ori Schipper, KFS, Effingerstrasse 40, Postfach 7021, 3001 Bern
 Tel. 031 389 93 31, Fax 031 389 91 62, Email: ori.schipper@krebsforschung.ch
 ISREC
 Institut Suisse de Recherche Expérimentale sur le Cancer / Schweizerisches Institut für experimentelle Krebsforschung
 Responsible at interim: Prof. Dr. Douglas Hanahan, ISREC-EPFL, Batiment SV, Station 19, 1015 Lausanne
 Tel. 021 693 06 57, Fax 021 693 06 60, Email: dh@epfl.ch
 SASRO
 Scientific Association of Swiss Radiation Oncology
 Responsible: Prof. Dr. Damien Weber, Paul Scherrer Institut, 5232 Villigen
 Tel. 056 310 58 28, Fax 056 310 35 15, Email: damien.weber@psi.ch
 ONCOCAMPUS
 OncoCampus Switzerland
 Präsident: Prof. Dr. Heinrich Walt, Universitätsspital Zürich, Klinik für Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie, Frauenklinikstrasse 24, 8091 Zürich
 Tel. 044 255 91 25, Fax 044 255 41 79, Email: heinrich.walt@usz.ch, www.oncocampus.ch
 OPS
 Onkologiepflege Schweiz
 Verantwortlich: Irène Bachmann-Mettler, Geschäftsstelle Onkologiepflege Schweiz, Hirstigstrasse 13, 8451 Kleinandelfingen
 Tel. 052 301 21 89, Fax 052 317 39 80, Email: info@onkologiepflege.ch, www.onkologiepflege.ch
 SGPO
 Schweizerische Gesellschaft für Psychoonkologie / Société Suisse de Psycho-Oncologie
 Sekretariat SGPO, c/o Krebsliga Schweiz, Effingerstrasse 40, Postfach 8219, 3001 Bern
 Tel. 031 389 91 30, Fax 031 389 91 60, Email: kontakt@psycho-onkologie.ch
 SGMO
 Schweizerische Gesellschaft für Medizinische Onkologie
 Verantwortlich: Prof. Dr. med Markus Borner, SGMO, c/o Pro Medicus GmbH, Bahnhofplatz 4, 8001 Zürich
 Tel. 043 266 99 17, Fax 043 266 99 18, Email: sgmo@promedicus.ch
 SGPath
 Schweizerische Gesellschaft für Pathologie SG Path
 Verantwortlich: Prof. Dr. Rupert Langer, Institut für Pathologie, Universität Bern, Murterstrasse 31, 3010 Bern
 Tel. 031 632 32 47, Email: rupert.langer@pathology.unibe.ch

 Folgende Firmen unterstützen den SAKK Industriepool:
 Amgen Switzerland AG                               Genomic Health Intl Sàrl                          PharmaMar S.A.
 ARIAD Pharmaceuticals                              Gilead Sciences Switzerland Sàrl                  Pierre Fabre Pharma AG
 Astellas Pharma AG                                 Janssen-Cilag AG                                  Roche Pharma (Schweiz) AG
 AstraZeneca AG                                     Jazz Pharmaceuticals                              Sandoz Pharmaceuticals AG
 Baxalta Schweiz AG                                 Lipomed AG
                                                                                                      Sanofi-Aventis (Schweiz) AG
 Bayer (Schweiz) AG                                 Merck (Schweiz) AG
 Boehringer Ingelheim (Schweiz) GmbH                MSD Merck Sharp & Dohme AG                        Spectrum Pharmaceuticals
 Bristol-Myers Squibb SA                            Mundipharma Medical Company                       Takeda Pharma AG
 Celgene GmbH                                       Novartis Pharma (Schweiz) AG                      Teva Pharma AG
 Eli Lilly (Suisse) SA                              Pfizer AG                                         Vifor AG

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Krebsforschung in der Schweiz - Schwerpunkt: Juni 2016 02 - SAKK - Swiss Group for Clinical ...
PRESSESPIEGEL – REVUE DE PRESSE

Mass-produced mini-brains                            Atera, a Luxembourg company that specialises
                                                     in tissue engineering. Prof Hartung said they
                                                                                                          pared with those born in 1920. For the top 10
                                                                                                          percent, though, it jumped by about 28 percent.
to spark rethink over drug                           aim to have the first product available in the       (The researchers used a common measure, life
testing on animals                                   autumn, followed by a series of customised
                                                     mini-brains for drug research. The long-term
                                                                                                          expectancy at age 50, and included data from
                                                                                                          1984 to 2012.)
Human mini-brains, made from the neurons of          prospect is for chips containing several differ-
a full-sized brain, will be mass-produced to re-     ent mini-organs to study interaction with the        It is hard to point to one overriding cause. In
place animals in drugs testing, in a move that       human body. «Nobody should have an excuse            recent decades, smoking, the single biggest
is likely to transform pharmaceuticals research      to still use the old animal models,» he said.        cause of preventable death, has helped drive
and development.                                                                                          the disparity, said Andrew Fenelon, a researcher
                                                                FT Weekend, 13-14 February 2016           at the Centers for Disease Control and Preven-
Researchers at Johns Hopkins University, Bal-                                                             tion. As the rich and educated began to drop
timore, have created mini-brains from human                                                               the habit, its deadly effects fell increasingly on
stem cells that grow into little balls of neurons                                                         poorer, uneducated people. Mr. Fenelon has
about the size of a fly’s eye. The mini-brains,                                                           calculated that smoking accounted for a third
which fire electrical impulses and communicate       Widening gap in wealth plays                         to a fifth of the gap in life expectancy between
via their normal networks, show the electro-
chemical activity characteristic of thinking, the    out in life spans                                    men with college degrees and men with only
                                                                                                          high school degrees. For women it was as much
scientists said.                                                                                          as a quarter. Obesity, which has been sharply
                                                     Experts have long known that rich people gener-
                                                     ally live longer than poor people. But a growing     rising since the 1980s, is more ambiguous. The
Thomas Hartung, professor of toxicology and                                                               gap between obesity rates for high earners and
project leader, called this «a primitive type of     body of data shows a more disturbing pattern:
                                                     Despite big advances in medicine, technology         low earners actually narrowed from 1990 to
thinking», stressing that, because there was
                                                     and education, the longevity gap between high-       2010, according to an analysis by the National
no «input or output», electrical activity was
                                                     income and low-income Americans has been             Academy of Sciences. By 2010, about 37 per-
«meaningless . . . but the neurons are trying to
communicate with each other». He said 95 per         widening sharply. The poor are losing ground         cent of adults at the lower end of the income
cent of drugs that look promising in animal          not only in income, but also in years of life, the   ladder were obese, compared with 31 percent
tests fail when transferred to humans. «While        most basic measure of well-being. In the early       of those at the higher end.
