IMPLEMENTING INTELLIVENT- ASV IN THE ICU - MARCO MAGGIORINI MEDICAL INTENSIVE CARE UNIT UNIVERSITY HOSPITAL ZÜRICH - HAMILTON MEDICAL
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Implementing INTELLiVENT- ASV in the ICU Marco Maggiorini Medical Intensive Care Unit University Hospital Zürich
Transition Junkers Ju 52 (1932 – 1954) Airbus A350 (2014 - ……. ) Airbus competence new training concept: • The philosophy allows the pilots to experience what they learn as they learn it, while allowing an element of self-discovery, termed “learning by discovery.” • “Once you’ve been through the brainwash of flying an Airbus and understood the philosophy, you can save a lot of training days”.
Transition: Training concept Dräger Evita XL Hamilton S1 Training concept medical ICU University Hospital Zürich: • Introduction to Hamilton S1 provided by the company • Brochure “SAFTY First” à use of conventional “Evita” like modes • Lectures, simulation and bedside teaching “Experience Automated Mechanical Ventilation!”
“SAFTY first” First step Ø SOP for the weeks during the change Ø Hamilton Teaching (e-learning and courses) Dräger Hamilton Ø BIPAP Ø DuoPAP Ø cPAP-ASB Ø SPONT Ø IPPV Ø (S)CMV
“Experience Automated Mechanical Ventilation!” Second step Ø Lectures - ASV - INTELLiVENT-ASV - PV-Tool, Recruitment manoeuvres - Other Tools (QuickWean, Spontaneous weaning trial, Intellicuff, etc.) Ø Simulation Training (TestChest) Ø Beside teaching sessions - Ventilator visit - Trouble shooting (screen shots, notes) - Discussion forums with external experts
Everyday tools Hand-outs at the bedside How to use the PV-tool Ø Flow charts: PV-Tool • Best-PEEP suchen ZIEL • Beurteilung der Rekrutierbarkeit Lungenvolumen rekrutierbar! - How do I start INTELLiVENT-ASV Diagnostische PV-Kurve Recruitment Manöver - How do I assess lung recruitability (PV-Tool, • Nur in passiven Patient aktiv (entsprechend in Beatmungs-modi, welche BEDINGUNGEN einen aktiven Patienten verlangen nicht aktiv) • Nur bei hämodynamisch stabilen Patienten anwenden recruitment manoeuver) • Keine Leckage (weder pulmonal, noch im Schlauchsystem) • Vernebler darf nicht in Gebrauch sein, das Manöver ist danach für weiter 5 Atemzüge inaktiviert Ø Feedback sheet / Print screen option • Nicht durchführbar, wenn der Alarm Flow Sensor kalibrieren aktiv ist EINSTELLUNGEN P Start 0mbar P Start = PEEP P top 40mbar P top 40mbar (Flash card) End PEEP Anstiegzeit T pause = PEEP 3mbar/s 0s End PEEP Anstiegzeit T pause = PEEP + 2mbar 5mbar/s 15s Operation manuals online Monitoring während Manöver: CAVE SpO2 Kurvenqualität Beurteilung des rekrutierten Ø Manuscript “Hamilton S1, T1, MR1” Flow allzeit < 10L/min Volumens V [ml] Kurvendiskussion Best – PEEP = LIP + 2mbar INTERPRETATION Rekrutiertes Hysterese-Volumen > 200ml Volumen Ø Power point slides self-explanatory (gemessen bei 20mbar PAW ) Lineare Compliance Hysterese- Ø Revised “Sedation & Analgesia” SOP Volumen PAW [mbar] 20mbar WENN ERFOLGREICH! + während Manöver hämodyn. stabil - New: Includes of automated weaning concept + Patient weiterhin passiv Automat. Recruitment erwägen! Gültigkeitsbereich: AIO Medizinische Intensivstation Autor: Urs Wenger Datum der Inkraftsetzung: 04.11.2014 Genehmigt durch: Marco Maggiorini