rodent models have been useful, we are not           1970s, a 60-year-old man in the top half of the
150-pound rats. And even though we are not           earnings ladder could expect to live 1.2 years       More recently, the prescription drug epidemic
balls of cells either, you can often get much        longer than a man of the same age in the bot-        has ravaged poor white communities, a prob-
better information from these balls of cells         tom half, according to an analysis by the Social     lem that experts said would most likely exacer-
than from rodents.» Other research teams, in-        Security Administration. Fast-forward to 2001,       bate the trend of widening disparities. Limited
cluding scientists at the Institute of Molecular     and he could expect to live 5.8 years longer         access to health care accounts for surprisingly
Biotechnology in Vienna and Tufts University in      than his poorer counterpart.                         few premature deaths in America, researchers
the US, have produced larger mini-brains. The                                                             have found. So it is an open question whether
advantage of the Johns Hopkins system, which         New research released on Friday contains even        President Obama’s health care law will help
was presented to the American Association for        more jarring numbers. Looking at the extreme         ease the disparity. Life expectancy for the bot-
the Advancement of Science on Friday, is that        ends of the income spectrum, economists at           tom 10 percent of male wage earners born in
hundreds of identical mini-brains can be pro-        the Brookings Institution found that for men         1920 was 72.9, compared with 73.6 for those
duced in each batch.                                 born in 1920, there was a six-year difference        born in 1950, the Brookings researchers found.
                                                     in life expectancy between the top 10 percent        For the 10 percent, life expectancy jumped
«We don’t have the first brain model nor are we      of earners and the bottom 10 percent. For men        to 87.2 from 79.1. The growing longevity gap
claiming to have the best one but this is the most   born in 1950, that difference had more than          means that benefits like Social Security are
standardised one,» Prof Hartung said. «When          doubled, to 14 years. For women, the gap grew        paid out even more disproportionately to the
testing drugs it is imperative that the cells be-    to 13 years, from 4.7 years. «There has been         better-off, because they are around for more
ing studied are as similar as possible to ensure     this huge spreading out,» said Gary Burtless,
the most comparable and accurate results.» The                                                            years to collect them.
                                                     one of the authors of the study. The growing
Johns Hopkins team created the mini-brains           chasm is alarming policy makers, and has
from «induced pluripotent stem cells» or iPSCs,                                                                            International New York Times,
                                                     surfaced in the presidential campaign. During                                February 13-14, 2016
derived from adult skin cells genetically repro-
                                                     the Democratic debate Thursday night, Senator
grammed back to an embryonic state and then
stimulated to grow into brain cells.                 Bernie Sanders and Hillary Clinton expressed
                                                     concern over shortening life spans for some
Cells from patients with particular genetic traits   Americans.
or diseases – including Alzheimer’s, Parkinson’s
                                                     «This may be the next frontier of the inequality
                                                                                                          Für die Medikamente nach
and autism – can be used to create special-
ised mini-brains for R&D. «Take autism,» Prof        discussion,» said Peter Orszag, a former Obama       Indien
Hartung said. «We know that neither genetics         administration official now at Citigroup, who
nor exposure to chemicals alone leads to the         was among the first to highlight the pattern. The    Weil die hochwirksamen neuen Pillen gegen
disease. Perhaps we can finally unravel this         causes are still being investigated, but public      Hepatitis C in der Schweiz rationiert sind, be-
with mini-brains from the skin of autistic chil-     health researchers say that deep declines in         schaffen sich infizierte Schweizer die Heilmittel
dren. They bring the genetic background; the         smoking among the affluent and educated may          in Asien. Der Erwerb hat seine Tücken.
researchers bring the chemicals to test.» To         partly explain the difference. Over all, according
commercialise the research, the Johns Hopkins        to the Brookings study, life expectancy for the      K. G. hat Hepatitis C. Von dieser potenziell le-
scientists have set up a company called Orga-        bottom 10 percent of wage earners improved           bensbedrohlichen Virusinfektion weiss er seit
nome, which is establishing a joint venture with     by just 3 percent for men born in 1950 com-          Sommer 2014. Sein Arzt versuchte, ihn mit

  Schweizer Krebsbulletin  Nr. 2/2016                                                                                                               107
Krebsforschung in der Schweiz - Schwerpunkt: Juni 2016 02 - SAKK - Swiss Group for Clinical ...
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Interferon zu behandeln. Vergeblich. K. G.            der auch nach asiatischen Massstäben teuren          allerdings erst wenige Anfragen erhalten. James
sprach auf die mit heftigen Nebenwirkungen            Hepatitis-Medikamente nicht. Von ähnlichen           hatte zusammen mit seinem Vater John Free-
verbundene Therapie nicht an. Dabei könnte            Erfahrungen sprechen denn auch Reisende in           man, ebenfalls ein Arzt, den Club ins Leben
der in der Nordwestschweiz wohnende Mann              Indien. K. G. fand schliesslich Hilfe bei einer      gerufen.
von seiner Infektion heute kuriert werden. Mög-       lokalen Firma, die Ausländern Dienste in medi-
lich machen es die neuen, hochwirksamen               zinischen Angelegenheiten offeriert. Was natür-                  Tages-Anzeiger, 29. Februar 2016
Medikamente, die seit Ende 2014 von ver-              lich seinen Preis hat, denn auch dieser Anbieter
schiedenen Herstellern auf den Markt gebracht         hat kapiert, was läuft: Kranke Ausländer, die per
worden sind. Mit dem Medikament Harvoni des           se als reich gelten, suchen verzweifelt nach Me-        Kommentar der Redaktion
US-Herstellers Gilead Science wäre K. G. gehol-       dikamenten. Da locken üppige Gewinnmargen.
fen, wie sein Arzt meint. Er müsste die Tabletten     Der lokale Dienstleister anerbot sich, Harvoni          Das Problem der Kosten der Medikamen-
täglich während zwölf Wochen schlucken.               in Indien zu besorgen und es für K. G. zur Abho-        te ist dabei, eines der Hauptthemen der
                                                      lung an seiner Feriendestination bereitzuhalten.        Weltpolitik zu werden. Sicherlich war dies
Doch die Wunderpillen sind für ihn ausser             Kostenpunkt: 6000 Dollar, bezahlbar im Vo-              eines der wichtigsten Themen bei den Pri-
Reichweite. Sein Arzt darf sie ihm nicht ver-         raus. Sollte die Ware aus irgendwelchen Grün-           märwahlen in den USA. Unterdessen ha-
schreiben, seine Krankenkasse die Kosten da-          den nicht aus Indien angeliefert werden, behält         ben in Kalifornien mehr als 1 Million Men-
für nicht übernehmen. Grund: Die neuen Me-            der Dienstleister ein Drittel der Summe für sich.       schen eine Petition unterschrieben, die
dikamente sind so teuer, dass das Bundesamt           Obwohl die Medikamente auf diesem Weg ge-               eine scharfe Kontrolle der Medikamen-
für Gesundheit (BAG) die Behandlung massiv            gen fünfmal teurer sind als in Indien, hat K. G.        tenkosten verlangt. Führende Onkologen
eingeschränkt hat mittels einer sogenannten           die Offerte akzeptiert. Vor wenigen Tagen hat           in den USA protestieren fast wöchentlich
Limitatio. Harvoni und ähnliche Präparate dür-        er per Mail Bescheid erhalten, dass die Har-            gegen überrissene Preise, die wichtigsten
fen nur an Patienten abgegeben werden, deren          voni-Packungen in seinem Ferienland eingetrof-          Vertreter des Faches in Frankreich haben
Krankheit bereits weit fortgeschritten ist.           fen seien. Nun werden Bekannte von ihm die              letzthin in der Tageszeitung «Le Figaro» ei-
                                                      Pillen in die Schweiz bringen.                          nen scharfen Brief darüber publiziert. Der
Zu teuer, falscher Genotyp                                                                                    Direktor des wichtigsten Krebszentrums
K. G. könnte die Therapie einfach aus der eige-       Anderen Arzt suchen                                     (Villejuif) hat sogar vorgeschlagen, eine
nen Tasche berappen. Doch dazu ist er finan-          Auch der Zürcher J. A. ist ein Opfer der Limita-        Bewegung «Occupy Pharma» ins Leben
ziell nicht in der Lage. Derzeit kosten die für die   tio und will sich Harvoni in Indien beschaffen.         zu rufen. Das Thema wird uns also in den
Standardtherapie von drei Monaten notwendi-           An seinem Fall lässt sich noch eine weitere             nächsten Jahren sicher alle sehr stark be-
gen Packungen Harvoni 50‘244.90 Franken.              Schwierigkeit aufzeigen: Sein Arzt weigerte sich,       schäftigen.
Nicht berücksichtigt sind dabei die Kosten für        ein Rezept auszustellen und ihn weiterhin zu
Arztkonsultationen und Laboruntersuchungen.           behandeln, sollte er importierte Medikamente
In seinem Fall kommt noch dazu, dass er mit           schlucken. Inzwischen hat J. A. einen anderen
dem Virus des Genotyps 4 infiziert ist. Harvoni       Arzt gefunden, der ihm helfen will. Die indische
ist jedoch in der Schweiz – anders als etwa in        Firma Act Life Sciences bietet J. A. die Lieferung
den USA oder in Deutschland – nur für den Ge-         eines Harvoni-Generikums in der Dreimonats-
                                                                                                           Commet l’Etat a caché
notyp 1 zugelassen.                                   packung für 2400 Dollar plus Lieferspesen            les dangers du diesel
                                                      von 100 Dollar an – gegen Zusendung eines
Also entschloss sich K. G., das zu tun, was           Rezepts und einer Kopie seines Ausweises. Die        Dès 1997, une expertise collective donnait
immer mehr Menschen aus Europa, den USA               Auslieferung per DHL erfolgt innerhalb von zwei      l’alerte sur le lien entre diesel et cancer des
oder Australien tun, also überall dort, wo die        Werktagen nach Eingang der Zahlung. Act Life         voies respiratoires
Medikamente sehr teuer und limitiert sind: Er         Sciences hatte übrigens bereits im letzten Jahr
besorgt sich die Medikamente in Asien. Hot-           Hepatologen in der Schweiz angeschrieben und         …
spot dieses Medikamententourismus ist Indien.         ihnen Sovaldi und andere Hepatitis-Medika-           Sollicité par Le Monde, l’organisme de recherche
Die dortige Pharma­industrie besorgte sich bei        mente zum Bezug angeboten.                           a mis près de cinq mois à le retrouver, dans son
Gilead schon früh Lizenzen, um die Pillen zu                                                               dépôt d’archives de Gif-sur-Yvette (Essonne)…
spottbilligen Preisen herzustellen. Damit, so die                                                          Le Monde a ainsi pu consulter une copie du
Auflage des Lizenzgebers, sollten andere Ent-         Wenig Anfragen von Schweizern                        document.