Everyday tools ASV-INTELLiVENT start values according to the patient conditions PATIENT VENTILATION OXYGENATION Pathology Passive %MinVol P-ASV limit O2-start PEEP range à ý(active) RCEXP (s) value (%) (cmH2O) Normal 0.50 – 0.70 100 à A 30 60 à A 5 - 10 ARDS à ☐ < 0.50 140 à A 35 100 à A 10 - 16 COPD à ý > 0.70 100 à A 35 60 à A 5 - 10 TBI à ý 0.50 – 0.70 100 à A 30 100 à A 5 (fixed) Set ETCO2 traget shift if ∆ Check SpO2 PaCO2 – ETCO2 = 1-2 kPa signal quality Alarms: & target - 5 > Vt (ml/kg PBW ) > 10 value - Pplat ≥ 30 cmH2O - RR > 35 b/min
Everyday tools How do I start INTELLiVENT-ASV? How to use the PV-tool PV-Tool • Best-PEEP suchen ZIEL • Beurteilung der Rekrutierbarkeit Lungenvolumen rekrutierbar! Diagnostische PV-Kurve Recruitment Manöver • Nur in passiven Patient aktiv (entsprechend in Beatmungs-modi, welche BEDINGUNGEN einen aktiven Patienten verlangen nicht aktiv) • Nur bei hämodynamisch stabilen Patienten anwenden • Keine Leckage (weder pulmonal, noch im Schlauchsystem) • Vernebler darf nicht in Gebrauch sein, das Manöver ist danach für weiter 5 Atemzüge inaktiviert • Nicht durchführbar, wenn der Alarm Flow Sensor kalibrieren aktiv ist EINSTELLUNGEN P Start 0mbar P Start = PEEP P top 40mbar P top 40mbar End PEEP = PEEP End PEEP = PEEP + 2mbar Anstiegzeit 3mbar/s Anstiegzeit 5mbar/s T pause 0s T pause 15s Monitoring während Manöver: CAVE SpO2 Kurvenqualität Beurteilung des rekrutierten Flow allzeit < 10L/min Volumens V [ml] Kurvendiskussion Best – PEEP = LIP + 2mbar INTERPRETATION Rekrutiertes Hysterese-Volumen > 200ml Volumen (gemessen bei 20mbar PAW ) Lineare Compliance Hysterese- Volumen PAW [mbar] 20mbar WENN ERFOLGREICH! + während Manöver hämodyn. stabil + Patient weiterhin passiv Automat. Recruitment erwägen! Gültigkeitsbereich: AIO Medizinische Intensivstation Autor: Urs Wenger Datum der Inkraftsetzung: 04.11.2014 Genehmigt durch: Marco Maggiorini
Everyday tools: Weaning Protocol SOP Analgo-Sedation – Intensivmedizin Innere Medizin Autorin: Dr. med. T. Schmidt Visiert 17.12.2014: Prof. M. Maggiorini. B. Epping
Maintenance Program (Continuous Medical Education) Theoretical part Ø Manuscript Ø Lectures - Introduction to respiratory physiology - Principals of mechanical ventilation ((S)CMV; SIMV, DuoPAP, ASV, Spont, etc.) - The Automated Mechanical Ventilation Concept (INTELLiVENT- ASV, PV-Tool, QuickWean, Spontaneous breathing Trial, etc.) Every ½ year new residents with or without prior experience in intensive care medicine
Maintenance Program (Continuous Medical Education) Practical part Ø Hands on - TestChest sessions - Bedside tools & training (INTELLiVENT-ASV, DuoPAP, (S)CMV, Spont, NIV) Ø Trouble shooting - Feedback sheet / Print screen option (Flash card) - Discussion forums with internal experts Every ½ year new residents with or without prior experience in intensive care medicine
Maintenance Program (Continuous Medical Education) Refresher course (every 12 months) Ø Lectures - Review theoretical background, update literature Ø Hands on session - Simulation sessions (TestChest) - Bedseide training Participants: staff members, fellows, residents and nurses
Future developments u Instruction movies u in house e-learning (moodle) u Simulation centre - Experience Automated Mechanical Ventilation - Simulations with specific lung pathologies
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