wicklungsländer beliefert werden. Seit letztem        Während in der Schweiz laut Kenntnissen von
November verkaufen indische Anbieter auch             Ärzten erst wenige Patienten diesen Schritt          Avec la prudence habituelle des scientifiques,
Generika von Harvoni. Das Medikament kostet           wagen, hat sich in Australien im Herbst 2015         les auteurs ne tiraient pas de conclusions
je nach Hersteller zwischen 1400 und 1700             der Fix Hep C Buyers Club gebildet, eine Selbst-     définitives. «Mais il y avait clairement une
Dollar für die Dreimonatstherapie. …                  hilfeorganisation, die von Ärzten und Patienten      alerte», dit l’un des auteurs du rapport, sous
…                                                     getragen wird. Der Club hilft bei den Bestell-       le couvert de l’anonymat. «L’action mutagène
                                                      und Zahlungsmodalitäten und bietet die Mög-          et génotoxique qui provoque des dommages à
Der Schweizer K. G. hat auf der Suche nach            lichkeit an, die Pillen aus Indien, China und        l’ADN des émissions diesel a été démontrée in
Harvoni einen anderen Weg gewählt als Jef-            Bangladesh auf ihren Inhalt zu testen. Auch          vitro, écrivaient les auteurs. A long terme, chez
ferys. Er reiste vor einigen Wochen in ein süd-       versucht er, mit Herstellern vorteilhafte Kondi-     le rat, elles induisent la formation de tumeurs
ostasiatisches Land, das er aus früheren Auf-         tionen auszuhandeln. So bietet die chinesische       pulmonaires (…). Il semble que les particules
enthalten kennt und wo er Freunde hat. Die            Firma Beijing Mesochem den Clubmitgliedern           soient plus particulièrement responsables de
Hürden erwiesen sich allerdings als hoch. «Man        den Harvoni-Wirkstoff für 1680 Dollar für eine       cette carcinogenèse.» En 1997, il était encore
kann nicht einfach mit einem ärztlichen Rezept        Dreimonatsbehandlung an. Dem Club können             «illusoire», exposaient-ils, de quantifier l’effet
in eine Apotheke gehen und die Pillen kaufen»,        auch Betroffene ausserhalb Australiens bei-          du diesel sur les taux de cancer du poumon
beschreibt er seine Erfahrungen. Für viele La-        treten, erklärt der Arzt James Freeman dem           chez les humains. Néanmoins, « de nombreuses
denbetreiber lohnt sich eine Vorratshaltung           «Tages-Anzeiger». Aus der Schweiz habe man           études épidémiologiques suggèrent qu’une

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exposition à long terme pourrait participer (…),                                                             entscheidenden Einfluss auf Entstehung und
certes faiblement, à la cancérogenèse». …                Kommentar der Redaktion                             Verlauf dieser Krankheiten. Tabakkonsum, exzes-
…                                                                                                            siver Alkoholkonsum, mangelnde Bewegung, un-
                                                         Wir haben schon ähnliche Beispiele er-              ausgewogene Ernährung und das häufig damit
Une quarantaine de scientifiques des                     lebt. Wir erinnern nur an das, was mit              verbundene Übergewicht seien Risikofaktoren.
universités ou des organismes de recherche               Asbest, Tabak und sogar der Klimaerwär-
publics ont ainsi été réunis par le CNRS,                mung geschehen ist. Wissenschaftliche               Der Bund will die bestehenden Aktivitäten von
avec pour mission de produire une expertise              Erkenntnisse, die wichtige wirtschaftliche          kantonalen Stellen und Gesundheitsligen besser
collective sur le sujet. Ce genre d’expertise a          Interessen in Frage stellten, wurden häu-           auf die Arbeiten des Bundes abstimmen. Vorbild
généralement une fonction de conseil pour la             fig während Dutzenden von Jahren ver-
conduite des politiques publiques. Elle explore                                                              für neue Programme sind die heute laufenden zu
                                                         steckt bzw. schubladisiert. Auch während            Tabak, Alkohol sowie Ernährung und Bewegung.
l’ensemble des aspects d’un sujet donné et               der vor kurzem stattgefundenen Kampag-
son poids scientifique est très supérieur à                                                                  Ein weiteres Ziel ist es, die Prävention als selbst-
                                                         ne zu Gunsten der zweiten Gotthardröhre
celui d’une étude isolée. Plusieurs comités                                                                  verständlichen Teil der medizinischen Versorgung
                                                         wurden die Gefahren der Luftverschmut-
(sur la combustion des hydrocarbures, sur la                                                                 zu verankern. Schliesslich soll in Zusammenar-
                                                         zung banalisiert. Wie häufig müssen wir
toxicologie, l’aérologie, l’épidémiologie, etc.)                                                             beit mit der Wirtschaft das betriebliche Gesund-
                                                         das noch erleben?
ont ainsi été constitués en vue de réaliser                                                                  heitsmanagement gestärkt werden.
l’expertise. Après plusieurs années de travail,
le document a été finalisé en septembre 1997.                                                                Ungeklärte Finanzierung
«J’ai présenté les principales conclusions en                                                                Wirtschaftsverbände und Krankenversicherer
comité de direction du CNRS et je me souviens                                                                haben sich in der Konsultation negativ zum
de réactions assez négatives, poursuit M.              Bund will vorbeugen statt                             Vorhaben oder einzelnen Aspekten geäussert.
Tambourin. Le rapport impliquait que les
véhicules diesel soient tous équipés de filtres. Or,   heilen                                                So sei die Finanzierung nicht geklärt. Für die
                                                                                                             Krankenkassen ist Prävention keine Aufgabe
à l’époque, cette solution était économiquement                                                              der Grundversicherung. Berset entgegnete die-
viable pour les gros véhicules, mais pas pour les      Präventionsprogramme gegen Krebs, Diabetes
                                                       und Herz-Kreislauf-Erkrankungen                       ser Kritik, dass zuerst Massnahmen erarbeitet
véhicules particuliers. Certains ont vu ce rapport
                                                                                                             würden und erst dann die Finanzierung geklärt
comme une menace pour notre industrie
                                                       Chronische Krankheiten verursachen rund 80            werde. Die Ausgaben des Bundes für Präven-
automobile.»
                                                       Prozent der Gesundheitskosten. Der Bundesrat          tion seien überdies in den vergangenen Jahren
En 1997, c’est la nouvelle directrice générale         will die Prävention verstärken. Doch nicht alle       von 25 Millionen (2008) auf noch 17 Millionen
du CNRS qui hérite de la patate chaude. «J’ai          sind damit einverstanden.                             Franken gesunken.
transmis le rapport à ma tutelle, c’est-à-dire au
ministère de la recherche, raconte la physicienne      Das Parlament ist skeptisch gegenüber staatli-                  Neue Zürcher Zeitung, 7. April 2016
Catherine Bréchignac, aujourd’hui secrétaire           chem Aktivismus in der Prävention. Vor vier Jahren
perpétuelle de l’Académie des sciences. Je             scheiterte das vom Bundesrat präsentierte Gesetz
l’ai transmis une fois, deux fois et je n’ai eu
                                                       über Prävention und Gesundheitsförderung im              Kommentar der Redaktion
aucun retour. De guerre lasse, j’ai fait ce que
                                                       Ständerat. Es überwog die Befürchtung, das neue
je devais et pouvais faire: nous avons publié un                                                                Als erste und vor allem als Krebsspe-
communiqué de presse, sans publier le rapport,         Gesetz führe zu einer weiteren Welle von Vorschrif-
                                                                                                                zialisten können wir uns nur die Augen
qui était toutefois consultable au CNRS » Il en        ten und staatlicher Bevormundung. Die nationale          reiben oder es wäre vielleicht sogar bes-
a rapidement disparu pour devenir introuvable.         Strategie gegen nichtübertragbare Krankheiten            ser, wenn wir wütend und laut schreien
Le ministre de tutelle est alors Claude Allègre.       trage dem Rechnung, sagte Gesundheitsminister            würden, um nicht nur die Faust im Sack
Celui-là même qui s’oppose à cette époque à            Alain Berset am Mittwoch vor den Medien. Man             zu machen. Zuerst hat die Mehrheit des
la publication d’une autre expertise collective        habe deshalb auf ein Gesetz verzichtet und statt-        Schweizer Parlaments kein Präventionsge-
sur l’amiante. Le 16 octobre 1997, la revue            dessen mit den Kantonen und unter Einbezug der           setz gewollt, jetzt wollen sie sogar gezielte
Nature déclenche un scandale en révélant que           Wirtschaft eine Strategie entwickelt.                    Präventionsprogramme gegen Krebs, Dia-
M. Allègre bloque la publication du rapport de                                                                  betes und Herz-Kreislauf-Erkrankungen
l’Inserm sur cette fibre hautement cancérogène –       Zu den fünf häufigsten nichtübertragbaren                in Frage stellen. Und dies bei Krankhei-
révélations qui ont conduit à ce que le document       Krankheiten gehören Krebs, Diabetes, Erkran-             ten, die, wie im NZZ-Bericht festgestellt
en question soit finalement publié. Le rapport         kungen von Herz-Kreislauf, der Atemwege und              wird, rund 80% der Gesundheitskosten
sur le diesel restera, lui, dans les limbes.           des Bewegungsapparats. Insgesamt verursa-                betragen, also mindestens 50 Milliarden
                                                       chen sie rund 80 Prozent der direkten Gesund-            Franken. Dabei sind die Präventionsaus-
Pourquoi les auteurs ne se sont-ils pas offusqués      heitskosten (50 Milliarden Franken). Laut Bund           gaben des Bundes, die schon lächerliche
de cet enterrement? «Au départ, on ne nous                                                                      25 Millionen (2008) betrugen, letzthin
                                                       könnten mehr als die Hälfte dieser Erkrankun-
avait pas dit si le rapport allait être publié                                                                  auf 17 Millionen gesunken. In der letzten
                                                       gen mit einem gesunden Lebensstil vermieden
ou non, se souvient l’un de ces auteurs, peu                                                                    Ausgabe unseres Bulletins haben wir die
accoutumés à travailler sur ce type d’expertise,       oder zumindest verzögert werden.
                                                                                                                Kürzungen der Forschungskredite scharf
la première du genre organisée par le CNRS. Je                                                                  kritisiert und jetzt ist das fehlende Gespür
me suis demandé pendant un temps ce qu’ils             Das Verhalten ändern                                     für die Wichtigkeit von Präventionspro-
allaient en faire et puis j’ai renoncé. Mais je ne     Berset bezeichnet diese Krankheiten als die              grammen an der Reihe... Es verschlägt
me faisais pas trop d’illusions: à l’époque, les       grösste Herausforderung für das Gesundheits-             einem richtig Sprache dabei. Und dann
constructeurs français vendaient leurs diesels         wesen, das heute vor allem auf die Versorgung            beklagt man sich darüber, dass die Be-
au monde entier.» …                                    von akut kranken Menschen ausgerichtet sei. Im           völkerung immer weniger Vertrauen in die
…                                                      Vordergrund der Strategie steht die Prävention.          Politiker hat.
                         Le Monde, 2 avril 2016        Das Verhalten von jedem Einzelnen habe einen

  Schweizer Krebsbulletin  Nr. 2/2016                                                                                                                    109
Krebsforschung in der Schweiz - Schwerpunkt: Juni 2016 02 - SAKK - Swiss Group for Clinical ...
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Roundup: les eurodéputés                             péen, la substance a au contraire été jugée
                                                     improbablement cancérogène par l’Autorité
                                                                                                         « Pour la première fois, la prévention du risque
                                                                                                         de cancer colorectal est reconnue comme un
pour une autorisation limitée                        européenne de sécurité des aliments (EFSA).         bénéfice secondaire, quoique modeste, d’un
                                                     Ce désaccord a conduit à une vive et inha-          traitement par l’aspirine qui vise d’abord à
Le Parlement européen a voté une résolution          bituelle polémique entre le CIRC et l’EFSA.         prévenir le risque cardiovasculaire », résume
non contraignante limitant l’usage du pesticide      Dans leur résolution, les députés ajoutent          Gabriel Steg, cardiologue à l’hôpital Bichat
pour sept ans                                        qu’ils souhaitent que la Commission europé-         (Paris). Il souligne aussi la prudence des ex-
                                                     enne et l’EFSA divulguent «sans délai toutes        perts américains : par rapport à 2009, ces re-
Interdiction? Renouvellement sans restriction?       les données scientifiques favorables au renou-      commandations restreignent un peu l’utilisation
Le Parlement européen a choisi la voie du com-       vellement de son approbation, car cette divul-      de l’aspirine en prévention primaire, en raison
promis. Les eurodéputés ont voté, mercredi           gation répond à un intérêt public supérieur».       du risque de saignements liés à ce traitement.
13 avril, en séance plénière, une résolution         Conduites par les entreprises commercialisant       « Les patients à faible risque cardiovasculaire
s’opposant au projet de Bruxelles de renouvel-       des produits à base de glyphosate, les études       ne bénéficient pas d’un tel traitement, com-
er pour quinze ans l’autorisation du glyphosate      réglementaires ayant conduit à l’avis favorable     mente Gabriel Steg. Leur pronostic peut même
– le principe actif du célèbre Roundup de Mon-       rendu par l’EFSA sont en effet confidentielles.     être aggravé en raison d’hémorragies, même
santo. Ils se prononcent pour une remise en          Vytenis Andriukaitis, le commissaire européen à     de gravité modérée. »
selle du produit pour sept années seulement          la santé, avait devancé la demande des dépu-
et restreinte à ses usages agricoles. «Nous          tés. Dans une lettre du 4 avril, il a demandé au    Les experts de l’USPSTF ont colligé les données
demandons que les usages de ce produit par           Glyphosate Task force (GTF), la plate-forme des     de nombreux essais cliniques, en y ajoutant les
les particuliers et les collectivités soient in-     23 industriels commercialisant des pesticides       résultats de cinq études parues depuis 2009.
terdits», explique le député européen Robert         à base de glyphosate, de rendre publiques les       Ils ont aussi pris en compte les données de
Rochefort (Alliance des démocrates et libéraux       études en question. Le GTF a refusé.                suivi du risque de cancer colorectal, notam-
pour l’Europe), membre de la commission par-                                                             ment celles des travaux du Britannique Peter
lementaire qui a porté la résolution. A l’origine,   Autre motif de mobilisation pointé par la           Rothwell. Puis, à l’aide d’un modèle de micro-
celle-ci prévoyait le non-renouvellement de la       résolution des parlementaires européens:            simulation, ils ont chiffré les bénéfices et les
substance, mais un amendement déposé par la          l’utilisation du glyphosate «a augmenté d’une       risques de ce traitement selon les tranches
députée Angélique Delahaye (PPE) proposant           manière spectaculaire, puisqu’elle a été multi-     d’âge et le niveau de risque cardio-vasculaire.
une réautorisation limitée a été adopté. «Il y a     pliée par un facteur de 260 au cours des qua-
une attente des citoyens mais, à ce jour, il n’y     rante dernières années» au niveau mondial.          Pour les 50-59 ans
a pas d’alternative économiquement viable et         «La résolution prend également acte du fait         Résultats : le bénéfice apparaît maximal pour
garantissant la santé humaine à proposer aux         que la plupart des OGM qui ont été développés       les 50-59 ans. Plus précisément, l’USPSTF re-
agriculteurs en termes de désherbage», a justi-      l’ont été pour tolérer le glyphosate, ajoute M.     commande l’aspirine à faibles doses chez les
fié Mme Delahaye.                                    Rochefort. Cela signifie que ces OGM n’ont pas      50-59 ans dont le risque cardio-vasculaire à dix
                                                     été développés pour aider l’agriculture, mais       ans est supérieur ou égal à 10%, du moment
Signe de l’importance prise par le dossier, c’est    pour augmenter les ventes de glyphosate. C’est      qu’ils n’ont pas de risque accru de saigne-
la première fois que les eurodéputés se saisis-      une forme de trahison.»                             ments, que leur espérance de vie est d’au
sent de l’autorisation de mise sur le marché                                                             moins dix ans et qu’ils sont prêts à suivre ce
d’un produit phytosanitaire. Juridiquement non                             Le Monde, 15 avril 2016       traitement pendant au moins dix ans. Pour les
contraignante, leur résolution pèsera néanmoins                                                          60-69 ans dans la même situation, la décision
sur la proposition finale de la Commission qui                                                           est à prendre au cas par cas. Aucun bénéfice
devra être votée, dans les prochaines semaines,                                                          net n’apparaît au-dessous de 50 ans, et les
par un comité d’experts représentant les Etats
membres. Car le temps presse: c’est à la fin du
                                                     L’aspirine préveint aussi des                       données sont insuffisantes pour les plus de
                                                                                                         70 ans. Chez les 50-59 ans, les bénéfices ont
mois de juin que l’autorisation du glyphosate        cancers                                             été chiffrés: par exemple, pour 10 '000 hom-
expire sur le territoire des Vingt-Huit. Outre les                                                       mes de cette tranche d’âge qui ont un risque
parlementaires, la société civile s’est aussi        Des experts américains ont identifié les per-       cardio-vasculaire de 10% sur dix ans, l’aspirine
considérablement mobilisée sur le sujet. Une         sonnes pour lesquelles la prise quotidienne de      évite 225 infarctus, 84 accidents vasculaires
pétition déposée par Avaaz a ainsi recueilli près    ce médicament est le plus bénéfique                 cérébraux ischémiques et 139 cancers colorec-
d’un million et demi de signatures en faveur                                                             taux. C’est au prix de 284 saignements diges-
de l’interdiction du produit. Un sondage réalisé     L’aspirine peaufine ses métamorphoses. La           tifs sérieux et de 23 hémorragies cérébrales.
par YouGov à la demande de l’ONG allemande           dernière émane d’un groupe d’experts améri-         Au final, 588 années de «vie de qualité» et 333
Campact indique, quant à lui, que les deux           cain respecté, le US Preventive Services Task       années de vie sont ainsi gagnées.
tiers des habitants des cinq plus grands pays        Force (USPSTF). Le 12 avril, il a publié ses re-
de l’Union sont opposés au renouvellement de         commandations sur l’utilisation préventive au       «Ces recommandations devraient permettre de
l’autorisation du glyphosate.                        long cours de faibles doses d’aspirine (75 à        mettre en place une prévention primaire plus
                                                     160 milligrammes par jour) : l’enjeu, ici, est de   adaptée au risque. On passerait ainsi d’une
Ampleur inattendue                                   limiter la survenue d’accidents cardio-vascu-       prévention ‘prêt-à-porter’ à une prévention ‘sur
Le dossier a pris une ampleur inattendue en          laires (infarctus, AVC…), mais aussi de cancer      mesure’ », estime Joseph Emmerich, respon-
mars 2015, lorsque le Centre international           colorectal, chez celles ou ceux qui ne souffrent    sable de l’unité de médecine cardio-vasculaire
de recherche sur le cancer (CIRC) – l’agence         pas déjà d’une maladie cardio-vasculaire. Cette     de l’Hôtel-Dieu (Paris). Mais on sait qu’outre-
de l’Organisation mondiale de la santé char-         prévention dite « primaire » s’adresse toutefois    Atlantique le risque cardio-vasculaire est su-
gée d’inventorier et d’évaluer les agents            aux personnes qui ont un risque accru de faire      périeur au risque français moyen ; et l’utilisation
cancérogènes – a classé le glyphosate «can-          un accident cardio-vasculaire : elles sont di-      de l’aspirine à titre préventif est bien plus ré-
cérogène probable». Six mois plus tard, dans         abétiques ou cumulent plusieurs facteurs de         pandue, notamment en raison d’une automédi-
le cadre de sa réévaluation au niveau euro-          risque (tabac, hypertension, âge…).                 cation fréquente. « Près de 40% des Américains

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Krebsforschung in der Schweiz - Schwerpunkt: Juni 2016 02 - SAKK - Swiss Group for Clinical ...
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de plus de 50 ans prennent de l’aspirine en         württembergischen Heimat um einen Termin.            tibodies and genomics, the key techniques and
prévention cardio-vasculaire », signale l’USPSTF.   Alle sollen abgelehnt haben, weil ein Frauen-        products of molecular biology. Forty years on,
C’est énorme. En France, la proportion de pa-       arzt eben keinen Mann behandeln könne. Das           biotech has not produced anything comparable
tients sous aspirine au long cours sans avoir       heisst, er könnte schon, bekomme aber von der        to the sulphonamides or penicillin, cortisone
jamais fait d’infarctus ni eu d’angioplastie ou     zuständigen Kassenärztlichen Vereinigung (KV)        or the pill. It has generated more money than
de pontage est très faible, «inférieure à 5% »,     kein Geld dafür. Riehle sagt rückblickend, er        advances in health, and much less money than
estime Gabriel Steg.                                habe es als «demütigend» empfunden, so he-           hoped. Surprisingly it has not yet become pas-
                                                    rumgereicht zu werden.                               sé futurology. The story of biotech was always
« C’est intelligent d’avoir réuni les bénéfices                                                          much more than a story about a new science. It
de l’aspirine pour la prévention du risque car-     Das Problem ist bekannt. Peter Jurmeister hat        also stood for a new capitalism: spinouts from
dio-vasculaire et de cancer colorectal. Dans        die Krankheit selbst erfolgreich bekämpft und        universities based on new forms of knowled-
certains cas, l’intérêt sur la prévention de ce     leitet nun das «Netzwerk Männer mit Brust-           ge would grow to be gigantic new companies.
cancer peut faire pencher la balance en faveur      krebs». Viele Mitglieder des Vereins berichten
                                                                                                         A shallow misreading of Joseph Schumpeter
de ce traitement », dit Joseph Emmerich. En re-     ihm von ähnlichen Schwierigkeiten bei der
                                                                                                         as the prophet of «creative destruction» was
vanche, l’intérêt de l’aspirine pour prévenir le    Behandlung in einer Praxis. «Niedergelassene
                                                                                                         added to the usual techno-scientific hype. Out
seul risque de cancer colorectal n’est ici pas      Frauenärzte sind oft verunsichert, ob sie Män-
                                                                                                         would go giant old corporates, and in would
reconnu. « Il faudrait disposer des résultats       ner abrechnen können», sagt er. Das Verfahren
                                                                                                         come a new entrepreneurial capitalism. In fact,
d’essais randomisés prospectifs en population       ist in Deutschland nicht einheitlich geregelt. In
                                                                                                         with a few exceptions, pharma is still domina-
générale », commente Fabien Calvo, directeur        Westfalen muss sich ein Gynäkologe um eine
                                                                                                         ted by companies longer in the tooth than mo-
scientifique du consortium Cancer Core Eu-          Ausnahmegenehmigung seiner KV bemühen,
                                                                                                         lecular biology, most of which were going strong
rope à Gustave-Roussy (Villejuif). « Ces essais     wenn er einen Mann therapieren will. Betrof-
                                                                                                         when Schumpeter argued that the routinisation
ne viendront sans doute jamais, car trop chers      fene könnten sich auch an niedergelassene
                                                                                                         of innovation would make entrepreneurial capi-
et pas assez rentables pour l’industrie, estime     Onkologen wenden, heisst es. Das sieht man in
                                                                                                         talism a thing of the past.
François Chast, chef du service de pharma-          Hamburg ganz anders. Die dortige KV hält eine
cie clinique des hôpitaux universitaires Paris-     Behandlung von Männern durch Gynäkologen
                                                                                                         In Science, the State, and the City, Geoffrey
Centre. Pour autant, cette recommandation           sogar für «fachlich erforderlich» und mache den
                                                                                                         Owen, a noted business historian and a former
s’engage positivement : les auteurs indiquent       Vertragsärzten keinerlei Einschränkungen.
                                                                                                         editor of this newspaper, and Michael Hopkins
que la prise de 75 mg et plus d’aspirine pen-                                                            of the Science Policy Research Unit at the Uni-
                                                    Der Verweis auf andere Fachärzte kommt beim
dant dix à vingt ans peut diminuer jusqu’à 40%                                                           versity of Sussex tell a rich story of British at-
                                                    Berufsverband der Frauenärzte denn auch we-
le risque de cancer colorectal. » Pas au point
                                                    niger gut an. Klaus König sitzt dort im Vorstand     tempts to make the hype a reality. Stories of
de la préconiser chez tous, cependant.
                                                    und sagt, bei Brustkrebs seien Gynäkologen           revolutionary transitions in biology and capital-
                        Le Monde, 20 avril 2016     «die qualifiziertesten Ärzte». Er setzt sich dafür   ism have deeply affected not only policy, but
                                                    ein, dass es überall so gehandhabt wird wie          also how both have been written about. For
                                                    in Hessen: Dort können Gynäkologen grund-            example, this book asks why it was that, despite
                                                    sätzlich zu drei Prozent Männer behandeln.           everything being in place – successful acade-
                                                    Das reiche in der Regel aus, sodass niemand          mic molecular biology, strong government sup-
Frauensache: Warum Männer                           weggeschickt werden müsse. Dennis Riehle             port, newly available sources of capital, and a
mit Brustkrebs nur schwer                           wandte sich nach seiner Odyssee durch die            new entrepreneurial culture engendered by the
                                                    Praxen mit einer Petition an den Stuttgarter         remarkable political and economic transforma-
einen Arzt finden                                   Landtag. Als Folge der Beschwerde wurde klar-        tion of the 1980s – Britain has not produced
Für Dennis Riehle beginnt die Sache mit einem       gestellt, dass niedergelassene Frauenärzte in        any large new biotechnological enterprise like
Verdacht. Sein Arzt entdeckt Veränderungen an       Baden-Württemberg fortan uneingeschränkt             America’s Amgen, Biogen or Gilead. Since the
seiner Brust und schickt ihn zu einem Frauen-       Männer behandeln können. Bis es so weit war,         launch of Celltech (strongly supported by the
arzt - es könnte Krebs sein. Etwa ein Prozent       suchte der ungewollte Patient nach einer an-         National Enterprise Board) in 1980, it conclu-
aller Patienten mit der Diagnose Mammakar-          deren Lösung. Riehle ging ins Brustzentrum           des, there is «a dearth of outstanding succes-
zinom ist männlich, jedes Jahr erkranken bun-       einer Klinik und wurde dort rasch untersucht.        ses, whether in terms of consistently profitable
desweit 620 Männer daran. Riehle gehört also        Immerhin nahm die Geschichte ein gutes Ende.         firms or high-selling innovative drugs». …
zu einer sehr kleinen Gruppe von Betroffenen.       Der Krebsverdacht bestätigte sich nicht.             …
Und doch ist das deutsche Gesundheitssystem                 Süddeutsche Zeitung, 25. April 2016
mit ihr oft überfordert. Das hat etwas damit zu                                                          This disappointing performance, as the authors
tun, wie das System funktioniert. Ein Grundsatz                                                          show, cannot be pinned on the usual suspects
lautet: ambulant vor stationär. Wenn etwas bei                                                           of anti-business universities and an indifferent
einem niedergelassenen Arzt untersucht werden                                                            stock market and government, for such charac-
kann, dann soll das auch in der Praxis gemacht      A study of the British                               terisations are not accurate for the period since
                                                                                                         1979 (and in my view never were). …
werden und nicht im Krankenhaus. Für Männer         biotechnology industry shows                         …
mit Brustkrebs beginnt das Problem bei einem
zweiten Prinzip, das da lautet: Jeder Arzt soll     how belief in an imminent
                                                                                                         The moral of the story is beware the claims
das tun, für das er ausgebildet ist. Chirurgen      success story was fuelled by                         of the gurus, about both science and capital-
sollen operieren, Radiologen durchleuchten
und Frauenärzte eben Frauen behandeln. An           techno-scientific hype                               ism, especially in techno-nationalist form. The
diesem Punkt fallen Männer wie Riehle durch                                                              story of innovation in pharma, big and small,
das Raster.                                         Remember biotechnology? It was to be the             biotech and non-biotech, is one of decelerat-
                                                    next big thing: after information technology,        ing, increasingly expensive and less significant
Er bat, so schildert er es, bei mehreren nie-       the gurus had found the future in new drugs          innovation. British pharma has hardly been
dergelassenen Gynäkologen in seiner baden-          made using recombinant DNA, monoclonal an-           immune. It could well be argued that its great

  Schweizer Krebsbulletin  Nr. 2/2016                                                                                                              111
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